برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه چیست

برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه

همانطور که همه ما میدانیم وقتی که بخواهیم در یک بازی برنده شویم باید قوانین آن بازی را بلد باشیم برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه هم این گونه است. به طور خلاصه ضمیر ناخودآگاه مانند خلبان خودکار یک هواپیما است که از قبل برای دنبال کردن یک مسیر خاص برنامه‌ریزی شده و خلبان نمیتواند آن را به مسیر جدید هدایت کند مگر آن که ابتدا مسیر برنامه‌ریزی قبلی را حذف کند.

تمام افکار و ذهنیات ما از دوران کودکی و نوجوانی در ما ذخیره شده و ما وقتی به سن بزرگسالی می رسیم فکر می کنیم می توانیم از شر پیامدهای مضر و اشتباهی که در درون ما ذخیره شده خلاص شویم اما این کار به این سادگی ها نیست.

قوانین برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه

حال می‌خواهیم قوانین ضمیر ناخودآگاه در روانشناسی را بشناسیم.

  1.  تکرار:تکرار در برنامه ریزی و اینکه چگونه ضمیر ناخودآگاه را فعال کنیم بسیار مهم است و تکرار را باید آنقدر ادامه دهیم تا باعث تقویت ضمیرناخوداگاه  و در نتیجه در آن ثبت شود این عمل باعث تقویت خودباوری و افزایش عزت نفس نیز می شود . جالب است بدانید برای این که باورهای خود را قوی نگه داریم باید در مقاطع مختلف کار تکرار را انجام دهیم.هیچگاه نگویید من شکست خورده ام بلکه بگویید من انسان موفقی هستم آن را با تمام وجود احساس کنید این تکرار را به یک روز یاچند روز واگذار نکنید ،بلکه ماه ها ازاین جملات استفاده کنید .
  2. زمان حال:ضمیر خودآگاه ۳ زمان دارد گذشته حال و آینده ولی ضمیر ناخودآگاه فقط زمان حال دارد. در ضمیر ناخودآگاه گذشته یعنی نگاه به خاطرات و آینده یعنی پیش بینی حوادث.
  3. احساس:احساس یک قدرت است تا زمانی که ما به یک تلقین احساس ندهیم اسم آن را نمی‌توانیم تلقین بگذاریم بنابراین اضافه کردن احساس به تلقین آن را موثر می کند.
  4. جذب :به علاوه از معاشرت با افراد منفی و قرار گیری در محیط منفی به شدت بپرهیزید ،برعکس به سراغ محیط آرام و افراد مثبت بروید در این صورت با گذشتن زمان متوجه خواهید شد پیام های تشویق کننده و انگیزه دهنده به سوی شما جذب می شود.

تاثیر تجسم در ضمیرناخودآگاه

همچنین تجسم راهی عالی برای برنامه ریزی ذهن با تصاویر مثبت و پرقدرت است. روزانه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از زمان خود را به تجسم صحنه های مثبت درباره خود و تجربه‌های زندگی خود اختصاص دهید و با قدرت به آن شکل بدهید. جمله تاکیدی از دیگر تکنیک های موثر در ضمیر ناخودآگاه است لطفاً از زمان حال در این جملات استفاده کنید و از زمان آینده و گذشته استفاده نکنید.

برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه

حتما پیش آمده بارها برای رسیدن به هدفی تلاش کرده و هر بار شکست خورده باشید دیوانه کننده است علت آن پیامدهای برنامه‌ریزی شده قدیمی ضمیر ناخودآگاه شما است که با اهداف جدیدی که دنبال آن هستید تداخل پیدا کرده است به عبارت دیگر شما می توانید به هر چیزی که می‌خواهید دست پیدا کنید به شرط آنکه قبل از شروع زمانی را برای برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه خود صرف کنید.

هنگامی که به دنبال تحقق بخشیدن هدف خاصی در زندگی هستید در جایی از مسیر به خودتان می‌گویید نمی‌توانید موفق شوید و اینگونه می‌شود که خود را شکست خورده و در نهایت بارها و بارها شکست می‌خورید ،خبر خوب این است که  برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه بسیار ساده خواهد بود اگر چگونگی  نفوذ به ضمیر ناخودآگاه  و سپس به آن برنامه داده و آن راهدایت کنید.

دلیل جواب ندادن عبارات تاکیدی

برای جواب به این پرسش برای شما مثالی می آوریم عبارت من سلامت خواهم شد را در نظر بگیرید به نظر شما این جمله چه نکته ای به ضمیر  ناخودآگاه می دهد؟
بله این عبارت یعنی الان و در حال حاضر من سلامت نیستم و ضمیر ناخودآگاه نیز به این نتیجه می رسد که شما سلامت نیستید.

قدرت برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه در باور

عقاید بیمار به طرز قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر صحبت روانشناس و اطرافیان می تواند باشد به مثال های زیر توجه کنید.
قرص بزرگ تأثیر بهتری نسبت به قرص کوچک دارد.
شربت تلخ از شربت شیرین موثرتر است.
قرصی را که پزشک می دهد تأثیر بیشتری نسبت به قرصی که پرستار می دهد دارد.
خوب حالا از بچگی به ما گفته اند که چیزهای بزرگ قوی ترند یا دارو تلخ است و…
این مثال ها برای این بود که شما متوجه باورها بشوید تمام این ها باورهای است که در دوران بچگی ما به وجود آماده است.

ضمیر ناخودآگاه ار کجا نشات می گیرد؟

ضمیر ناخودآگاه یا همان ذهن ناخودآگاه قدرت زیادی در کنترل زندگی ما و انواع غذاهایی که هر روز می خوریم تا کارهایی که انجام می دهیم و حتی واکنشی که در شرایط استرس زا از خود نشان می دهد تماماً از ضمیر ناخودآگاه نشأت می گیرد و هدایت می شود.

رابطه ضمیر ناخودآگاه و دوران کودکی؟

به طور مثال زمانی که سن ما کم است ضمیرناخودآگاه ما هیچ داده ای را رد نمی‌کند چون هیچ باور از پیش تعریف شده ای ندارد که با آنچه که در حال درکش بودید بسنجد به همین خاطر تمام اطلاعات دریافتی در دوران کودکی توسط ضمیر ناخوداگاه جذب شده و به مرور باورهای ما را تشکیل می دهد ودر بزرگسالی همین باورها مشکل‌ساز می‌شود چون ممکن است ما در دوران کودکی باورهای نادرستی را جذب کرده باشیم مثلاً: بارها توسط دیگران احمق ،بی ارزش ،کند یا تنبل مورد خطاب قرار گرفته‌ایم یا در مورد استعداد یا محدودیت های فیزیکی مثل رنگ پوست، جنسیت یا وضعیت مالی، چیزهایی دریافت کرده باشیم و ضمیر ناخودآگاه ما این اطلاعات را با فرض درست بودن ذخیره کرده است .
به خاطر همین وقتی به سن ۷ یا ۸ سالگی می رسیم این پایه ی باور ما محکم تر خواهد شد.

چگونه ضمیر ناخودآگاه خود را مجدداً برنامه نویسی کنیم؟

روش های مختلفی برای برنامه نویسی ضمیرناخودآگاه وجود دارد که می توانید همزمان روی همه این تکنیک ها کار کنید برای اینکه تمرکز بهتری داشته باشید و نتیجه بهتری بگیرید باید:

۱- عوامل موثر محیطی:

یکی از عوامل موثر روی ضمیر ناخودآگاه عوامل محیطی می باشد که باید به آن توجه کرد ذهن ناخودآگاه ما دائماً در حال جذب اطلاعات و شکل دادن باورها بر اساس اطلاعات به دست آمده است مثلاً میتوان متوجه شد در یک محیط پر از مسائل منفی و کشمکش چه پیام هایی توسط ذهن ناخودآگاه جذب و ذخیره میشود.

۲- تجسم:

ضمیر ناخودآگاه جمعی به تصاویر خیلی خوب واکنش نشان می‌دهد و تجسم راهی عالی برای برنامه ریزی ذهن با تصاویر مثبت و قدرتمند است و بهتر از هر روز حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به تجسم صحنه های مثبت درباره خود و تجربه های زندگی مان اختصاص دهیم مثل روابط عادی، شغل رضایت بخش ،یک خانه زیبا و تعطیلات هیجان انگیز و هر چیزی که دوست داریم در زندگیمان اتفاق بیفتد

۳- جملات تاکیدی:

یکی از تکنیک های موثر بر روی ثبت پیام های مثبت در ضمیر ناخودآگاه همین جملات تاکیدی است تا ضمیر ناخودآگاه ما به این باور برسد که می توان به تمام چیزهایی که آرزویش را داریم برسیم.

مرکز روانشناسی رستگاران روشنی وجود

تیم روانشناسی رستگاران روشنی وجود در تمام زمینه های روانشناسی که شامل اختلالات شخصیت و دیگر انواع بیماری ها از وسواس و مشکلات تربیت و روانشناسی کودک و بررسی درمان کودک با روانشناسی کودک تا خودباوری و الهامات درونی ، آیا مدیتیشن واقعیت دارد و یا کودک درون فعال در زندگی چه نقشی دارد شما را راهنمایی خواهند کرد برای تماس با تیم ما به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید