توسعه مهارت های فردی آموزش بهبود فردی

توسعه مهارت های فردی

توسعه مهارت های فردی از جمله اعمال ضروری هر انسانی است که منجر به پیشرفت وی در هر مرحله ای از زندگی می شود .

توسعه فردی یا (IDP) که مخفف individual development plan بوده،بیانگر روشی است که فرد مهارت هایی در خود رشد می دهد تا به اهداف خود در زندگی برسد .این فرایند طی دوره ای از زندگی ما انجام می شود و ما به مرور آنها را در خود کشف می کنیم.

امروزه عصر رقابتی می باشد تنها ویژگی منحصر به فرد که می‌تواند ما را از جمله موفق ترین افراد قرار دهد .
به خاطر همین برای ایستادن در برابر بقیه باید بر مهارت های خاص خود کار کنیم و شوق افراد برای یادگیری چیزهای جدید مربوط به توسعه های فردی میباشد.
این توسعه فردی است که به ما کمک می کند که شخصیتی قوی داشته باشیم همیشه این جمله معروف گفته می‌شود که:” تغییر از خود شما شروع می شود.”

نکات کلیدی برای توسعه مهارت های فردی

مهم ترین بخش در رشد فردی داشتن برنامه ای دقیق در این راستا است ، این عمل راه رسیدن به هدف را برای ما آسان تر کرده و منحر به موفقیت ما می شود زیرا که داشتن نقشه برای زندگی و تکرار آن باعث ثبت آن در ضمیر ناخود‌ آگاه و در نتیجه نهایت تلاش ما برای رسیدن ما به خواسته هایمان می شود.

توسعه ی فردی شامل چه مهارت هایی است؟

در گذشته مهارت های فردی جدا از مهارت های سازمانی بوده اما امروزه مرز مشخصی بین مهارت های فردی و سازمانی نیست،از این پس توسعه ی فردی را شامل هردو مهارت فردی و سازمانی می دانند و درنهایت شامل تمام مهارت هایی بوده که فرد را توانا می سازد.

در این زمینه رشد فردی شامل سه جنبه ی متفاوت بوده که شامل  رشدجنبه ی ذهنی، رشد جنبه ی جسمی و در آخر رشد روحی می باشد.توسعه ی جسمی مانند داشتن سلامت جسمی و بهبود عملکرد آن مثل ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی مناسب و ….

توسعه ی ذهنی به معنی داشتن تمرکز،عزت نفس،تفکرات مثبت،توانایی حل مسائل و….

توسعه ی روحی به معنای داشتن سلامت روح  با انجام اعمالی مثل انجام مدیتیشتن ، تقویت قوه ی شهود و الهامات درونی ،پاکسازی ضمیر ناخود آگاه و …

 

چگونه برنامه ی رشد مهارت های فردی  (PDP) تدوین کنیم؟

برنامه توسعه فردی ،Personal Development Plan،برنامه ای است که فرد به کمک آن می تواند تقاط ضعف و قدرت خود را شناسلیی کند و در پی آن برای رسیدن به اهدافش نقاط ضعف خود را کمرنگ و نقاط قوت خود را قوی تر کند.

مراحل لازم برای نوشتن برنامه (PDP)

  • در ابتدا باید نکات مثبت و منفی خود را کشف کنید
  • در مرحله ی بعد باید مهارت های موحود در خود را دریابید
  • نوشتن هدف برای آینده ی خود
  • طراحی نقشه ای برای مسیر رسیدن به هدف
  • برسی نقشه ی طراحی شده 
  • زمان گذاشتن برای رسیدن به هدف 

مهارت های خاص عبارتند از:

برای رسیدن به یک زندگی که در ذهن ماست و رسیدن به اهداف خود کافی است به مهارت های زیر دست پیدا کنیم:

۱_ ایجاد فضای الهام‌ بخش:

اولین مهارت ،ایجاد فضای الهام ‌بخش در خودمان است. این فضا با داشتن آرامش به ما کمک می‌کند تا خودمان را تحلیل کنیم مثلا: فضای تمیز آرام و مرتب سطح انرژی مثبت ما را بالا می برد و به ما انگیزه می‌دهد ولی یک فضای نامرتب و کثیف خلق شما را از خوب به بد تبدیل می‌کند و انگیزه را نابود میکند.

۲_ تمرین کردن:

پس یکی از راه های تقویت توسعه فردی در هر فرد تمرین کردن روی مهارت های خود باشد و این خود باعث افزایش این توانایی می شود تا جایی که یک فرد روی مهارت خود به استاد تبدیل می شود.

۳_ بر ترس خودتان غلبه کنید:

یک مهارت دیگر از توسعه مهارت های فردی غلبه کردن بر ترس خود باشد این عبارت اشتباهی است که در هیچ مواردی نترسید، همه انسان های روی زمین ترس هایی دارند و این ترس ها باعث کند شدن توسعه فردی می شود پس باید همیشه روی جنبه مثبت هر چیزی کار کرد و همیشه باید بر روی ترس خود غلبه کرد و به سمت جلو حرکت کرد تا به موفقیت برسید. 

۴_ از منطقه امن خود خارج شوید:

همیشه باید یک فرد نگاه رو به جلو داشته باشد و تلاش کند تا آن مناطق را پشت سر بگذارد و باید از منطقه امن خود بیرون بیاید سختی ناشی از پشت سر گذاشتن این راحتی ها ما را موفق تر می کند پشت سر گذاشتن تمام راحتی های پرهزینه ما را به اندازه کافی قوی می کند تا بتوانیم با مشکلات زندگی روبه‌رو شویم.

۵_ داشتن لیست کارهایی که باید انجام دهیم:

برای انجام همه کارهای خود باید همیشه یک لیست از کارهایی که باید انجام دهیم تهیه کنیم تا کارها سریعتر و به موقع انجام شود.

۶_ زمان انجام کار رسیده است:

بعد از تهیه یک لیست کامل از کارها نوبت به انجام آن است و بعد از انجام آن کار انرژی مثبت زیادی خواهید داشت و می توانیم کارهای بعدی را انجام دهیم.
خیلی از موارد دیگر می باشد که می تواند بر توسعه مهارت های فردی ما ارتباط داشته باشد مثل:

کار کردن روی ویژگی های منفی ،روی عادت های خوب تمرکز کردن، با افراد سرسخت جنگیدن، و یاد گرفتن روش های جدید و مراقبه کردن و….. همه و همه به ما کمک می کند تا مهارت های فردی خود را تقویت کنیم.

نبض کیهانی:

تیم روانشناسی رستگاران روشنایی وجود آماده ی خدمت رسانی در زمینه ی افزایش مهارت های فردی، خود باوری، ارتقا شخصیت ،درمان اختلال های شخصیتی ،وسواس و روانشناسی کودک ،تقویت قوه ی شهود و … است .برای اطلاعات بیشتر کافی است با ما تماس بگیرید.

 

 

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید