اختلال شخصیت خودشیفته

اختلال شخصیت خودشیفته

اختلال شخصیت خودشیفته چیزی فراتر از شخصیت  انسانی فردی خودخواه با اعتماد به نفس بالا می باشد در این میان این فرد علاوه بر عزت نفس بیش از حد نسبت به دیگران بی اهمیت است و خواسته ها و نیاز های آنها در نظر نمی گیرد و در همه شرایط خود را در راس همه چیز می بیند .

مقدمه ای در مورد افراد مبتلا به بیماری اختلال شخصیت خودشیفته:

افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته همانطور که از اسمش می توان فهمید معمولا هیچ کس را از خود بالا ندانسته که هیچ، خود را نیز بسیار از دیگران بالا تر می بینند. به گونه ای که توانایی ها و لیاقت خودشان را بیش از آن چیزی که در واقعیت هست می پندارند.

این احساس خطرناک است. در کنار اینکه شخص را برای اطرافیانش غیر قابل تحمل می سازد، خودش را نیز در بسیاری از شرایط آزار می دهد. زیرا این افراد با داشتن این طرز فکر به هیچ وجه به مشکلات و نیاز های خود و‌ حتی احساسات دیگران اهمیت نمیدهند و به گونه ای نگران هیچ چیز نیستند. زیرا تکبر آنها باعث می شود که فکر کنند از پس همه چیز بر می آیند. این موضوع از این جهت نگران کننده است که وقتی این افراد دریابند که قادر به حل مشکل مورد نظر نیستند دچار افسردگی و‌ نا امیدی نیز خواهند شد زیرا هرگز تصور نمی کنند که از عهده چیزی بر نیایند.

از این رو از بهترین خصوصیت که تواضع می باشد محروم هستند. بنابراین افراد مبتلا به این اختلال همیشه از دیگران انتظار تحسین و احترام بیش از حد داشته و به هیچ یک از احساساتشان نیز اهمیت نمی دهند.

علائم این نوع بیماری: 

ابتدا باید این را در نظر بگیریم که کسی تنها خودخواه است با کسی که این بیماری را دارد با یکدیگر متفاوت اند ،برای همین در اینجا قصد داریم برخی از ویژگی های فردی که دارای این اختلال شخصیت خودشیفته است را به شما بگوییم:

  • این افراد مودی هستند و به راحتی مود زندگی شان تغییر می کند
  • در بیشتر موارد موضوع  صحبت کردن این افراد خودشان هستند و دائما دوست دارند تحسین بشوند.
  • در بیشتر موارد نسبت به موفقیت های خود اغراق می کنند .
  • این افراد اهداف بسیار بزرگی را برای خود در نظر گرفته و همیشه این را در نظر دارند که آن ها آدم های خاصی هستند.
  • در بیشتر موارد نسبت به نظر دیگران و احساسات آن ها بی توجه اند و آن ها را نادیده می گیرند.
  • این افراد برای رسیدن به موفقیت هر کاری می کنند و به بهای آن بی توجه اند.
  • این افراد بسیار رقابتی هستند و دوست ندارند کسی را بالاتر از خود ببینند.
  •  احساس خود بزرگ بینی بیش از حد.
  •  خود را بیش از اندازه مستحق تعریف و تمجید مداوم از طرف دیگران می‌دانند.
  •  انتظار برتری داشتن نسبت به دیگران، حتی بدون به دست آوردن هیچ موفقیت خاصی.
  •  خیال پردازی در مورد موفقیت، قدرت، هوش، زیبایی و یا همسر ایده آل.
  • داشتن این تفکر که تنها باید با افراد خاص و هم شان خود در ارتباط باشد.
  • مجال ندادن به دیگران برای صحبت در حین مکالمات ،یا تحقیر دیگران.
  •  سوءاستفاده از لطف دیگران به نفع کارهای خود.
  • به دیگران حسادت می کنند و بر این باورند که دیگران نیز به آن ها حسادت میکنند.

اگر این اختلالات را در خود یا اطرافیان خود مشاهده کردید حتماً به روانپزشک مراجعه کنید.

برخی از افراد ممکن است این موارد را داشته باشند ولی وجود این ویژگی ها در حدی نیست که به زندگی آنها آسیب بزند .آمارها ثابت کردن که این افراد به راحتی می توانند دیگران را به خود جذب کنند و  کاریزماتیک اند .

ویژگی های شخصیتی این افراد:

اختلال شخصیت خودشیفته یکی از انواع اختلالات شخصیت است از مشخصات اختلالات شخصیت خودشیفته این است که اینگونه افراد، تصویری اغراق آمیز و تحریف شده از خود در ذهن دارند و ضمن داشتن احساس کاذب اعتماد به نفس و مهم دانستن خود، نیازمند توجه و تحسین بیش از حد از جانب دیگران هستند.
این در حالی است که خود، نسبت به سایر افراد احساس توجه و همدلی خاصی ندارند و از آشفتگی در روابط رنج می‌برند. این افراد پشت نقاب اعتماد به نفس بیش از حد خود، عزت نفس شکننده و آسیب پذیر دارند که در برابر کوچکترین انتقادی می شکنند.

اختلال شخصیت خودشیفته، باعث بروز مشکلاتی در زمینه های مختلف زندگی از جمله روابط عاطفی، کار، تحصیل و یا امور اقتصادی می شود.
افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته، در صورت عدم دریافت آن میزان محبت و توجهی که خود را شایسته آن می‌دانند، مایوس و ناراحت می شوند.
همچنین ممکن است به این نتیجه برسند روابطشان با دیگران، دیگر رضایت بخش نیست، اگرچه دیگر افراد نیز از بودن در کنار آن ها لذت نمی برند.

درمان این اختلال:

می توان گفت که هیچ دارویی برای اختلال شخصیت خودشیفته وجود ندارد و تنها راه آن روان درمانی می باشد. 

تیم روانشناسی رستگاران روشنی وجود  مشاوره ی آنلاین و حضوری را با روانشناس های مجرب فراهم ساخته  و درنتیجه شما می توانید به راحتی از آن بهره ببرید.

به علاوه ما در جهت بهبود کیفیت زندگی در زمینه های خطرات ضمیر ناخود آگاه و ضمیر ناخودآگاه جمعی چیست ،معنی و آموزش مدیتیشن و بررسی ارتباط با کودک معنوی درون ،ارزش و اهمیت روانشناسی کودک و شناخت آن ، گروه مشاوره زناشویی و ازدواج و درمان بیماری های شخصیتی ،خودباوری درمان استرس و افسردگی ،تقویت قوه ی شهود و الهامات درونی ، استفاده و شناخت بیداری کودک درون و…. آماده ی خدمت رسانی است.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید