روانشناسی کودک چیست؟

روانشناسی کودک چیست؟

در خدمت شما عزیزان هستیم با یک مقاله ی دیگر در مورد روانشناسی این بار می خواهیم بدانیم روانشناسی کودک چیست؟ و از چه اهمیتی برخوردار است؟ و یا اصلا روانشناسی کودک چگونه است؟

روانشناسی کودک در واقع مطالعه روی عملکرد خودآگاه و ناخوداگاه کودک می باشد.

روانشناسی کودک به رشد , سلامت جسمی و  حتی سلامت روانی کودک کمک می‌ کند و والدین مسئولان از نکات روانشناسی کودک بهره‌مند می شوند .در ابتدا باید از نگاه کودک به دنیای اطراف کودک توجه کرد و دقیقا همین جا است که روانشناسی کودک به شما کمک می‌ کند و اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار می ‌دهد الگو های رفتاری طبیعی و غیرطبیعی کودک به والدین کمک می ‌کند تا والدین ارتباط برقرار کردن بهتر را برای مدیریت احساسات آنها بفهمند و پیشرفت خود را نیز برسی کنند.

روانشناس کودک چگونگی تعامل کودک با والدین و جهان اطراف را مورد بررسی قرار می دهند تا اندازه ی پیشرفت ذهنی آن ها را متوجه شوند.

اهمیت روانشناسی کودک چیست؟

در این قسمت از مقاله ی روانشناسی به اهمیت روانشناسی در زندگی کودک می پردازیم, والدین باید کودک شناسی خوبی داشته باشند. آنها باید بدانند چگونه توسعه مهارت های فردی  را به او بیاموزند و همچنین با احساسات کودک آشنا شوند. عواملی مانند محیط، ژنتیک و فرهنگ می تواند تاثیر زیادی روی شخصیت کودک شما داشته باشد.

رشد فیزیکی در کودکان معمولاً طی پدیده ‌های ترتیبی رخ می‌ دهند. کودکان اول یاد می ‌گیرند که چگونه راه بروند و در بکار بردن دیگر اعضای کودک رشد فیزیکی مشخص می ‌شود ،رشد ذهنی فاکتوری است که از ژنتیک و همچنین محیط به کودک می‌ رسد. رشد احساسی و اجتماعی به فهم درک احساسات و ابراز آنها بستگی دارد ،همچنین احساساتی مانند خشم، ترس ،ناراحتی وخوشحالی را نشان می ‌دهند.

امروزه روانشناسان متوجه اهمیت روانشناسی کودک شده اند که بسیار منحصر به فرد و پیچیده است که می تواند در آینده کودک بسیار تاثیر گذار باشد.

اهداف روانشناسی کودک چیست؟

برای این که پی ببرید اهداف روانشناسی کودک چیست کافی است تا این قسمت از مقاله را مطالعه نمایید, گاهی اوقات تشخیص رفتار طبیعی و غیر طبیعی از لحاظ روانشناسی کودک را نمی توان به راحتی انجام داد و اینجا است که روانشناس کودک به ما در تشخیص این تفاوت ها کمک می کند.

یک روانشناس کودک با استفاده از نکات روانشناسی کودکان تاثیرات زیادی بر آینده فرزندان ما می تواند بگذارد.متخصصان تمام تمرکز خود را بر روی موضوعات روحی و روانی کودکان قرار می دهند و آنها با مطالعه رفتار بچه ‌ها به دستاورد های جدیدی می رسند که در نهایت سطح کیفیت زندگی بچه ‌ها را افزایش می دهد،باعث تربیت صحیح کودک شده و باعث جلوگیری از انواع افسردگی کودکان در ایجاد محیطی آرام یکی از مهمترین اقدامات روانشناسان است .اگر والدین بتوانند هم مسیر با رشته روانشناسی کودک قرار بگیرند و از نکات آن استفاده کنند می‌توانند آینده فردی فرزندان خود را تضمین کنند چرا که بسیاری از اختلالات روانی شدید در دوران بزرگسالی ریشه در دوران کودکی افراد دارند.

 

مزایای درمان کودک با روانشناسی کودک در روابط اجتماعی و فرهنگی از دیگر موضوعات این مبحث می باشد. اگر می خواهید فرزندتان را به خوبی درک کنید باید برای او وقت کافی بگذارید.
درک این رفتار ها به والدین کمک می کند تا بهتر با کودک ارتباط برقرار کنند و به پیشرفت کودک خود را در مراحل مختلف زندگی کمک می کند. همچنین روانشناس ریشه های رفتار های غیر طبیعی را پیدا می کند و کمک می کند تا این این مشکلات را بر طرف کند.

بخش های اصلی در روانشناسی کودک چیست؟

۱.توسعه کودکان
که خود توسعه کودکان به ۳ بخش اعم از: توسعه فیزیکی، توسعه روانشناختی و در آخر توسعه اجتماعی تقسیم می شود.
۲.رفتار شناسی در روانشناسی کودک چیست
۳.احساس شناسی کودک
این نکته را باید یادمان باشد که رفتار های ما در نتیجه احساساتی است که داریم.
۴.نقاط عطف کودکان
۵.جامعه شناسی کودکان

از اصولی ترین روش ها برای تربیت کودکان چیست؟

  • همسو بودن پدر و مادر در روش های تربیتی اهیت بسزایی دارد، تا کودک شما در يادگيری اصول و قوانین دچار دوگانگی نشود.
  • هیچ گاه از اهمیت نقش تقلید کودکان از والدین خود غافل نشوید، برای فرزندتان الگوی مناسبی باشيد و هر انچه را كه خودانجام می دهید را از كودک خود بخواهيد.
  •  سعی کنید تا ثبات در رفتار با كودکرا رعایت کنید یعنی والدين به اصول تربيتی پايبند باشند زیرا كه این ثبات موجب ايجاد نوعی امنيت خاطر در کودکان می شود.
  •  برای كودک محدودیت‌ هايی در آزادی برای او قرار دهيد تا مطابق يک اصول درست و منطقی مهارت ‌های زندگی را یاد بگیرد.
  • در مورد شكست ‌های كودک خود تلاش کنید تا ميانه رو باشد, او را تحقیر و سرزنش نکنید و شكست‌ هایش را بزرگ جلوه ندهید.
  •  همه خواسته‌ های كودک لازم نيست در واقع تا برآورده شود, تحمل اندکی ناکامی متناسب با سطح رشدی کودک در فرآیند تربیت او لازم ومناسب می باشد.
  • برای ارتباط با كودک خود از شيوه ی گوش دادن فعال استفاده كنيد که موثر می باشد.
  •  به اوقات فراغت کودک خود توجه کنید و به عنوان پاداش از شیوه های مختلفی استفاده نمایید. 
  •  گاهی نیز سعی کنید تا دنیا را از نگاه کودک خود ببینید و نگاه بالا به پایین به کودک خود نداشته باشید. 

نقش محیط رفتار بچه ها

همان طور که می دانید محیط در رفتار کودکان نقش مهمی دارد. عواملی مثل باور ها، ارزش ها، روش های زندگی تاثیر بسزایی در رشد کودک دارد.

و در آخر اگر بخواهیم بدانیم که  کلیدی ترین نکات روانشناسی کودک چیست؟ این است اگر شما فرزند خود را خوب نشناسید ممکن است در درک توانایی یا عدم توانایی او اشتباه قضاوت کنید .کودکانی که در شرایط اجتماعی و اقتصادی بهتری بزرگ شوند همیشه شانس موفقیت بهتر و بالاتری دارند پس باید در روابط اجتماعی و اقتصادی آنها بسیار کوشا بود.

گروه رستگاران روشنی وجود با کادری مجرب و با تجربه در زمینه روانشناسی کودک با در نظر گرفتن بروزترین روش ها بهترین روش تربیت کودک را در اختیار شما والدین قرار داده،  همچنین در زمینه های خودباوری و رهایی از هر گونه وسواس فکری و عملی و زمینه های مشاوره ازدواج ،درمان های اختلال شخصیت ها و دیگر بیماری های شخصیت در خدمت شما عزیزان  است. به علاوه در زمینه های دیگری نیز مانند ضمیر ناخودآگاه جمعی چیست و دیگر خطرات ضمیر ناخودآگاه چیست؟ و همه چيز درباره مديتيشن همچنین در مورد کودک لجباز درون و بسیاری دیگر از این موضوعات مطالب مفیدی را در این وب سایت ارائه می دهد. برای راهنمایی می توانید با ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه در"روانشناسی کودک چیست؟"

  1. اتنا

    ممنون از سایت روانشناسی خوبتون

  2. اسعدی

    از مشاوران خوبتون ممنونم به من خیلی کمک کردن

  3. دالانی

    شما مشاور کودک هم دارید؟

  4. زهره

    ممنونم از اطلاعات خوبتون

  5. زهرا

    چظوری میتونم از مشاوره هاتون استفاده کنم

  6. دلارام

    یکی از بهترین سایتا را در خصوص روانشناسی دارین ممنون ازتون

  7. آرمیتا

    یکی از بهترین سایت ها در خصوص روانشناسی هستید ممنون از اطلاعاتتون

  8. نسترن

    تربیت فرزند یکی از سخت ترین کاراست و به نظر من باید اصولی باشه

  9. رزیتا

    من دوتا بچه دارم از لحاظ رفتاری خیلی با هم متفاوتن واقعا موندم چیکار کنم میشه راهنمایی کنین؟

  10. زهرا

    ممنون از سایت خوبتون

  11. مرتضی

    کسی از مشاوره این گروه استفاده کرده

  12. نیوشا

    ممنون از اطلاعاتتون برای دریافت مشاوره باید چیکار کنم

  13. نسترن

    عالی مرسی از مطلب مفید که گذاشتین

  14. نرگس

    مشاوره حضوری هم دارین؟

دیدگاه خود را بنویسید