اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی

بیمارانی که اختلال شخصیت مرزی دارند در مرز روان پریشی قرار دارند و نشانه های آن ناپایداری حالت عاطفی، خلق، رفتار و خودانگاره آن ها است.

افراد دارای این نوع از شخصیت در مرز روان‌ پریشی قرار دارند که از لحاظ خلق و‌ خو و دیگر احساسات و‌ عواطف دچار بی ثباتی هستند.

از ویژگی های بارز این نوع اختلال تمایل مداوم به خودکشی و بی ثباتی عاطفی می باشد که باید حتما جدی گرفته شود. زیرا در برخی موارد موجب بروز حرکات و واکنش های خطرناکی در فرد می شود.

همچنین این افراد ابدا تحمل بی توجهی و موارد این قبیلی را ندارند و با توجه به روحیه حساسی که دارند به سرعت دچار پریشان حالی و تغییرات اجتناب ناپذیر می شوند.

نشانه های اختلال شخصیت مرزی

در این بخش به نشانه های این اختلال شخصیت که معمولا با سایر بیماری های روانی اشتباه گرفته می شود میپردازیم.. امکان دارد ما در طول روز از انواع این اختلال روانی در میان کلام خود استفاده کنیم به گفته موسسه ملی بهداشت این اختلال شخصیت یک اختلال شایع است. از میان انواع اختلال شخصیتی این اختلال بیشترین تعداد تشخیص نادرست را شامل می شود.
کارشناسان در ابتدا این اختلال را مرز بین اختلالات روانی شدید و اختلالات اعصاب ملایم می دانستند.

علایم هشدار دهنده اختلال شخصیت

علم روانشناسی علایم مختلف زیر را جز علایم هشدار دهنده این بیماری می داند

۱.عزت نفس پایین: افراد دارای این اختلال دائما با شک و تردید از درون خود به مبارزه با خود می پردازد از این رو آنها دارای عزت نفس بسیار متزلزل هستند

۲.نداشتن حس همدردی:این افراد حس خودآگاهی و همدردی ندارند و آنها متوجه نیستند که رفتار آنها چه تاثیری بر دیگران خواهد داشت.

 

۳. دوری از تفکر در مورد آینده:اکثر مردم حداقل هدف و آرزویی برای آینده خود دارند. ولی افرادی که از اختلال گفته شده رنج می برند معمولا فاقد هر گونه جهت گیری برای آینده هستند.

۴.روابط آشفته:اضطراب شدید این افراد از ترس از دست دادن نزدیکانشان باعث می شود دست به کارهایی بزنند که واقعا اطرافیان خود را از دست بدهند.

۵.ترس از رها شدن:یکی دیگر از نشانه های اختلال شخصیت مرزی ترس از رها شدن، تنها ماندن و طرد شدن است. این ترس باعث رفتارهای حسودان و پارانوئیدی می شود.

۶.افسردگی:افسرگی معمولا با این اختلال اشتباه گرفته می شود البته افسردگی در این بیماری بسیار شدید است.

ملاک های تشخیص اختلال شخصیت مرزی

از علائم اختلال شخصیت مرزی عبارتند از:

انجام تلاش‌های مستمر همراه  با آشفتگی ، بی ثباتی

رفتار ژست یا تهدید به خودکشی یا خودزنی

احساس پوچی داشتن

این افراد احساس وابستگی و خصومت را به طور همزمان دارند

آنها مدام دچار احساس پوچی بی حوصلگی و فقدان احساس هویت و شادی می باشند

افراد از دید آنها یا حامی اند یا مخل آسایش و منفور
این افراد هیچ گاه حامی درستی از جمله پدر و مادر در زمان کودکی نداشتند بنابراین همیشه با احساس ناامنی  مواجه می شوند  به این احساس در روانشناسی BpD گفته میشود.
این افراد به حمایت و اطمینان بخشی ، دنیا از نظر آنها یا کاملا سفید و یا کاملا سیاه است .

آنها خصوصیاتی مانند افراد اسکیزوفرنی دارند که در روند و چرخه انتخاب و تصمیمات مهم بسیار ناتوان می باشند.

در مورد علت این اختلال به عوامل ژنتیک و مغزی و عوامل اکتسابی و تجارب مربوطه به دوران کودکی می توان  اشاره کرد. به نظر روانشناسان نقش کودکی و دوران کودکی خصوصاً سه سال اول عمر بسیار مهم است. بی‌ثباتی مادر ،طرد کودک ،عدم وجود دلبستگی در دوران کودکی ،درگیری‌های شدید والدین ،طلاق والدین، از علل اصلی این اختلال شخصیت مرزی می باشند.

درباره ما:

جهت آشنایی با تکنیک دستیابی به ضمیر ناخودآگاه و راه هایی برای رسیدن به آرامش که از طریق مدیتیشن انجام می گردد می توانید به خواندن مقالات سایت روانشناسی نبض کیهانی بپردازید.
سوالاتی نظیر اینکه آیا مدیتیشن واقعیت دارد و دیگر سوالات برای شما پاسخ داده شده است. سایت نبض کیهانی شما را با مراقبه ضمیر ناخودآگاه و ارتباط با ضمیر ناخودآگاه دیگران ، شناخت کودک درون خود، مشاوره برای ازدواج موفق ، راه های داشتن کودک درون شاد و به علاوه بررسی استعدادهای فرزندان و بررسی اهمیت روانشناسی کودک آشنا می‌کند که در کنار این موارد با کشف کودک درون و روانشناسی کودک و نوجوان نیز آشنا می شوید.

روانشناسی رستگاران روشنی وجود تیمی با مهارت بالا است که می تواند شما را در انواع مختلف اختلال ها و مسائل مربوط به پاکسازی ضمیر ناخودآگاه و به علاوه انواع زمینه های روانشناسی از جمله :روانشناسی کودک و نیز مشاوره ازدواج استعدادیابی کودکان, مشاوره زناشویی و …. راهنمایی کرده و از مشاوره های تخصصی آن ها بهره مند شوید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید