خصوصیات افراد دارای وسواس فکری

خصوصیات افراد دارای وسواس فکری

اگر بخواهیم درباره ی  خصوصیات افراد دارای وسواس فکری بحث کنیم می توان گفت که در حقیقت این نوع وسواس در فرد باعث می شود که شخص اغلب اوقات افکاری در سر داشته باشد که بیشتر با افکاری که دوست دارند به آن فکر کنند تناقض دارد و این مسئله بسیار آزار دهنده است وقتی این افکار به سراغ اشخاص با وسواس فکری می آید دائماً دوست دارند از شر آن خلاص شوند و به چیزهای دیگر فکر کنند اما این وسواس اجازه را به آن ها نمی دهد بیشتر این افراد در مورد بعضی از کارها و چیزها وسواس فکری شدیدی دارند مثلاً دائماً دوست دارند حمام کنند یا دست های خود را بشویند بعضی موقع ها هم وسواس را چک کردن در وسایل خود دارند که هر دقیقه آنها را بررسی می کنند.

اما بعضی از اشخاصی که وسواس فکری دارند در خود همیشه احساس گناه دارند در مورد هر کار اشتباهی که می کنند پیش دیگران اعتراف می کنند .

خصوصیات افراد دارای وسواس فکری چیست و این وسواس آن ها را به چه رفتاری وادار می کند؟

این افراد مبتلا همیشه فکر می کنند که آدم بدی هستند یا همه چیز ها کثیف است و یا اینکه آیا آنها به دیگران آسیب می رسانند اگر میکروب ها از طریق بدن آنها به دیگران منتقل شود چه اتفاقی می‌افتد و یا اینکه من به دیگران آسیب می رسانم یا نه مرتب این افکار در مغز شخص می چرخد بدون اینکه متوجه شویم آنها همیشه در مغز بیمار حضور دارند و رشد می‌کنند و به شخصه این احساس را می دهند که آدم بدی است و یا بیش از حد نگران تمیزی یا امنیت خود هستند که این خود نه تنها از بین نمی رود بلکه باعث وسواس‌های فکری شدیدتری هم می شود ر این افراد فکر می‌کنند که می‌توانند آن را کنترل کنند.

علائم وسواس فکری:

از علائم وسواس فکری میتوان گفت که وسواس فکری اجازه آن را به شخص برای کنترل نشان می‌دهد خوب است که بدانیم افرادی که مبتلا به بیماری وسواس فکری هستند خیلی احتیاج به کمک اطرافیان دارند آن ها را دوست داشته باشید و همیشه به آن ها بگویید باید بجنگند و بدانند که همیشه پیروز خواهند شد حتی اگر بدانند که همیشه همراهی استوار دارند می توانند به آینده ای روشن تر و آرام تر قدم بگذارند سعی کنید آگاهی فکری خود را از این افراد بالا ببرید تا این افراد بیمار به وسواس فکری بتوانند افکاری را که در سر خود دارند را با شما در میان بگذارند و برای تان توضیح دهند درواقع باید به تقویت قوه شهود آن ها بپردازید.

و یا اگر در مورد افکار عجیبش حرف میزند شما ناراحت نشوید شاید این افکار وسواس گونه در مورد اعضای خانواده و یا عزیزانی باشد که شما را بخورد کند ولی شما صبورانه به حرف هایش گوش دهید و به او بگویید که حتماً با هم می‌توانیم این بحران را پشت سر بگذاریم تنها راهکار در مورد این اشخاص که دارای وسواس فکری هستند صبوری می باشد با صبر در مقابل آنها و راهکارهای اساسی می توان بر این بیماری غلبه کرد.

فرد دارای وسواس فکری چگونه عمل می کند؟

وسواس فکری عملی وسواسی است که در طولانی مدت ایجاد می شود.
شخصی که دچار این وسواس است دچار افکاری می شود که مرتباً در ذهن او تکرار می شوند و بر روی آن ها کنترلی ندارد و ممکن است رفتارهایی از خود نشان دهد که احساس کند نیاز است حتماً چندین و چند بار آن رفتارها را تکرار کند.
همانطور که گفتیم وسواس فکری تفکرات و یا تصویرسازی های ذهنی است که اگر سعی در توقف آن ها داشته باشیم دچار اضطراب و استرس خواهیم شد.

از خصوصیات افراد دارای این وسواس این است که:

۱- ترس از میکروب و آلودگی: در این جور مواقع شخص دچار وسواس می شود و فکر می کند که به هر چیزی دست میزند آلوده است.
۲- پرخاشگری در مورد رفتار خودتان یا دیگران: گاهی اوقات ممکن است بدون هیچگونه دلیلی از کاری که خودتان یا دیگران انجام داده اید به شدت عصبانی شوید شاید شما هیچ واکنشی نشان ندهید اما همین که این کار باعث عصبانیت شما تا این حد شده است می‌تواند دلیل خوبی برای وسواس فکری باشد.
۳- فکر کردن به چیزهایی که شاید یک تابو هستند: ممکن است به چیزهایی فکر کنید که شاید از نظر دین و یا عرف جامعه پذیرفته نباشند و به همین دلیل وقتی به طور ناخواسته چنین تفکراتی دارید دائم خود را سرزنش می کنید.
۴- دوست دارید همه چیز متقارن باشد و یا در ترتیب خاصی قرار بگیرند: این مورد که بیشتر به وسواس تقارن معروف است از متداول ترین نشانه های وسواس فکری ،عملی است.

از دیگر خصوصیات این افراد این است که:

* نمی توانند افکار و یا رفتار خود را کنترل کنند.
* حداقل یک ساعت ،هر روز در حال فکر کردن به این موارد هستند.
* وقتی که رفتار یا اعمال موردنظر را بارها و بارها انجام می دهید احساس لذت نمی کنید.
* هر روز دچار مشکل جدیدی با مسائل روزمره زندگی تان می شوید.

گاهی اوقات پزشک معالج تشخیص میدهد که از هر دو روش دارو درمانی و روان‌ درمانی برای کنترل نشانه های وسواس استفاده بکند.
به همین منظور درمان قطعی ندارد بنابراین در طی مراحل درمان باید صبور باشید و همه دستورات را با دقت انجام دهید.

نبض کیهانی:

همانطور که می دانید برای درمان بیماری هایی مثل وسواس و بیماری های شخصیتی و غیره باید به یک روانکاو خوب مراجعه کنید تیم رستگاران روشنی وجود این امکان را برای شما فراهم ساخته است تا در زمینه های مختلف روانشناسی و انگیزشی از تخلیه ضمیر نا خودآگاه گرفته تا نکات روانشناسی کودک می توانید از این تیم مجرب راهنمایی های مفیدی دریافت کنید.

علاوه بر آن برای دریافت اطلاعات درباره مشاوره ازدواج و زناشویی ، شناخت اهمیت روانشناسی کودک در زندگی کودکتان، آموزش مدیتیشن، چگونگی دریافت پیام های کودک درون برای ساخت زندگی بهتر با ما رد تماس باشید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید