اختلال شخصیت نمایشی

اختلال شخصیت نمایشی

در تعریف اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک که نام دیگر آن است ، می توان گفت که افرادی که در این زمینه مشکل دارند سعی در نمایش دادن مهارت ها و رفتار های خود به دیگران را دارند به عبارت دیگر آنها می خواهند که در مرکز توجه قرار بگیرند.

افراد مبتلا به شخصیت نمایشی دارای احساسات شدید و ناپایدار هستند که به آن ها هیستریونیک هم میگویند .عزت نفس آن ها بستگی به تایید دیگران دارد و برای جلب توجه دیگران دست به هرکاری میزنند.

اوج این رفتار از ۴۰ تا ۵۰ سالگی است هنوز علل واقعی که باعث بروز اختلال شخصیت نمایشی میشود به طور قطع مشخص نشده است.

علائم افرادی که دچار اختلال شخصیت نمایشی

افراد دارای اختلال شخصیت نمایشی به گونه ای دارای کمبود محبت و‌ توجه هستند. زیرا همیشه در تلاشند با تغییرات ظاهری یا رفتاری همیشه در مرکز توجه باشند. در غیر این صورت امکان آسیب به خود و‌ اطرافیان در این افراد وجود دارد. بنابراین به سرعت تحت تاثیر جمع قرار می گیرند و از هر راهی برای در مرکز توجه قرار گرفتن استفاده می کنند. حتی گاهی برای این کار دست به اعمال تحریک امیز میزنند تا توجه شخص را به صورت ویژه تری جلب کنند. اگر در این کار موفق نشوند احساس بی ارزشی و‌ کلافگی شدیدی به آنها دست خواهد داد.

برخی از بارزترین این علائم عبارتند از:

  1. پوشیدن لباس هایی که باعث توجه اطرافیان میشه،
  2. انجام رفتارهای اغراق آمیز
  3. احساسات شدید و بزرگنمایی کردن
  4. تحمل کم و داشتن افکار های ناامید کننده و مایوس
  5. ناهماهنگی و افراد و تفریط در کارها
  6. در راس قرار دادن خود در همه ی زمینه ها به بیانی ساده تر همیشه به خوشی خود فکر میکنند تا دیگران.
  7. یکی از خصوصیات مهم این افراد این است که از روزمرگی متنفرند و همیشه عاشق هیجان و ماجراجویی اند .
  8. در این افراد نظر دیگران درباره یآنها بسیار برایشان مهم بوده و درواقع خودباوری در آن ها از توجه و نظر دیگران  نشأت میگیرد.
  9. در شرایط سخت دارای افکار خود آزاری هستند از جمله خودکشی معمولا این افراد هیستریک دارای اختلالات در زمینه های ژنتیکی هم هستند.

نحوه برخورد با این افراد:

این افراد دارای مهارت های اجتماعی خوبی هستند ،از علائم و نشانه های این اختلال می توان تهدید یا اقدام به خودکشی برای جلب توجه دیگران اشاره کرد .انجام کاری بدون تصمیم گیری درست ،صمیمیت بیش از حد و غیر طبیعی در روابط با دیگران، رفتارهای نامناسب جنسی فریبنده یا تحریک آمیز ،تنوع طلبی بیش از اندازه را نام بود.

این افراد در شرایط مختلف حالت های مختلف از خود به جا می گذارند و دارای گروه بندی هستند

۱)شخصیت نمایشی کودک :

این گروه بسیار وابسته به دیگران هستند .شدت رفتار کودکانه بستگی به این دارد که فرد از نظر روانی در چه سطحی باشد هرچه بلوغ روان کمتر رفتارکودکانه تر میشود.

۲)شخصیت نمایشی سرزنده:

دیگر ان را به سادگی متقاعد می کنند .پروژه و اهداف در ذهن خود دارند ،ولی بعد از مدتی بدون اینکه به قول وعمل خود عمل کنند با روابطی پریشان برمیگردند.

۳)شخصیت نمایشی موافق:

این افراد دیگران را تحسین و تایید تا مرحله چاپلوسی پیش می روند اکثر اوقات مصالحه طلب و مهربان به نظر می‌آیند، خشم آن ها پشت نقاب مهربانی پنهان می شود.

با توجه به اینکه این افراد تشنه ی توجه بیش از اندازه اند،به همین دلیل ارتباط با آنها دشوار تر از افراد عادی است و در این راستا باید صبر زیادی را به خرج بدهیم.در این حین با شناسایی شخصیت نمایشی و عادت های مخرب آن و شناساندن آن به فرد مذکور به اصلاح این الگوهای مخرب کمک کرده البته که این امر خود تکینیک های خاص خود را در بر میگیرد که تیم روانشناسی رستگاران روشنی وجود با آگاهی درباره ی تمام روش های اصلاحی در این زمینه آماده ی خدمت رسانی به شما بوده .در برخی از روش های درمان این افراد،روانشناس با شناسایی استعدادهای او بیشتر تمرکز فرد مورد نظر را بر روی این استعداد ها  ،مهارت های فردی و رسیدن به خود باوری به جای فریبندگی و اغراق شخصیت خود برای جلب رضایت اطافیان،می گذارند.

روش های درمانی در اختلال شخصیت نمایشی:

در اختلال نمایشی عمق و شدت کمتری نسبت به اختلال شخصیت مرزی وجود دارد.در این اختلال شخص در روابط صمیمی با مشکل روبرو می‌شوند ولی در کارهای کوتاه مدت بسیار خوب عمل می کنند و روان درمانی و مشاوره در این موارد بسیار پرکاربرد است هدف از درمان در این افراد به اینگونه است که تمام انگیزه ها و ترس ها استرس های درونی فرد نسبت به خود و دیگران کشف شود تا فرد در رابطه با دیگران احساس دلهره و ترس نداشته باشد.

لازم به ذکر است افرادی که دارای این بیماری هستند بر خلاف آنچه که نشان می دهند عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارند .به همین دلیل تقویت عزت نفس واقعی در این افراد یکی دیگر از راه های درمانی محصوب می شود .

شایان به ذکر است که افرادی که دارای این اختلال شخصیت بوده، انتقاد پذیر نیستند و  علاوه بر حساس بودن از دردهای روحی زیادی رنج می برند.

درباره ما:

اطلاعاتی در خصوص تکنیک دستیابی به ضمیر ناخودآگاه و راه هایی برای رسیدن به آرامش که از طریق مدیتیشن امکان پذیر می شود می توانید به خواندن مقالات سایت روانشناسی نبض کیهانی بپردازید.
همچنین اطلاعاتی در مورد انکه آیا مدیتیشن واقعیت دارد نیز برای شما شرح داده شده است که سایت نبض کیهانی در تلاش است شما را در مراقبه ضمیر ناخودآگاه و ارتباط با ضمیر ناخودآگاه دیگران ، شناخت کودک درون خود، مشاوره برای ازدواج موفق ، راه های داشتن کودک درون شاد و به علاوه بررسی استعدادهای فرزندان و بررسی اهمیت روانشناسی کودک آشنا کند.

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره ی رایگان در زمینه مشکلات اختلال های  شخصیتی، مدیتیشن و معنی آن،پاکسازی ضمیر ناخودآگاه، آشنایی با روانشناسی کودک و مشاوره ازدواج و… می توانید با ما تماس بگیرید .

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید