روانشناسی خانواده روانشناسی مشاوره خانواده

روانشناسی مشاوره خانواده

یک خانواده سالم خانواده ای است که افراد حاضر در آن چگونگی رفتار با یکدیگر را به خوبی بدانند. خانواده متشکل از چند نفر یا دو نفر با طرز تفکر های مختلفی است که ما باید برای حفظ سلامتی روانی و حفظ فضای گرم از روانشناسی مشاوره خانواده بهره بگیریم. روانشناسی خانواده در اصل نوعی روان درمانی بوده که برای جلوگیری از مشکلات و روابط سالم بسیار توصیه می شود.

مشاوره خانواده طیف وسیعی از مسائل را در بر می‌گیرد که علاوه بر کمک در حل مشکلات خانوادگی می تواند در بالا بردن مهارت شما در زندگی به عنوان عضوی از خانواده بسیار موثر باشد.

اگر دقت کنید در بسیاری از خانواده ها موضوع قطع رابطه بین اعضا بسیار دیده می شود که این همان ندانستن طرز صحیح برخورد و درک از اعضای خانواده است. مشاوره روانشناسی خانواده به حل تمامی این موضوعات پرداخته و‌ همچنین باعث‌ می شود در مورد موضوعات دیگری در انواع روانشناسی مانند روانشناسی کودک و نوجوان و آشنایی با کودک معنوی درون  و شناخت کودک درون انسان دانستن آنکه چگونه از ضمیر ناخودآگاه استفاده کنیم و درباره آموزش مدیتیشن آگاهی کسب کنیم که تمامی این ها موضوعات مهمی در زندگی می باشند.

تاثیر روانشناسی مشاوره خانواده:

نداشتن آرامش در خانواده یا ایجاد بحث ها همگی نشان از نداشتن آشنایی با چگونگی برخورد با دیگری است. مشاوره گرفتن از افراد متخصص در حوزه ی روانشناسی در این کار بهترین چیزی است که می توانید به خانواده خود هدیه دهید چرا که بسیاری از افراد به خودی خود توانایی دانستن این مسائل را بنا به دلایلی ندارند. همچنین شناسایی این مسائل تنها کاری نیست که باید انجام دهید بلکه عمل مهم حل آنهاست.

شاید لازم باشد گاهی روش ارتباط با ضمیر ناخودآگاه دیگران را برای افراد خانواده خود بکار گیرید یا این که معنای مدیتیشن چیست را نیز در برنامه ها و‌ دانایی هایتان قرار دهید که اینها همگی از طریق مشاوره با یک روانشناس خوب میسر می شود.

ارتباط خانواده با رشد انسان ها:

خانواده مهم ترین ارتباطی است که انسان ها با یکدیگر دارند جوامع حول محور خانواده تشکیل شده اند و بدون ارتباط ما با یکدیگر غریزه زیست‌شناختی ما برای محافظت از خانواده هایمان ممکن است انسان ها را در راهی که پیش می‌گیرند تکامل نیافته یا پیشرفت نکند با این حال همه خانواده ها بدون مشکل استرس یا درگیری نیستند و برای داشتن یک خانواده خوب و آروم این است که بتوانیم نیازهای فردی اعضای خانواده را بفهمیم و شناسایی کنیم و آن ها را با سلامت خانواده هم جهت کنیم.
مسابقه خانوادگی نوعی درمان منحصر به فرد است که می تواند در رفع همه آن نیازها کمک کند.

تاثیر روابط خانواده در جامعه:

سیستم خانواده از مهم‌ترین سیستم‌های جامعه می باشد که بر اساس ازدواج دو جنس مخالف با یکدیگر تشکیل می شود و حفظ و تداوم آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
همانطور که گفته شد خانواده به عنوان واحد اجتماعی می باشد و این خانواده کانون رشد و تکامل، التیام و شفا دهندگی و تغییر و تحول آسیب‌ها و عوارض است که همبستری برای شکوفایی و هم فرو پاشی در روابط اعضایش می باشد.
اهمیت خانواده سالم در اینجا است که با توجه به توانمندی هایشان در مورد مسائل مشترک تصمیم بگیرند.
مشاوره خانواده در مراکز مشاوره معمولاً مشکلات افراد را در بطن محیط، خصوصاً در محیط خانواده مورد بررسی قرار می دهد و گاهی اوقات در مشاوره خانواده افراد به صورت گروهی تحت درمان قرار می گیرند زیرا که بهبود روابط بین فردی در خانواده بسیار با اهمیت است.

انواع مشاوره روانشناسی خانواده:

از جمله مباحثی که در زمینه  مشاوره خانواده می توان به مشاوره پیش از ازدواج، شناخت ملاک ازدواج موفق، مشاوره دوستی بین دختر و پسر، مشاوره دوستی های پیش از ازدواج، مشاوره دوران نامزدی، مشاوره ازدواج و غیره اشاره کرد.
همانطور که گفته شد مشاوره خانواده در بسیاری از زمینه ها می تواند به شما کمک کند اما در برخی زمینه ها احتیاج به مشاوره ضروری داریم و بدون کمک متخصص پیچیدگی مسائل خانواده بیشتر می شود.

چه موقع باید از مشاوره خانواده استفاده کرد؟

طبق نظر بهترین روانشناس خانواده، برخی از مشکلات به قدری با خانواده پیوند می خورند که نیازمند درمان از طریق مشاوره خانواده و خانواده درمانی می باشد .
زیرا ممکن است این مشکلات به خاطر ساختار خانواده ای که فرد در آن زندگی می‌کند و بزرگ شده است باشد.
در مواردی مثل اتفاقاتی که ممکن است تمام اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار دهد مانند مرگ یکی از عزیزان نیز می تواند مفید باشد.
طبق نظر مشاوره خانوادگی به وجود آمدن تنش ها و بحث ها در هر خانواده ای طبیعی می باشد و به عبارتی هر فرد با اختلافات ممکن است بین زوجین یا ارتباط والدین و فرزندان باشد.
وجود اختلافات خانوادگی نیازمند آشنایی با مهارت هایی برای از بین بردن تنش های موجود می باشد.
مشاوره خانواده بسیار گسترده است و این شیوه درمانی را می توان در شاخه های مختلف که مربوط روانشناسی خانواده باشد استفاده کرد.

از جمله مهمترین شرایطی که لازمه مشاوره خانواده دخالت کند به شرح زیر است:

۱- مشاوره ارتباطی با همسر
۲- طلاق عاطفی و دلسرد شدن زوجین نسبت به یکدیگر
۳- رفتارهای منفی همسر در مشاوره خانواده
۴- رفع چالش های زندگی زناشویی
۵- زمانی که فکر میکنید طلاق آخرین گزینه است
۶- ادامه زندگی به خاطر فرزندان و آبرو
۷- چالش های مرتبط با تربیت فرزندان
۸- رابطه والدین و فرزندان نوجوان
در این زمینه ها مشکل داریم و نمی توانیم خانواده را یک جای امن و آرام کنیم که در کنار هم شاد باشیم باید به مشاوره خانواده رجوع کنیم و از او کمک بگیریم.

مشاوره های نبض کیهانی:

این مشاوره ها به صورت حضوری در اختیار مشتریان قرار میگیرد ولی با شرایط کنونی که همه جیز به صورت اینترنتی انجام می شود می توانید از خدمات روانشناسی مشاوره خانواده آنلاین نیز بهره بگیرید که روشی بسیار خوب است. چرا که شما فقط از حرف های مشاور استفاده میکنید که همان حرف ها تاثیرات شگرفی در اعضای خانواده خواهد گذاشت که نتیجه آن ها چیزی جز وجود صمیمیت، گرما، عزت نفس و سلامت روحی و جسمی نخواهد بود.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید