سرکوب کودک درون

سرکوب کودک درون

آیا تا به حال با سرکوب کودک درون خود احساس بدی داشته اید؟ آیا تا به حال به این نتیجه رسیده اید که کودک درون آسیب دیده چه عوارض هایی دارد؟ و آیا تا به حال این سوال برای شما پیش آمده که چگونه می توان به پاکسازی کودک درون پرداخت؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما تا آخر این مقاله ی روانشناسی همراه باشید.

سرکوب کودک درون در روانشناسی:

با سرکوب کردن کودک درون خود تمام آرزو ها و رویا های دور و دراز و حتی دست نیافتنی شما که در دوران کودکی داشته اید و تا حدودی برای روی آن حس شادی و مثبت گرا بودن شما تاثیر دارد, از بین می رود. با این عمل سرکوب کردن کودک درون خود, توقع انسان ‌ها از خودشان و از زندگیشان پایین آمده و اسیر دنیای روزمره خود می‌ شوند.

پس در نتیجه نجات کودک درون از اعماق ناخودآگاه و رها کردن او در زندگی، کاهش فشارها و استرس ها و همچنین بهتر شدن ارتباطات اجتماعی فرد شود‌‌.
اگر این کودک درون زخم خورده باشد یا سرکوب شود در بزرگسالی ظاهر می شود و سکان زندگی را به دست می گیرد و قبل از هر چیز اول باید با کودک درون خود خوب آشنا شویم و در قدم بعدی باید این کودک درون را جدی بگیریم و برقراری ارتباط با او را شروع کنیم‌.
باید به او گوش دهیم و احساساتش را شناسایی کنیم و ببینیم به چه چیزهایی نیاز دارد‌.


سرکوب کردن کودک درون به اندازه نابود شدن هر کدام از دیگر شخصیت ها فاجعه آفرین است، بنابراین فردی که کودک درون را آزرده کند و یا بدون کودک باشد از چیزی لذت می برد و زندگی برایش یک افسردگی طولانی مدت خواهد بود‌.
از آنجا که شخصیت بالغ تقریباً خالی از هرگونه لذت کودکانه است، باید شخصیت کودک خوب و بالغ در درون هر انسانی تقویت شود تا هم سنجیده کارهایش را انجام دهد و هم از انجام دادن اقدامات غریزی کودکان لذت ببرد‌.
بنابراین چنانچه خواهان برقراری ارتباط موثر و سازنده با دیگران هستیم می بایست به تقویت شخصیت” بالغ” خود بپردازیم‌.

اهمیت کودک درون:

 بن بست‌ هایی که در زندگی روزمره بزرگسالی با آن برخورد می کنیم, در دوران کودکی هیچ کدام از آن ها را نداشتیم. افسردگی, اضطراب و مشکلات جسمانی و روانی در واقع ناشی از عدم تحرک انسان, به ویژه بلایای زندگی ماشینی و صنعتی شدن است. در نتیجه نجات کودک درون از اعماق ناخودآگاه و رها کردن او در زندگی, می ‌تواند باعث زنده شدن آرزو ‌های مرده کودکی, کاهش فشار ‌ها و استرس ‌ها و همچنین بهتر شدن ارتباطات اجتماعی فرد ‌شود.

چگونه می توانیم با کودک درون خود ارتباط برقرار کنیم:

در این قسمت از مقاله روانشناسی به چندین روش برای ارتباط برقرار کردن و گرفتن پیام های کودک درون ,اشاره می کنیم. برخی از مهم ترین این روش ها عبارتند از:

  • به احساسات خود گوش فرا دهید.
  • مراقب منتقد درونی خود باشید.
  • نامه ای به کودک درون خود بنویسید.
  • با کودکی خود دروباره ارتباط برقرار کنید.
  • کودک درون مخصوص خود را داشته باشید.
  • احساسات کودک درون خود را بپذیرید.
  • از کودک درون خود مراقبت کنید.
  • فعالیت جسمانی و بدنی داشته باشید.
  • چیزی خلق کنید.

آیا تا به حال با سرکوب کردن کودک درون خود احساس بدی داشتید؟

با سرکوب کردن کودک درون خود تمام آرزوها و رویاهای دور و دراز و حتی دست نیافتنی شما در دوران کودکی داشته‌اید بر روی آن حس شادی و مثبت گرا بودن شما تاثیر دارد با این عمل سرکوب کردن کودک درون خود توقع انسان ها از خودشان و زندگیشان پایین آمده و خود را اسیر دنیای امروزی می کنند.
پس در نتیجه نجات کودک درون از اعماق ناخودآگاه و رها کردن او در زندگی می تواند باعث زنده شدن آرزوهای مرده کودکی، کاهش فشارها و استرس ها و همچنین بهتر شدن ارتباطات اجتماعی فرد شود.

گرفتن ارتباط با کودک درون در بزرگسالی:

“به گفته یک کارشناس مسائل خانواده، فردی که کودک درون را آزرده کند و یا بدون کودک باشد از چیزی لذت می برد و زندگی برایش یک افسردگی طولانی مدت خواهد بود.”
همانطور که گفتیم تمام ترس ها و نگرانی های کودک درون همراه با شادی ها و نقاط مثبت در بزرگسالی رفتار کرد.
اما برخی از بزرگترها خیال می کنند که دیگر خبری از تجربه‌های قدیم کودکیشان وجود ندارد و در واقع این کودک درون آن ها است که زندگی آن ها را کنترل می کند.
اگر این کودک درون زخم خورده باشد یا سرکوب شود در بزرگسالی ظاهر می شود و سکان زندگی را به دست می‌گیرد و قبل از هر چیز اول باید با کودک درون خود خوب آشنا شویم و در قدم بعدی باید این کودک درون را جدی بگیریم.
و برقراری ارتباط با او را شروع کنیم. باید به او گوش دهیم و احساساتش را شناسایی کنیم و ببینیم به چه چیزهایی نیاز دارد.

نیاز های کودک درون:

  • عشق
  • پذیرش
  • حمایت
  • درک
  • پرستاری

درست مانند نیازهای ما در دوران کودکی ما است و در بزرگسالی هم دوست داریم که تمامی این مراقبت ها از ما به عمل آید.
پس با سرکوب کردن این کودک درون در واقع افکارمان را در بزرگسالی خود سرکوب کردیم یک انسان افسرده و بی حوصله هستیم و فقط زندگی می‌کنیم و از زندگی لذت نمی بریم.

وب سایت روانشناسی رستگاران روشنی وجود:

هدف ما از این وب سایت روانشناسی تنها کمک به داشتن زندگی بهتر و شادتر شما عزیزان می باشد, از این رو مطالب مفیدی را در زمینه های روانشناسی همانند تقویت خودباوری,مشاوره و اهداف روانشناسی کودک و شناخت و تاثیر روانشناسی کودک بر رفتار فرزندتان, مشاوره ازدواج و زناشویی، تمرین و آموزش مدیتیشن, رهایی از وسواس, خطرات ضمیر ناخوداگاه و … به شما ارائه می دهیم.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید