اختلال شخصیت نارسیستیک

اختلال شخصیت نارسیستیک

افراد دارای اختلال شخصیت نارسیستیک بسیار احساس مهم بودن میکنند اکثر مواقع تمام توانایی‌های خود را خیلی مهم می دانند این افراد ذهن کاملاً درگیر و خیال بافی دارند بر این باورند که موجوداتی استثنایی و خاص هستند و تنها افراد سرشناس و خاص می توانند آن ها را درک کنند و باید فقط با چنین اشخاصی در ارتباط باشند و از دیگران توقع دارند که آنها را جدا از دیگران بدانند و رفتارهای خاص با آن ها داشته باشند و یا خواسته هایشان را بدون چون و چرا را انجام دهند اغلب این افراد به فکر سود جویی از دیگران هستند تا به اهداف خود برسند و نیازهای خودشان را برآورده کنند.

نسبت به دیگران احساس حسادت دارند یا فکر می‌کنند که دیگران به شدت به آن ها حسادت می ورزند در رفتار و طرز فکر این افراد غرور موج میزند و خیلی افراد خودخواهی هستند افراد دارای شخصیت خودشیفته انتظارات زیادی از دیگران دارند و آن ها دوست دارم مدام ازشون تعریف و تمجید شود در رابطه با چنین افرادی از همان ابتدا این رابطه ثبات ندارد و اگر همواره مورد تایید و تمجید قرار نگیرند این رابطه را نابود خواهند کرد اختلال شخصیت نارسیستیک در برابر هر گونه درمان مقاومت می‌کند اگر هم راضی به این کار شوند طوری رفتار می کنند که رابطه خود را با روان درمانگرش را خراب کنددتمام این شرایط از سال های پایان نوجوانی و آغاز بزرگسالی رخ می دهد و در موقعیت های گوناگون دیده می شود.

از نشانه های اختلال شخصیت نارسیستیک:

شخص مبتلا به اختلال شخصیت نارسیستیک که به نوعی به خودشیفتگی دچار است عموما خود را آنقدر از دیگران برتر می داند که حتی به نظرات و کار های دیگر افراد اهمیت چندانی نمیدهد. زیرا در تمامی حالت حس می کند خودش است که بهترین بوده و درست ترین نظرات را ارائه می دهد. البته شخص خودشیفته تنها در نظراتش خودش را برتر از دیگری نمیداند بلکه این حس را در تمامی موارد دارد. از این رو به دیگران کمتر اهمیت می دهد و به نظراتشان احترام نمی گذارد.

شخص متکبر صرف نظر از احساسات دیگران همیشه خودش را در اولویت می داند و این خودبزرگ بینی در اصل از عدم اعتماد به نفس کافی نشات می گیرد. معمولا شخصی که به این بیماری دچار است به دلیل برتر دانستن خودش از دیگران همواره در تلاش است تا تشویق و تحسین دیگران را دریافت کند. از طرفی این افراد هیچگاه حاضر نمیشوند معاشرت با افراد معمولی داشته باشند و همیشه در پی یافتن کمال در دیگران هستند. این در حالی است که خودشان نا کامل اند. از دیگر نشانه های این بیماری واکنش شدید به انتقاد است. این افراد هیچگونه انتقادی را در مورد خود نمی پذیرند زیرا بر این باورند که عاری از هرگونه عیب و ایراد هستند.

از نشانه های افراد خودشیفته یا نارسیستیک این است که:

۱.  این شخصیت همیشه خود بزرگ بینی دارند و احساس می کند فرد بسیار مهمی هستند و توانمندی‌ های خود را بزرگ می‌کنند بدون اینکه پیروزمندی هایی داشته باشد و انتظار دارند همه آن را بزرگ ببیند

۲. همیشه درباره پیروزمندی، توانمندی، زیبایی، هوش و عشق ایده آلش خیالبافی می کنند می کند

۳. همیشه بر این باور هستند چه افرادی خاص می باشند و خیلی باکلاس هستند به خاطر همین بر این باورند که فقط افراد خاص و باکلاس آن ها را می توانند درک کنند

۴. به تحسین و تمجید دیگران خیلی نیاز دارند

۵. خیلی افراد خودخواهی هستند و همیشه حق را به خود می دهند فکر می‌کنند هر کاری که دلشان می خواهد می‌ توانند انجام دهند بدون هیچ دلیلی انتظار دارند دیگران در حقشون لطف کنند

۶. هم همدلی ندارند

۷. همیشه به دیگران حسادت دارند

۸. خیلی مغرور هستند و همه را از بالا نگاه میکند

۹. از دیگران سوء استفاده می‌کنند تا به اهدافشان برسند.

درباره ما:

شما می توانید برای درمان انواع بیماری ها در سایت روانشناسی ما از تیم رستگاران روشنی وجود کمک بگیرید که تیمی مجرب در زمینه های آیا مدیتیشن واقعیت دارد, بررسی اهمیت روانشناسی کودک و همچنین راه های داشتن کودک درون شاد و نیز  چگونگی تربیت صحیح کودک، مشاوره و روانشناسی خانواده، چگونگی پاکسازی ضمیر ناخودآگاه و یا  مراقبه ضمیر ناخودآگاه و غیره است.

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید