انواع اختلال شخصیت

انواع اختلال شخصیت

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع اختلال شخصیت آشنا کنیم. بنابراین توضیح مختصری در مورد اختلال شخصیت به شما می دهیم و در ادامه با انواع آن آشنا می شویم.

شناخت انواع اختلال شخصیت 

شروع انواع اختلال شخصیت از دوران نوجوانی یا اوایل بلوغ است و یک الگوی پایدار از رفتار و تجربه درونی است ک با انتظاراتی که از شرایط فرهنگی فرد وجود دارد متفاوت است.

حال که با این اختلال آشنا شدیم می خواهیم در زیر به انواع آن در روانشناسی بپردازیم.

  1. شخصیت بدبین(پارانویید)

این گونه از افراد شک و بی اعتمادی غیر منطقی دارند. در شخصیت پارانوئید بدگمانی جز عمده شخصیت است .عدم اعتماد ،باور نادرست به اینکه دیگران قصد فریب شما را دارند ،سوء برداشت از اظهارات بی منظور، تلاش برای کینه ورزی و سوءظن جزئی از علائم پارانوئید می باشند.

۲.وسواس

این اختلال دارای انواع گوناگونی می باشداز جمله کسانی که دارای وسواس به نظم ،آلودگی و تمیزی و وارسی کننده ها و شکاک ها در این گروه قرار می گیرند. که هر یک دارای اعلائم مربوط به خود هستند.

۳.منزوی(اسکیزویید)

این گونه از افراد معمولا در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند و افرادی گوشه گیر و خجالتی به حساب می آیند.داشتن طیف محدود عاطفی نسبت به دیگران برخورد سرد یا بی تفاوتی نسبت به دیگران ،اظهار بی علاقگی نسبت به جنس مخالف واکنش‌های احساسی نامتناسب از علایم این دسته میباشند.

۴.اختلال شخصیت نمایشی(هیستریک)

وابسته زود رنج خواستار توجه دیگران و معمولا دنبال جلب توجه هستند.

۵.دوری گزین(اجتنابی)

اعتماد به نفس پایین ترس نسبت به رد شدن از ویژگی های این افراد است.

۶.خود شیفته(نارسیستیک)

این گونه افراد شیفته قدرت ، داشتن انتظار تحسین و ستایش مداوم از دیگران ، داشتن اظهارات غیرمنطقی از خیرخواهی دیگران و سوء استفاده از آنها ،حساسیت نسبت به دیگران و یا انتقاد آن ها ، حسادت ، اغراق در دستاورد ها و استعدادهای خود، از علایم شخصیت خودشیفته میباشند.

۷.وابسته

در اختلال شخصیت وابسته همان طور که از اسمش آشکار است بیمار برای تمام نیازهای جسمی و روحی نیازمند دیگران است.این افراد دائما در تلاش اند تا دیگران را خوش حال کنند .افراد داری این اختلال معمولا غیر فعال ناتوان در تصمیم گیری و قاقد اطمینان هستند.همیشه کار های خود را به تعویق می اندازد و از تنهایی می ترسند.

۸.ضد اجتماعی

 ویژگی بارز این دسته تفکر و رفتار پرهیجان یا غیر قابل پیش بینی فرد است،بی نظم و بی قاعده بودن، خود پسند،بی توجهی نسبت به نیازهای دیگران ،دروغ گفتن ،دزدی، استفاده از نام های مستعار ،فریب دادن دیگران ،رفتار پرخاشگرانه ،بی اعتنایی نسبت به امنیت دیگران و یا حتی نسبت به خود، بی مسئولیت و عدم پشیمانی ،از اختلالات شخصیت ضداجتماعی است.

۹.اختلال شخصیت مرزی و بینابینی (BPD)

رفتارهای خطرناک و شتاب زده ی پرهیجان ،مانند داشتن رفتار جنسی ناایمن ،قمار ،خودکشی آسیب به خود و یا دیگران ،ترس از تنهایی بد بینی ، اضطراب و نگرانی مداوم ،وسواس جبری ،حساسیت زیاد از انتقاد دیگران ،احساس حقیر بودن و یا جذب نکردن دیگران ،ترس از عدم تایید توسط دیگران ، وابستگی بیش از حد به کسی . این اختلال شخصیت با روان درمانی مناسب ، دارو ،گفتگو با مشاوره به مرور زمان درمان می شود.

جنبه های دیگر انواع اختلال شخصیت ؟

ده نوع اختلال شخصیتی مختلف فهرست شده‌اند.
این اختلالات در سه دسته جداگانه رده‌بندی شده‌اند:

دسته اول: اختلالات نامتعارف و غیر عادی:

۱- اختلال شخصیت پارانویای
۲– اختلال شخصیت اسکیزوئید
۳- اختلال شخصیت اسکیزو فرنی گونه

دسته دوم: اختلال چشمگیر هیجانی و عجیب:

۱- اختلال شدید ضد اجتماعی
۲- اختلال شخصیت مرزی
۳- اختلال شخصیت نمایشی
۴- اختلال شخصیت خودشیفتگی

دسته سوم: اختلالات اضطرابی یا تربیتی:

۱- شخصیت احتنایی
۲- شخصیت وابستگی
۳- شخصیت وسواسی( فکری- عملی)

یک روانشناس بالینی بیش از آنکه بتواند یک اختلال شخصیتی را تشخیص دهد باید اختلالات دیگری که می‌توانند باعث این عوارض شده باشند را مورد بررسی قرار دهند.
عوارضی که در اختلال شخصیت بروز می‌کنند غالباً مشابه عوارض سایر اختلالات و بیماری ها هستند.
همچنین، اختلال شخصیتی معمولا همراه با بیماری های دیگر بروز می کند.

آنچه در زیر گفته شده است اختلالاتی هستند که باید بیش از تشخیص اختلال شخصیت در یک فرد مورد بررسی قرار گیرند:

۱- سوء مصرف دارو
۲- اختلالات اضطرابی
۳- افسردگی
۴- اختلالات گسستگی
۵- هراس از اجتماع
۶- اختلال فشار روانی پس- آسیبی
۷- اسکیزوفرنی
مثلا: افرادی همیشه در اطراف ما هستند که خودشان را خیلی توانمند میبینند و دائم من من می کنند، این افراد توجه زیاد می طلبند و در عین حال به دیگران بی توجهی و گاهی بی احترامی می کنند، انتظار دارند همه بگن.. به به چه آدم خوبی و اگر انتقاد ببینند شاکی میشن و فتوای جنگ میدن!!

این اخلاق را با این اختلال شخصیت مقایسه کنید افرادی که به اختلال شخصیت خودشیفتگی دچارند، نوعاً دارای شرایط زیر هستند:

۱- حس مبالغه آمیزی نسبت به توانایی ها و دستاوردهای خود
۲- نیاز مداوم به توجه و تایید و تحسین دیگران
۳- بهره کشی و به خدمت گرفتن دیگران برای کسب موفقیت شخصی
۴- خود را مستحق برخورد ویژه داشتن
۵- کمبود احساس همدلی با دیگران
۶- حساسیت زیاد نسبت به انتقاد شدن در نظر گرفتن
۷- انتقاد به عنوان حمله شخصی
پس اگر چنین رفتارهایی از شخصی دیدید خودتان را ناراحت نکنید چون دست خودشان نیست.

درمان این گونه اختلالات

برای درمان انواع اختلال شخصیت لازم است بین بیمار و روانشناس اعتماد متقابل وجود داشته باشد به این خاطر که معمولا انگیزه درمان مربوط به اطرافیان بیمار است تا خود بیمار دو راه کار درمانی درمان روان شناختی و دارو درمانی برای درمان اختلالات شخصیت وجود دارد که تیم رستگاران روانشناسی روشنی وجود می توانند شما را در این زمینه ها و به علاوه خطرات ضمیر ناخوداگاه و پاکسازی هرگونه انرژی منفی ،افزایش خودباوری و اعتماد به نفس ،توسعه مهارت های فردی و مشاوره برای ازدواج موفق و روش های صحیح تربیت و اهمیت روانشناسی کودک ، شناخت پیام های کودک درون، انجام و آموزش مدیتیشن، آگاهی از روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و… راهنمایی  می کنند.

درمان روان شناختی یا خانواده درمانی و گروه درمانی است و درمان دوم درمان دارویی است که برای درمان خود اختلالات شخصیتی نیست بلکه برای درمان بیماری های همراه آن مثل افسردگی و اضطراب است.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید