روانشناسی تربیت کودک

روانشناسی تربیت کودک

باید بگوییم که روانشناسی تربیت کودک نقش اساسی در روحیه و رفتار کودک شما دارد. ما در این مقاله نکاتی مهم و تاثیر گذار در مورد تربیت مناسب کودکان شرح می دهیم تا آنان را برای زندگی آینده خود آماده کرده و والدینی نمونه برای آنان باشید.

رعایت نکات حساس در تربیت فرزند همواره نقش حیاتی در رشد و شکوفایی فرزندان دارد. در واقع تربیت فرزند و نحوه رفتار با او در کودکی، اساس شکل گیری شخصیت فرزندان در آینده می باشد.

روانشناسی تربیت کودک چیست؟

تربیت کودک از مهم ترین مسائل در فضای خانواده است که باید توجه ویژه ای به آن شود. پدر و مادر هر دو در تربیت کودک نقش دارند و نمی توان این وظیفه را تنها بر عهده یکی از اعضای خانواده دانست. اما از کجا می توان بهترین تربیت را برای کودک در نظر گرفت؟

روانشاسی تربیت کودک شما را با تمامی حالات و رفتار های کودک آشنا کرده و از طرفی بهترین راهنمایی ها را برای برخورد با هر رفتار کودک در اختیارتان قرار می دهد.

یادتان باشد بخش بزرگی از شخصیت یک فرد در دوران کودکی اش شکل می گیرد و اگر در این دوره بسیاری از عادات و رفتار های بد انجام گردد، در بزرگسالی به سختی می توان دست به ترک این عادات زد.

از این رو روانشناسی تربیت کودک می تواند به خانواده ها کمک بزرگی در شخصیت کودک کند تا فضای خانواده را با گرمی همراه کند. احتمالا بسیاری از کودکانی را دیده اید که رفتار های غیر عادی و شیطنت های خطرناک دارند.

این موارد نه تنها عادات بدی را در شخص ثبت می کند ببکه مواردی خطرناک است. از این رو بسیاری از خانواده ها قادر به کنترل این رفتار ها نیستند. پس بهترین راه مراجعه به روانشناسی کودک است.

عوامل تاثیر گذار در مورد این نوع از روانشناسی:

عوامل فرهنگی، اجتماعی ،میزان تحصیلات و خصوصیات شخصیتی والدین ،سطح رشد کودک و توانایی های شناختی او….. از عوامل موثر در سبک تربیتی والدین است.

معمولاً تمام رفتار فرزندانمان و اصول فکری آنها بر اساس نحوه تربیت ما والدین شکل میگیرد.
لازم است کودک به‌گونه‌ای پرورش یابد که در رویارویی با مشکلات آینده خود بهتر عمل نماید پس با افزایش اطلاعات خود و آگاهی از نقاط حساسی که در تربیت فرزندان مهم است و باید خیلی رعایت شود به بهداشت جسمی و روانی فرزندانمان کمک می کند.

همچنین با دریافت کمک های تخصصی یک مشاور روانشناس تربیت کودک می‌توانید فرزندان را در مسیر موفقیت و رسیدن به آینده‌ای درخشان یاری کرد زیرا با شناخت روانشناسی کودک به اهمیت روانشناسی در زندگی کودک پی خواهید برد.

گرچه تربیت کودک محدود به زمان خاصی نمی باشد ولی هر دوره رشدی ،کودک با چالش ها و نیازهای اساسی خودش روبرو است.
پس شیوه‌ای که شما با و تعامل میکنید در چگونگی شکل گیری توانایی های شناختی او تاثیر می گذارد.

علاوه بر آن نحوه نگرش شما در شیوه تربیت فرزندتان خیلی موثر است است والدینی که گمان می کنند که فرزندانشان یادگیرندگانی گوشه گیر هستند، بسیار کنترل کننده یا هدایت کننده با آن ها رفتار می کند باعث می شود جلوی خلاقیت فرزندان شان گرفته شود.

۹ نکته حساس برای تربیت فرزند چیست؟

۱- برای فرزندان خود منبع امنیت واطمینان باشید.
۲- به کودک احترام بگذارید.
۳- به علایق کودک توجه کنید.
۴- اخلاقیات و متناسب با سطح رشد کودک آموزش دهید.
۵- برای تربیت فرزند خود از تشویق بیشتر از تنبیه استفاده کنیم.
۶- به کودک نشان دهید که شکست بخشی از زندگی است.
۷- برای بزرگ شدن کودک عجله نکنید.
۸- در تربیت فرزند محبت نامشروط را فراموش نکنید.
۹- اجازه دهید کودک ناکامی را تجربه کند.

همه چیز در مورد روانشناسی تربیت کودک:

در این قسمت از مقاله برخی از نکات مهم درباره ی روانشناسی کودک را برای شما عزیزان بازگو می کنیم و هر یک از آن ها را به طور کامل توضیح می دهیم.

  • سعی در درست کردن همه چیز نداشته باشید:

به فرزند خود فرصت دهید تا خود او به صورت انفرادی به دنبال راه حل بگردد با این روش به او در اتکای به خودش کمک کرده اید.

  • کنترل امور را داشته باشید: 

داشتن حد و مرز برای فرزندتان باعث می شود تا او از سردرگمی نجات یابد همچنین با این روش شما اجازه می دهید تا فرزندتان در آن محدوده به کشف علاقه هایش بپردازد.

  • در روز حداقل یک بار کتاب بخوانید:

 کتاب خواندن را از زمان نوزادی او شروع کنید چرا که کودکان عاشق صدای پدر و مادر خود می باشند با این کار او را برای کتاب خواندن ترغیب می کنید.

  • الگوی مناسبی برای کودک خود باشید: 

الگوی تمام فرزندان والدین آنان هستند پس سعی کنید با رفتار های محترمانه خود تربیت را به او بیاموزید تا این که فقط با حرف هایتان.

  • هنگامی که کار اشتباهی انجام دادید پوزش بخواهید: 

با این کار به او می آموزید تا چه موقع و چطور معذرت خواهی کند.

  • تمجید و تحسین خود را از او واضح بیان کنید: 

به جای به کار بردن عبارت تو عالی هستی بگویید این کاری که انجام دادی (کار را به صورت واضح برای او بازگو کنید) عالی بود.

هیچ گاه به فرزند خود اجازه بی احترامی و گستاخانه حرف زدن به خود و دیگران را ندهید به او بفهمانید این رفتار را تحمل نمی کنید.

  • فرزند خود را لوس بار نیارید:

هر فرزندی محترم و گرامی است اما هیچ کودکی نیز مرکز خلقت جهان نمی باشد.

وب سایت روانشناسی تربیت کودک :

ما در وب سایت روانشناسی رستگاران روشنایی وجود شما را در زمینه های مشاوره ازدواج و زناشویی و همچنین روانشناسی خانواده و دیگر موضوعات همانند انجام درست و آموزش مدیتیشن و دیگر خطرات ضمیر ناخوداگاه و مراقبه ضمیر ناخودآگاه و یا راه دستیابی به کودک درون شاد و بسیاری دیگر از موضوعات که مربوط به روانشناسی می باشد به ویژه مشاوره کودک و کشف کودک درون راهنمایی می کنیم.

در صورت نیاز به مشاوره روانشناسی و یا تعیین وقت ملاقات با روانشناس های ما به صفحه ی تماس این وب سایت مراجعه فرمایید.

 

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید