شناخت انواع احساسات

شناخت انواع احساسات

در شناخت انواع احساسات،این احساسات و حالات درونی و همراه همیشگی وجود انسان هستند و شناخت آن ها به شما کمک می کند تا به یک نوع خودشناسی برسید.
و باعث می شود شما به موقعیت ها و افراد مختلف،انواع احساسات متفاوت را در شما ایجاد کند.
شناخت احساسات برای هر فرد تجربه ای منحصر به فرد می باشد و حتی شدت و میزان احساسات بر اساس ساختار ژنتیک و شخصیت هر فرد متفاوت است.

چگونگی شناخت انواع احساسات :

در شناخت احساسات انسان ها می توان به این نکته توجه کرد که گاهی این احساسات تاثیرات مختلفی بر سیستم عصبی و مغز ما انسانها دارند و می توانند ساختار شیمیایی مغز ما را تغییر داده و به نوعی شکل دهند.
شناخت احساسات و انواع مختلف آن،بر اساس رویکردهای درونی احساسات می‌توانند اشکال مختلفی دسته بندی شوند که متخصصین به هشت گونه متنوع تقسیم بندی می کنند که عبارتند از:
*خشم
*ترس
*انزجار
*غم
*تعجب
*حیرت
*شادی
*سرم
*احساس گناه
این احساسات در انسان هر کدام دارای ویژگی های مخصوص هستند که می توانند حالات چهره, تغییرات فیزیولوژیکی و رفتارهای مرتبط با خود را در افراد ایجاد نماید.

چگونه احساسات خود را مدیریت کنیم؟

اینکه چگونه احساسات خود را مدیریت کنیم برمیگردد به این موضوع که اصلاً می دانیم مدیریت احساسات چیست و چه اهمیتی دارد؟
توانایی درک کردن و پذیرش آسان و همچنین کنترل احساسات در خود (و گاهی اوقات در دیگران) به عنوان مهارت کنترل احساسات شناخته شده است.
به بیان ساده تر،مهارت های مدیریت احساسات به توانایی تسلط بر احساسات خود شما نسبت داده می شود که هنر یک انسان موفق است.
برای پیشرفت مهارت های مدیریت صحیح احساسات،افکار و احساسات صریح و واضح کافی نیست.

تغییر در افکار و احساسات تان مهم است زیرا که به عواطف شما کمک می کند و از بروز واکنش های غضب آلود جلوگیری شود.
مدیریت احساسات باعث میشود تصمیمات درست بگیرید و در رسیدن به موفقیت های گوناگون بهتر عمل کنید.

احساسات زنان را چگونه شناسایی کنیم؟

بروز احساسات در زنان و مردان متفاوت است نه تنها ساختار مغز زنان و مردان با یکدیگر متفاوت می باشد،بلکه مردان و زنان از مغزشان به طور متفاوتی استفاده می کنند و حتی در شیوه بروز احساسات هم با هم تفاوت دارند.
زنان موجوداتی احساساتی هستند که تمایل بیشتری برای بیان احساسات و حرف زدن دارند.

در مغز زنان اتصالات و ارتباطات بیشتری بین دو نیمکره چپ و راست وجود داشته که به آن ها این توانایی را می دهد تا از مهارت گفتاری بهتری نسبت به مردان برخوردار باشند.در واقع بعضی اوقات نمایان ساختن حس حسادت در زنان احتمالاً به همان روحیه برمیگردد که در خود احساس ضعف نموده و انتقاد از خود داشته و به دوست داشتنی بودن خود مطمئن نیستند اینگونه است که به شناخت احساسات زنان می رسیم.

شناخت انواع احساسات شخصی خود:

برای تعریف احساسات شخصی خود را چگونه شناسایی می کنم باید گفت که احساسات انرژی یا توان یا قدرتی هستند که جسم،روح،روان و حس های عصبی ما را احاطه کردن که بر اثر عواملی مثل ترس، تنهایی، بی پولی ،گرسنگی، خشم، انتقاد، موفقیت، ثروت، ازدواج ،فرزند از این دست بالا پایین می‌شوند و اینکه ما در لحظه چگونه و از کجا میفهمیم الان چرا احساسم خوب است است یا بد است منظور سوال است.

احساسات به خودی خود بد نیستند و فقط احساس اند و حامل پیام هستند و نوع تفکر و اعتقادات و ارزش های من به آن احساس معنی خوب یا بد می دهد و من باید توجهم راباورهایم و وجدان درونم بر روی پیام احساسات متمرکز کنم.
مثلا وقتی ترس از امنیت مالی به سراغم می آید پیامش این است برای کسب درامد باید اقدام و عملی بکنم.
با نوشتن تراز احساسات،اقرار به راهنما،مشارکت در مورد آن ها،و بررسی عملکرد که کدام مثبت بوده و کدام منفی و خرافات اگر وجود دارد بهترین راه برای شناخت احساسات شخصی خود است.

شناخت انواع احساسات

نظریه سیستم شناختی-عاطفی شخصیت

اهمیت و شناخت صفات شخصیتی از مباحث رفتارشناسی و شخصیت شناسی می­تواند نقش بسیار مهمی را در دانش رفتار و شخصیت شناسی ایفا نماید. جذابیت سیستم شناختی-عاطفی شخصیت باعث می­شود که در بسیاری از دوره­های مرتبط، بهمراه فانتزی کوچینگ و جنبه­های سرگرم کننده، رقیق کردن درس­های سنگین را به ارمغان می آورد. به همین دلیل آشنایی سطحی با هر موضوع در حوزه شناخت صفات شخصیتی، به تعمیم­های نادرست و بسیار گسترده منجر شده و در این فراز با شناخت عمیق­تر در سیستم شناختی-عاطفی شخصیت میتوان به برخی از ابهامات به درستی پاسخ داد.

برای تطبیق یافته های متناقض در مورد تغییر ناپذیری شخصیت و تنوع رفتار در موقعیت ها، افراد متفاوت فرض شدند، (الف) دسترسی به واحدهای واسطه شناختی عاطفی ( مانند رمزگذاری ها، انتظارات و باورها، تأثیرات و اهداف ) و (ب) سازماندهی روابطی که از طریق آن این واحدها، آنها با یکدیگر و با ویژگی های روانی موقعیت­ها تعامل دارند. این تئوری تفاوت‌های فردی را در الگوهای قابل پیش‌بینی تغییرپذیری در واقعیت‌ها تشریح می نماید، به عنوان مثال عبارات اگر…. پس او، اما …. پس او و همچنین برای سطوح متوسط ​​کلی رفتار، به عنوان عبارات اساسی یا امضاهای رفتاری از همان سیستم شخصیتی اساسی، شامل موقعیت‌ها، گرایش‌های شخصیتی، پویایی و ساختار از این منظر دوباره مفهوم‌سازی شده­اند.

فرض بر این است که ساختار شخصیت در افراد با کیفیت‌های متمایزی مشخص می­گردد و این ساختار نسبتاً در موقعیت‌ها و در طول زمان تغییر نمی‌کند. در یک قرن از تحقیقات شخصیتی، شواهد فراوانی نشان داده است تفاوت‌های فردی که در رفتارهای اجتماعی وجود دارد به طور شگفت انگیزی در موقعیت های مختلف متغیر است. اگرچه این یافته به عنوان شواهدی علیه منافع ساختار شخصیتی تفسیر شده است، نشان داده می شود که لازم نیست، و برعکس که این تنوع منعکس کننده برخی از ماهیت انسجام شخصیتی است. وقتی شخصیت به عنوان یک سیستم پایدار مفهومی شود واسطه­گری میکند که چگونه فرد انتخاب کند، استنباط نماید، و اطلاعات اجتماعی را پردازش و رفتارهای اجتماعی ایجاد می کند، ویژگی های ثابت شخصیت زیربنایی و تغییرپذیری قابل پیش بینی در موقعیت ها در برخی از ویژگی های تشریح رفتاری، شرایط وجودی همزمان برای هر دو امکان پذیر می شود.

با مروری بر داده های تجربی متوجه میشویم که افراد نه تنها با تفاوت های فردی پایدار در سطوح کلی رفتار آنها، بلکه با الگوهای متمایز و پایدار تغییرپذیری رفتار در سراسر موقعیت ها مشخص میشوند. این یافته ها مفهوم جدیدی از شخصیت را دعوت می کند که در آن چنین الگوهای تغییرپذیری نه به عنوان صرف “خطا” دیده می شود و بلکه به عنوان بازتاب عبارات اساسی از همان سیستم شخصیتی با ثبات زیربنایی می باشد که درون را تولید می کند. تفاوت های فردی در ویژگی های موقعیت هایی که افراد انتخاب می کنند و همچنین واحدهای واسطه شناختی-عاطفی ( مانند رمزگذاری‌ها و تأثیرات ) که فعال می‌شوند و با فعال کردن سایر واحدهای میانجی ( به عنوان مثال، انتظارات، اهداف، فیلمنامه ها و برنامه های رفتاری ) در سیستم شخصیت با هم تعامل دارند.

این نظریه نشان میدهد که سیستم شخصیت و تغییرپذیری فرد، هر دو ثبات را در نظر می گیرد و رفتارها، در موقعیت‌ها به روش‌هایی که بسیاری یافته­های متناقض قبلی و حل اختلافات اساسی در شخصیت و روانشناسی اجتماعی در طی چندین دهه را حل و فصل و با هم هماهنگ می‌نماید.

سایت ما :

ما در سایت خود همواره در تلاش هستیم تا با ارائه اطلاعتی مثل سایه شخصیت و یا ناخودآگاه شخصی شما را با این مفاهیم آشنا کنیم تا بتوانبد بهتر با تجربه های زیسته و یا آرکیتایپ و شخصیت شناسی آشنا شوید و به مرحله ای برسید که بتوانید گره های روانی و عقده ها و یا سفر قهرمانی خود را کنترل کنید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید