ضمیر ناخودآگاه فروید ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه چیست

ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه چیست

شاید این سوال پیش بیاید که ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه چیست و‌ چه تفاوتی میان این دو وجود دارد؟ مغز به طور کلی به دو قسمت تقسیم می شود که یکی ضمیر خودآگاه و دیگری ضمیر ناخودآگاه نام دارد.

زمانی که ما می‌پرسیم ضمیر خودآگاه چیست در توضیح باید گفت که منظورمان بخشی از مغز است که اعمال ما را به صورت آگاهانه انجام می دهد.

برای مثال زمانی که بخواهید خودکاری را از روی میز بردارید بخش خوداگاه مغز شما دارد این کار را با آگاهی و‌ تصمیم شما انجام می دهد. اما در مقابل زمانی که در ضمیر ناخوداگاه به کار می افتد در اصل به صورت یک نگهبان عمل می کند.

آیا می دانید ضمیر خودآگاه و ‌ناخودآگاه چیست ؟

منظور از این تعریف آن است که زمانی که شما می خواهید یک چیز جدیدی را به اعتقادات خود اضافه کنید مغز شما بدون آنکه بخواهید در حال جبهه گیری برای نگه داشتن اعتقادات قبلی است. این عمل بدون خواسته شما و‌ ناخودآگاهانه در حال شکل گیری است.

مغز انسان دارای دو ضمیر بوده که یکی به صورت آگاهانه و یکی به صورت نا خوداگاه عمل می کند. در بخش خوداگاه، مغز به صورت کاملا منطقی به سوالات پیش آمده و اتفاقات موجود در محیط پاسخ می دهد.

یعنی بر کار های خود تسلط داشته و آگاهانه عمل می کند. اما در بخش نا خوداگاه ، ذهن مانند نگهبان عمل می کند که از کنترل شخص خارج است. همچنین در مواقع غیر منتظره از خود واکنشی بروز می دهد که انتظار آنرا نخواهید داشت. یعنی مانند یک هارد بدون اینکه شما متوجه شوید مدام در حال ذخیره اطلاعات است.

تفاوت میان آن ها:

قطعا فرق بین ذهن خودآگاه و ناخودآگاه در هوشیاری و عدم هشیاری در انجام اعمال مختلف است. برای مثال ضمیر ناخوداگاه در حال انجام تمامی اعمالی است که بدون فکر و آگاهی شما انجام می شود.

یا زمانی که در موقعیتی خاص قرار گرفته اید اما از خود رفتاری نشان می دهید که انتظار آنرا نداشته اید. همگی اینها از ناخوداگاه شما نشات گرفته و اما می توان به تفاوت های دیگر آنها پی برد.

برای مثال اگر کسی از حافظه ضعیف برخوردار بوده اما خاطره ای را به صورت ناگهانی به خاطر می آورد نشان از ناخوداگاه بوده و در مقابل اگر مشغول انجام کاری در زمان واحد هستید به صورت خوداگاهانه می باشد.

ضمیر ناخوداگاه ماورایی چیست؟

مبحثی دیگر به نام ضمیر خودآگاه ماورایی وجود دارد که در ادامه به توضیح آن نیز می پردازیم. زمانی که از این‌ مورد صحبت می کنیم در اصل منظورمان انجام کار هایی در مغز است که فرا تر از حد معمول بوده و‌ تاثیرات عمیق تری را شامل می‌ شود.

می توان تاثیر خوداگاه بر ناخوداگاه را با توجه به عواملی متوجه شد. زمانی که شما به صورت آگاهانه مشغول به انجام کاری هستید مغز شما بدون آنکه خبر داشته باشید در حال ضبط کردن چیز هایی است که از آن خبر ندارید.

اطلاعات بیشتر:

بنابراین این دو‌ روی دیگری تاثیر گذارند. برای درک بهتر این موضوع خودرو ای را تصور کنید.
این خودرو با همکاری چند قطعه حرکت می کند. بنابراین بسیاری از کارهای ما نتیجه ی اعمال این دو ضمیر می باشند.

طبق نکات ذکر شده نگهبان مغز همان ضمیر خوداگاه است. این ضمیر به شما می فهماند که تمامی اعمال زیر نظر شماست.
یعنی با اراده خود قادر به انجام هر کاری بدون اینکه به صورت شهودی باشد خواهید بود.

مثال هایی از این ضمایر:

زمانی که کاری به صورت مداوم انجام شود دیگر کنترل بر روی آن سخت است. مثل نفس کشیدن که یک امر معمول است. یعنی زمان تنفس شما بدون داشتن آگاهی این کار را به صورت دائمی انجام می دهید.

بر خلاف کار های دیگر مانند برداشتن لیوان که با آگاهی شما انجام می گردد. همه ما روزی نظرمان به فردی از لحاظ احساسی جلب شده است. این احساس گاه به صورت آگاهانه و‌ بنا به معیار های خود شکل می گیرد.

اما شما گاهی از فردی خوشتان می آید که متضاد آنچه در معیار هایتان دیده شده می باشد. این بخش کاملا به ضمیر ناخوداگاه شما بستگی دارد. که چه اعمالی را بر چه اساسی بدون خواسته شخصی شما انجام دهد.

زمان وقوع این رویداد نمی توانید جلوی این احساسات را بگیرید. اما می‌توان با تلاش روی آن به بهترین شکل مسلط شد.

همانطور که با ضمیر خودآگاهتان با آگاهی کامل به انجام کاری می پردازید. اما این کار کاملا تلاش و‌ کوشش می طلبد.

درباره ما:

اطلاعاتی در خصوص  تکنیک دستیابی به ضمیر ناخودآگاه   و راه هایی برای رسیدن به آرامش که از طریق مدیتیشن امکان پذیر می شود می توانید به خواندن مقالات سایت روانشناسی نبض کیهانی بپردازید.

همچنین اطلاعاتی در مورد انکه آیا مدیتیشن واقعیت دارد نیز برای شما شرح داده شده است که سایت نبض کیهانی در تلاش است شما را در مراقبه ضمیر ناخودآگاه و ارتباط با ضمیر ناخودآگاه دیگران ، شناخت کودک درون خود، مشاوره برای ازدواج موفق ، راه های داشتن کودک درون شاد  و به علاوه بررسی استعدادهای فرزندان و بررسی اهمیت روانشناسی کودک  آشنا کند.

در کنار این موارد با کشف کودک درون و روانشناسی کودک و نوجوان نیز آشنا خواهید شد.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید