شخصیت دو قطبی

شخصیت دو قطبی

بیماری دو قطبی یا همان شیدایی پایپولار گفته می شود که ما آن را به نام بیماری شخصیت دو قطبی می شناسیم بیماری دوقطبی همان اختلالات روانپزشکی است ک فرد بیمار در هیجانات و احساسات فرو بر میگردد.

فقط یک روانپزشک می تواند تشخیص دهد که آیا فرد دچار یک عارضه روانی است یا خیر، اما علائمی وجود دارند که نشان دهنده اختلال دوقطبی اند.
اختلال در خواب- اشتها و یا اختلالات هیجانی دارند.
همان طور که از نام بیماری معلوم است این اختلال شخصیت دو حالت دارد یا در وضعیت بحرانی روانی هستند یا در دو مرحله بیماری وجود دارند.

اختلالات شخصیت دو قطبی چیست؟

اختلالات شخصیت دوقطبی انواع مختلفی دارد و یک بیماری روانی است است که با نوسانات خلقی شدید و تغییرات در سطح انرژی، تمرکز و توانایی انجام کارهای روزمره شناخته می شود.
افرادی که دچار اختلال دوقطبی نوع یک هستند ،بین حالاتی از افسردگی شدید و سرمستی و خوشحالی زیاد، به صورت متناوب به سر می برند. ،که به آن مانیا یا شیدایی نیز می‌گویند.
اختلال دوقطبی نوع دو، بسیار شایع تر است و علائم مانیک یاکم شیدایی کمتری دارد که به آن هیپومانیا می گویند.

شروع اختلالات دوقطبی از چه زمانی است؟

از هر صد نفر یک نفر دچار اختلالات دوقطبی میشود معمولاً این اختلال از بعد از سنین نوجوانی اتفاق می افتد در سنین بالاتر از ۴۰ سال این اختلالات غیر معمول است  و مردان و زنان به یک اندازه در معرض و ابتلا به این بیماری می باشند.

علائم نشان دهنده اختلالات دوقطبی چیست؟

۱- افسردگی: فردی که اختلال دوقطبی دارد، همان علائمی را دارد که فردی که فقط و فقط به افسردگی مبتلا است خواهد داشت. هر دوی این افراد دچار بی خوابی، خستگی ،مشکل در تمرکز و کاهش اشتها و غذا هستند.
۲- مشکلات خواب: کسی در فاز شیدایی یا مانیک اختلال دوقطبی قرار دارد، ممکن است تا چند روز پشت سر هم، خیلی کمتر از حد معمول بخوابد یا حتی اصلا خوابش نبرد، اما همچنان احساس انرژی کند.

۳- داشتن حس و حال زیادی خوب و عالی: این فاز حس خوب در اختلال دوقطبی ممکن است برای فرد واقعا لذت بخش باشد، زیرا اجازه می‌دهند کار آمدی اش را افزایش دهد و خلاق تر شود و این چیزهایی است که او در حالت عادی آن ها را تجربه نمی کنند.
۴- مشکل تمرکز: مشکل در تمرکز و مدام از کاری سراغ کار دیگری رفتن ،یا به طور کلی ناتوانی در به پایان رساندن کارها می تواند مرتبط با بلند پروازی، استرس و یا مورد های دیگری مانند اختلال نقص دقت و توجه باشد.
۵- تحریک پذیری عصبی غیر عادی و حساس بودن: خشمی که متناسب با موقعیت پیش آمده نیست، خیلی زود بروز می کند، خارج از کنترل است و ساعت ها طول می کشد و مکرراً روی می دهد.

اعتماد به نفس بالا چیز خوبی است اما در افراد دوقطبی اعتماد به نفس زیاد می تواند منجر به تصمیم گیری های نادرست شود.
این افراد احساس خود بزرگ‌ بینی می کنند و وقتی در فاز شیدایی هستند به پیامدهای آن نمی اندیشند.

علل اختلالات دو قطبی چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد اختلالات منشاء ارثی دارد به عبارتی ژن ها در این اختلال تاثیر دارند ممکن است مشکل فیزیکی در قسمتی از مغز که کنترل حالات روحی را به عهده دارد عامل اختلالات باشد به این دلیل این اختلالات با دارو قابل درمان است.
پس از این بیماری دوقطبی نترسیم شاید اولین واکنش بیمار و نیز بستگان نزدیک بیمار در روبرو شدن با این بیماری با ترس و نگرانی و وحشت از داشتن چنین بیماری خود یا عزیزانشان دچار نگرانی شوید که در بعضی موارد این ترس باعث می‌شود که این بیماری را انکار کنند و این خود باعث مانع در کنترل صحیح بیماری میشود.

چرا از شخصیت دو قطبی نباید ترسید؟

در مرحله ی اول باید تا جایی که ممکن است باید آگاهی کامل از این بیماری دو قطبی داشته باشیم.
در مرحله بعد باید با واقعیت رو به رو شویم و هراس نداشته باشیم .
سوم این که روش های درمان و کنترل بیماری را از متخصص کاملا فرا گیریم .
چهارم اینکه رابطه ی خود را با مددکاران و روانشناس و روان پزشکان کاملا حفظ کنیم.
پنجم خودمان را برای یک مدت طولانی آماده کنیم تا درمان کامل صورت گیرد.
ششم این که به خودمان انگ بیماری روانی نزنیم با رعایت تمام این نکات می توانیم با کمترین عارضه به زندگی خود با عزیزانمان ادلمه دهیم و هیچ وقت نا امید نباشیم.

و این که می توانیم همانند افراد عادی که بیماری دو قطبی ندارند و رعایت تمام شرایط مخصوص زندگی خوب و شادی داشته باشیم .

پس باید دقت داشته باشیم تا دوره درمان کامل نشده دست از معالجه بر نداریم.
چون در این شخصیت دو قطبی فرد فکر می کند در همان اوایل درمان کاملا بیماری رفع شده و فکر می کنند که کاملا ریشه کن شده و درمان را قطع می کنند در صورتی که قطع زود هنگام درمان باعث برگشت این بیماری شده و باعث شدید شدن آن می شود.

انواع اختلالات دو قطبی چیست؟

۱- اختلال دوقطبی نوع یک:

حداقل یک دوره خلق شیدا به مدت یک هفته وجود دارد اگر چه این افراد یک دوره افسردگی را هم تجربه کردند ولی بعضی از آن ها فقط دوره شیدایی را تجربه می‌کنند.

۲- اختلال دوقطبی نوع دو:

در این نوع بیش از یک دوره افسردگی شدید وجود دارد در صورتی که شدت خلق شیدایی کم است که به این نوع ،شیدایی خفیف گفته می شود.

۳- اختلال دوقطبی با تناوب سریع:

در این نوع بیش از چهار بار نوسان روحی در طول یک سال وجود دارد که در حدود ۱۰ درصد افراد مبتلا به این اختلالات دوقطبی دیده می شود می‌تواند با نوع یک و دو همراه باشد.

۴- اختلال خلق ادواری:

در این نوع شدت نوسان خلق به اندازه اختلال دوقطبی نیست امّا می‌تواند زمان طولانی‌تری ادامه یابد که می‌تواند منجر به اختلالات دوقطبی گردد.

تیم روانشناسی رستگاران روشنی وجود در تمام زمینه های علم روانشناسی و بیماری های روانشناسی تخصص داشته و مطالب انگیزشی نیز در سایت می توانید پیدا کنید  درباره پاکسازی ضمیر ناخودآگاه و انواع آموزش های مدیتیشن، خود باوری، روانشناسی کودک و غیره.

شما می توانید از گروه مشاوره زناشویی ما بهره ببرید و با بیداری کودک درون به زندگی خود طراوات ببخشید و با شناخت اهمیت روانشناسی کودک به تربیت بهتر کودکانتان بپردازید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید