شخصیت ضد اجتماعی

شخصیت ضد اجتماعی

با درود فراوان خدمت همراهان همیشگی.در این پست قصد داریم شما را با اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا سایکوپاتی آشنا کنیم.

شخصیت ضد اجتماعی چیست؟ به این افراد سایکوپات نیز گفته می‌شود این افراد بسیار بی عاطفه و سرد ،بی قید و بند هستند ،زیرا درک درست از ناراحتی دیگران ندارند همچنین این افراد بی‌منطق بوده و مدام دیگران را مقصر کارهای اشتباه می دانند آن ها مدام خود را مورد توجه دیگران قرار می‌دهند و به دیگران آزارهای ذهنی می رسانند.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

این اختلال شخصیت در گروه B یا گروه اختلال نمایشی احساساتی قرار دارد.سایکوپاتی وضعیتی است که فرد به هیچ عنوان در قبال رفتار و احساسات دیگران اهمیت و ارزشی قائل نیست و به عبارتی دیگر حقوق دیگران را رعایت نمی کند.این افراد کاملا بی قد بی مسئولیت بی ترس است.

آنها نسبت به دیگران کاملا سنگدل و خشن و بی تفاوت رفتار میکنند و هیچ احساس پسیمانی هم ندارند و یکی از دلایل آن می تواند این باشد که آنها از ناراحتی افراد درک درستی ندارند.

افرادی که به این اختلال دچار هستند هرگز گناهان و اشتباهات خود را قبول نمی کنند اغلب نافرمانی می کنند دروغ می گویند آنها معمولا از دوران کودکی رفتارهایی مانند فرار از مدرسه دعوا دزدی و مصرف مواد مخدر را تجربه می کنند.

از هر ۱۰۰ نفر در جهان یک نفر به این اختلال دچار است.اغلب آنها به رفتارهای غیر عادی و مجرمانه نمی پردازند.برای همین باید با نشانه های شخصیت ضد اجتماعی آشنا باشیم تا با این گونه از افراد وارد رابطه عاطفی نشویم.

نشانه های سایکوپاتی

حال می خواهیم تعدادی از نشانه هایی این اختلال شخصیت را  بشناسیم از جمله این نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • تغییر احساسات ناگهانی
  • عدم همدردی و همدلی با دیگران
  • غرور و استبداد شدید
  • داشتن رفتارهای غیر اجتماعی
  • ناتوانی در فهم و درک عواقب رفتار منفی
  • دروغگویی و فریب دیگران برای بهره‌کشی

دلایلی که باعث به وجود آمدن این اختلال می شود

محققین و علم روانشناسی بر این باورند که ژن فرد را مستعد این عارضه میکند همچنین شرایط و موقعیت های زندگی نیز می تواند ای اختلال را رقم بزند البته این ها دلیل مشخصی برای این اختلال نیست.

تشخیص شخصیت ضد اجتماعی

فعالیت‌های آنان مانند قاتلان سریالی و یا متجاوز یا آدم خوار نیست ولی در هر صورت افکار آن ها با دیگران متفاوت است از هر صد نفر یک نفر سایکوپات است این افراد همیشه در حال نقش بازی کردن می‌باشند به هیچ عنوان نباید به آنها وارد رابطه عاطفی شد. از خصوصیات مثبت آن ها می‌توان توجه به جزئیات به طور دقیق ، تشخیص درست در مورد افکار دیگران، دقیق بودن درروابط با دیگران رانام برد.

جالب است بدانید این افراد کاریزماتیک بوده و همواره در تلاش بوده که بسیار زیرکانه اعتماد به طرف مقابل خود را از بین برده و در واقع دلیل موفقیت سایکوپات ها این است که با مهارت زیاد نقاط ضعف قربانی را کشف کرده با فریب و دروغ قربانی را از بین می‌برند به طوری که فرد همیشه تصور می‌کند در حال اشتباه کردن است و ایراد از اوست نه فرد سایکوپات.

افرادی که دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند نوعا شرایط زیر را دارند:

این عوارض احتمالاً از دوران کودک شروع می شود.
رفتارهای مانند بی رحمی نسبت به حیوانات ،ویرانگری و مشکل داشتن با قدرت.
معمولاً بر اثر توفیق در تطبیق بار سوم اجتماعی و کم توجهی به حقوق دیگران، مشکلات قانونی دارند.
معمولاً کاری را بی مقدمه شروع می کنند و پیامدهای اقدامات شان را در نظر نمی‌گیرند.
بروز پرخاشگری و تحریک پذیری که غالباً به برخوردهای فیزیکی می‌انجامد.
مشکل داشتن در همدلی با دیگران.
این نوع توانی در، در نظر گرفتن افکار، احساسات و انگیزه های سایرین می تواند به بی احترامی و بی اعتنایی نسبت به دیگران بیانجامد.
پشیمانی اندکی نشان دادن نسبت به رفتارهای مخرب خود.
داشتن الگو های اضطراب، افسردگی و تحریک پذیری که از چند ساعت تا چند روز به طول می انجامد.
ممکن است خشم خود را به شکل برخورد فیزیکی با دیگران بیرون بریزند.
این رفتارها معمولاً با نیت تحریک دیگران صورت می گیرد.
باور داشتن خود و برقراری روابط بیش از حد احساساتی با دیگران.

این تعاملات معمولاً سرشار از تناقض و تعارض است و افرادی که دچار چنین شخصیتی هستند معمولاً بین ایده آل پنداشتن دیگران یا کم ارزش شمردن آنان ضعیف هستند.
خشمگین و ناراحت شدن هنگامی که دیگران انتظارات غیر واقعی آنان را برآورده نمی کند.

راه درمان این افراد چیست؟

افرادی که دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند به ندرت خود به دنبال درمان می روند.
این افراد عموما پس از ایجاد درگیری و مشکلات اجتماعی، از طرف دستگاه قضایی تحت درمان قرار می گیرند.
درمان شناختی می تواند در کمک به این افراد در به دست آوردن بینش نسبت به رفتارشان و تصحیح الگو های ناسازگارانه فکری موثر باشد و نتیجه مثبت معمولاً پس از درمان طولانی مدت صورت می گیرد.
داروهای روانپزشکی مانند داروهای ضد افسردگی نیز هم به صورت جداگانه و هم ترکیب با روان درمانی می تواند خیلی موثر باشد.

یافته های علمی از سیستم های مغزی ضد اجتماعی ها

سیستم مغزی سایکوپات ها با مردم عادی متفاوت است دانشمندان همچنین متوجه شدند دغل کاری و فریب دادن طرف مقابل برای برقراری رابطه جنسی دراین افراد زیاد به چشم میخورد

اغلب مبتلایان با اسرار اطرافیان خود به روانشناس مراجعه می کنند شما هم اگر در خانواده یا دوستانتان کسی از این اختلال رنج می برد بهتر است در آرامش او را ترغیب کنید تا به روانشناس مراجعه کند.

تشخیص به موقع می تواند نتایج مثبتی در درمان و کنترل بیماری داشته باشد.

گروه روانشناسی ستگاران روشنی وجود ابتدا با نفوذ به ضمیر ناخودآگاه با بهترین و جدید ترین روش ها تمام ارزیابی را برای تشخیص این اختلال انجام می دهد و با تلاش برای پاکسازی و تکنیک دستیابی به ضمیر ناخودآگاه اولین مراحل درمان را در پیش می گیرند و در صورت نیاز به متخصص ارجاع می دهند. به علاوه با کادری مجرب و با تجربه در زمینه های دیگری همچون اهمیت روانشناسی کودک، خودباوری و وسواس و زمینه های مشاوره ازدواج و زناشویی، شناخت کودک درون، انجام و آموزش مدیتیشن، آگاهی از روانشناسی بالینی کودک و نوجوان  در خدمت شما عزیزان است برای راهنمایی می توانید با ما در تماس باشید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید