اضطراب و وسواس

اضطراب و وسواس

اضطراب و وسواس هر یک می توانند به نوعی بیماری تبدیل شوند که با توجه به میزان آن بر روی زندگی افرد و اطرافیان آن ها تاثیرات نامطلوبی دارند. در ادامه ی این مقاله روانشناسی قصد داریم تا شما را بیشتر با معانی این دو آشنا کنیم تا اطلاعات مورد نیاز خود را در این زمینه کسب کنید.

همه چیز در مورد اضطراب و وسواس:

اضطراب و وسواس هر یک دارای معانی مختلفی است. اگر بخواهیم اضطراب را تعریف کنیم باید بگوییم نگرانی و حس ناخوشایندی است که فرد در پاسخ به عامل یا عوامل فشار آور و تهدید کننده می دهد, همچنین باید اضافه کرد که اضطراب زود گذر می باشد اما اگر مدت زمان آن افزایش پیدا کند در واقع به بیماری منجر می شود.

در تعریف وسواس نیز باید بگوییم یک نوع فشار فکری می باشد که فرد را وادار به ادامه دادن یک عمل یا فکر مجبور می سازد, درحالی که خود فرد نیز بر غیر منطقی بودن آن آگاه می باشد. وسواس خود نیز به دو دسته ی کلی تقسیم می شود که شامل وسواس فکری و وسواس عملی می باشد.

وسواس عملی رفتاری است که مدائم از جانب فرد بیمار تکرار می‌ شود تا اضطراب ناشی از وسواس فکری او کمی کاهش پیدا کند.

 از نشانه های این دو بیماری چه می دانید؟

از علائم روان شناختی اضطراب می توانیم به داشتن ترس,احساس بی قراری, ناتوانی در تمرکز کردن, مشکل در خوابیدن, دلواپسی, بی تابی و … اشاره کنیم, به علاوه برخی از علائم جسمانی آن نیز سرخ شدن,حالت تهوع و اسفراغ,غش و ضعف,تکرار ادرار,تپش قلب می باشد.

وسواس دارای نشانه های واضحی است که افراد به آسانی می توانند آن را تشخیص دهند که تکرار عمل از شایع ترین علائم آن می باشد.

از دلیل های ابتلا به بیماری وسواس چیست؟

باید بگوییم بیماری وسواس دلیل مشخصی ندارد اما از مهم ترین آن ها که تاثیر زیادی در به وجود آمدن این نوع بیماری دارند ,می توان به موارد این قسمت از مقاله اشاره کرد که عبارتند از:

  1. محیط زندگی فرد
  2. تغیر های جسمی و بدنی فرد
  3. زندگی پر از جنجال و استرس
  4. کمبود سروتونین
  5. و در آخر سابقه خانوادگی فرد

آیا می دانید اضطراب مداوم باعث چه مشکلاتی در زندگی فرد می شود؟

همان طور که می دانید اضظراب نمی گذارد تا درست فکر کنید و ذهن شما را درگیر افکار منفی می کند برای مثال باعث می شود تا شما فکر کنید آدم ناتوانی هستید, تمرکز خود را در حل مشکلات از دست می دهید, افکار منفی در مورد خود و دنیا دارید, عزت نفس پایینی دارید و …

در کل می توان گفت که اضطراب بیش از حد و مداوم زندگی را دچار اختلال جدی می کند.

روش های درمان اضطراب چگونه است؟

آیا می دانید چگونه اضظراب خودتان را از بین ببرید؟ آیا می خواهید با روش های درمان اضظراب اشنا شوید؟ ما در این بخش از مقاله با راهکار های داده شده به شما کمک می کنیم تا بتوانید بر اضطراب خود غلبه کنید.

برای درمان اضظراب می بایست یک سری روش را در زندگی خود بکار ببرید, که یکی از این راه ها داشتن تغذیه ی مناسب می باشد. از غذا هایی استفاده کنید که بیشتر دارای ویتامین B و امگا۳ باشند زیرا مطالعات نشان داده که خوردن آن ها باعث سلامت روان و کاهش افسردگی می شود. تمرکز ذهن یا همان  مدیتیشن  , تفریح کردن, از قبل برای کار هایتان برنامه ریزی کنید, مثبت نگر و سپاس گزار باشید, در ارتباطات جمعی با دوستان خود شرکت کنید, خواب کافی داشته باشید.

همچنین از راه حل های دیگر درمان اضطراب می توانیم به داشتن تفکر مثبت, اهمیت ندادن به خطا های کوچک, لذت بردن از زندگی و … اشاره کنیم.

روش های درمان بیماری وسواس چگونه است؟

بیماری وسواس نیز درمان دارد اما به زمان بیشتر و تلاش خود فرد نیز بستگی دارد. از مهم ترین راه حل ها برای درمان بیماری وسواس فکری و عملی یا همان بیماری OCD عبارتند از:

  • تلاش کنید تا در برابر الگو های مکرر رفتاری خود مقاومت کنید.
  • سعی کنید تا با روش های خودیاری با وسواس خود مقابله کنید.
  • سعی کنید تا افکار های وسواس گونه ی خود را به چالش بکشانید.
  • تمایل های اختلالت وسواس عملی و فکری خود را پیش بینی کنید.
  • و در آخر اگر با این روش های ذکر شده موفق به درمان بیماری خود نشدید زیر نظر روانپزشک از دارو های تجویز شده استفاده کنید.

هدف ما از وب سایت روانشناسی رستگاران روشنی وجود:

شما می توانید از طریق تماس با مشاوران با تجربه و یا با تعیین وقت ملاقات و جلسه حضوری با روانشناس های ماهر ما مشکلات خود را به آسانی حل کنید. از اهداف سایت روانشناسی رستگاران روشنی وجود این است که به شما زندگی شادتر  و با رضایت هدیه دهد. به علاوه شما را در پاکسازی ضمیر ناخوداگاه , افزایش خودباوری , تمرین و معنی مدیتیشن, مشاوره کودک و روانشناسی کودک و رهایی از هر گونه مشکل و بیماری هدایت می کند.

ما در این سایت شما عزیزان را با تمامی موضوعات روانشناسی از جمله مشاوره های ازدواج و زناشویی و یا روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و نیز کودک معنوی درون و سایر موضوعات دیگر آشنا می سازیم و تمامی سوالات شما را همانند ضمیر ناخودآگاه جمعی چیست و یا معنی کودک درون چیست و … را در این مقالات به طور کامل پاسخ می دهیم.

در پرسش تمامی سوالات روانشناسی خود به ما اعتماد کنید و با ما مشکلات خود را مطرح سازید تا بتوانیم با مشاوره روانشناسی شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنیم.

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید