تربیت صحیح کودک

تربیت صحیح کودک

برای این که کودکانی سالم و شاد داشته باشیم باید چند نکته مهم را رعایت کنیم تا بتوانیم ارتباط خوبی با فرزندان خود برقرار کنیم تا فرزندان خود را برای بهتر زندگی کردن در آینده اماده کنیم و در آخر پدر و مادری عالی برای آن ها باشیم پس باید مطالب روانشناسی درباره تربیت صحیح کودک را بدانیم.

معرفی نکات مورد نیاز در مورد تربیت صحیح کودک:

همان طور که می دانید درک شخصیت و خلق و خوی هر کودکی یکی از اصلی ترین و اساسی ترین شیوه و روش های تربیتی مناسب کودک است که باعث شناخت بهتر استعداد ها و تمایلات کودکان نیز می گردد. ما در اینجا شما را با روش و شیوه های تربیت صحیح کودک آشنا می سازیم که برخی از این روش ها عبارتند از:

۱- کنترل امور را بدست بگیریم

برای کودک همیشه باید حد و مرزهای مشخصی در نظر بگیریم که در آن محدوده فرزند بتواند با خیال راحت به چیزهایی که علاقه دارد بپردازد و آن را کشف کند.

کودکان خیلی دوست دارند حد و مرزهایی برای آن ها تعیین شود تا به آن ها کمک شود در زمان هایی که دچار سردرگمی می شوند بتوانند به راحتی به کشف علایق شان بپردازند.

۲- پر پرواز کودکان را نچینید

ما باید کودکانی مستقل را پرورش دهیم تا هر زمان که به اون رشد اصلی رسید که بتواند کارهای خود را مثل قراردادن اسباب بازی هایش در جای خود یا بشقاب غذای خود را از میز بردارد و ببرد … برسد، اگر می تواند این کارها را انجام دهد باید این مسئولیت را به او بدهیم در واقع سپردن مسئولیت به بچه ها برای عزت نفس آن ها لازم است یک کودک نوپا دوست دارد موجودی مستقل شود و زمانی که توانست وسایل خود را سرجایش قرار دهد و یا بشقاب غذای خود را بردارد یعنی دوست دارد مستقل شود به هیچ عنوان او را سرزنش نکنید

۳- سعی نکنید همه چیز را درست کنید

باید به فرزند خود فرصت دهیم تا به صورت انفرادی بتواند راه حل هایی برای کارهای خود پیدا کند اگر کودکی در کار خود ناکامی دید بدون اینکه بلا فاصله وارد عمل شویم تا کمکش کنیم به او سر سخت بودن را بیاموزیم .

۴- تربیت معادل با تنبیه نیست

با انجام بعضی از محدودیت ها و قوانین گذاشتن برای کودک بخاطر بعضی از رفتارها او در واقع به او کمک می‌کنیم که انسانی شایسته تربیت شود

تمام اعمال محدودیت ها و قوانین که برای کودک در نظر گرفته می شود همه به خاطر کمک به او است تا انسانی بهتر بار بیاید تا بتواند خود را کنترل کند.

۵- انرژی خود رو را برای چیز های مهم صرف می کنیم

اگر قوانین و محدودیت کودک  زیاد باشد قادر به هضم آن نمی باشد و نسبت به آن بی توجه می شود اگر بحث ما فقط در مورد مسائل پیش پا افتاده مثل انتخاب لباس هایشان …غیره را فراموش کنیم و بیشتر تمرکز خود را بر قانون های مهمی مثل ممنوع کردن بچه از برخوردهای فیزیکی با دیگران گفتارهای زشت و یا دروغ گفتن بگذاریم. 

۶- با کودکان بازی کنید بازی در تربیت صحیح کودک موثر است

بگذارید کودکان خود نوع بازی را انتخاب کنند و در مورد قوانین بازی زیاد سخت نگیرید و با جریان پیش بروید و بازی کنید.

۷- هر روز برایشان کتاب بخوانیم

این کار را از زمانی که هنوز نوزاد است آغاز کنید بچه ها عاشق گوش دادن هستند و عاشق صدای والدین خود پس وقتی او را در آغوش می گیرید و کتاب می خوانید تجربه یک پیوند را کودک احساس می کند.

۸- هر روز زمانی خاص برای او بگذارید

 در تربیت صحیح کودک باید به آنها اجازه دهیم هر روز به مدت۱۰الی۱۵ دقیقه یک فعالیت را انتخاب کند و در کنارهم این فعالیت را انجام دهید و این بهترین راه برای نشان دادن عشق به آن ها می باشد.

۹- وقت گذراندن با پدر را بیشتر کنیم

باید از همان دوران کودکی و تولد ارتباط بین کودک و پدر بیشتر باشد بچه هایی که وقت بیشتری را با پدرشان می گذرانند در مدرسه عملکرد بهتری دارند و با موفقیت بیشتری مسائل خود را می توانند حل کنند.

۱۰- الگوی خوبی برای کودکان باشیم

کودک با نگاه به رفتار پدر و مادر از آن ها یاد می گیرد که چطور رفتار کند اگر این الگو خوب و رفتار مناسب و محترمانه باشد روی کودک خوب جواب می دهد تا اینکه بخواهیم فقط با حرف کودک را تربیت کنیم. روانشناسی کودک نکات ظریفی دارد که باید به آن توجه کرد.

۱۱-به دنبال ریشه رفتار های نادرست کودکان باشیم

سعی کنید علت رفتار های نادرست کودک خود را پیدا کنید چرا که ممکن است برخی از کودکان از واقعه و یا حادثه ای متاثر گردند و در واکنش به آن دست به رفتار های ناشایست و نادرست بزنند.

۱۲-در استفاده از روش های گفته شده در مورد تربیت کودک شکیبا و صبور باشیم

اگر حتی از یکی از این شیوه ها نتیجه دلخواه خود را نگرفتید هیچگاه مایوس نگردید و آن روش را با روش دیگر جایگزین کنید اما هرگز مقررات گفته شده را زیر پا نگذارید.

شاخه های مختلف در سایت نبض کیهانی:

همانطور که می دانید علم روانشناسی بسیار گسترده بوده از پاکسازی ضمیر ناخود آگاه گرفته تا انواع بیماری های روانشناسی که درمان همه ی آن ها را با تیمی مجرب برای شما فراهم کردیم علاوه بر آن برای تمرین و معنی مدیتیشن نیز می توانید از روانشناسان ما کمک بگیرید.

تیم روانشناسی رستگاران روشنی وجود دارای متخصصان حرفه ای و این تیم روانشناس در تمام زمینه های ازدواج و همچنین اختلال شخصیت و نیز خود باوری و غیره به شما عزیزان مشاوره می دهد, مطالب انگیزشی ما را در وب سایت نبض کیهانی که شامل  ارتباطات جمعی و همچنین مهارت های فردی و سایر مطالب آموزشی دیگر است را می توانید مطالعه نمایید و در صورت نیاز به مشاوره می توایند با ما ارتباط برقرار کنید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید