دوره روانشناسی کودک

دوره روانشناسی کودک

دوره روانشناسی کودک شما را با موضوعاتی همانند رشد کودک,مسائل تربیتی کودک,روانشناسی کودک و … آشنا می کند تا با توجه به اطلاعاتی که دریافت می کنید بتوانید فرزندی سالم و با تربیت صحیح پروش دهید.

دوره روانشناسی کودک، یکی از پرکاربرد ترین دوره های آموزشی روانشناسی می باشد و طرفداران زیادی در بین خانواده ها، مدارس، موسسات مرتبط با کودک دارد و کمک شایانی به حل مسائل روانشناسی کودکان دبستانی، پیش دبستانی و نونهالان می کند.

آشنایی با دوره روانشناسی کودک:

همان طور که می دانید امروزه مسئله ی تربیت صحیح فرزندان از اهمیت زیادی برخوردار است که والدین می بایست با دوره های روانشناسی کودک آشنا شوند تا بتوانند روش های صحیح را در تربیت کودک خود به کار بگیرند درواقع اهداف روانشناسی کودک به همین منظور می باشد.

 هدایت و پرورش فرزندتان به هنگام رشد و در دوره ی بلوغ بسیار ضروری و مهم است. یکی از بحرانی ترین دوره های زندگی هر فرد دوره بلوغ او است چرا که در این دوره انسان کامل شده و اخلاقیات و عواطف او شکل می گیرد و از لحاظ فکری,جسمی,عقلی و … رشد می کند. شما به عنوان والدین  باید در نظر بگیرید که فرزندان شما دارای ویژگی های شخصیتی منحصر به فردی می باشند که می بایست آن ها را درک کنید.

درک فرزند، یکی از مهم ترین چیزهایی است که باید به عنوان والدین یاد بگیرید‌.
یکی از راه هایی که می توانید فرزندتان را درک کنید این است که او را هنگام خواب، خوردن یا بازی مشاهده کنید.
ویژگی‌های خاصش به یاد بسپارید و به نحوه ی انجام فعالیت های او دقت کنید و توانایی سازگاری اش را با محیط اطراف و دوستان را محک بزنید‌‌.
تا آنجا که امکان دارد، زمان کافی برای صحبت با فرزندانتان اختصاص دهید تا زمینه های درک بهتر و کسب اطلاعات بیشتر در مورد توانایی و نقاط ضعف شان فراهم شود.

آشنایی با برخی از اصول در دوره ی روانشناسی کودک:

 

از جمله مهم ترین این اصول در  دوره ی روانشناسی کودک عبارتند از:

  •  همه خواسته‌ های كودک خود را لازم نيست که برآورده کنید, تحمل اندکی ناکامی متناسب با سطح رشدی کودک شما در فرآیند تربیت او ضروری می باشد.
  • رعايت کردن ثبات در رفتار با كودک, به اين معنا است كه والدين می بایست به اصول تربيتی پايبند باشند زیرا این ثبات موجب ايجاد نوعی امنيت خاطر در کودک شما می شود.
  •  برای ارتباط  با كودک خود از شيوه گوش دادن فعال استفاده كنيد که بسیار موثر است.
  • همسو بودن والدین با هم در شیوه ‌های تربیتی حائز اهمیت می باشد, تا فرزند شما در يادگيری اصولی که به او می آموزید دچار دوگانگی نشود.
  • نقش تقلید کودکان از والدین خود در روش های تربیتی کودک از نکات دیگری است که نباید آن را نادیده بگیرید.
  • برای فرزندان خود الگوی مناسبی باشيد و هر آنچه را كه خود به آن عمل می ‌كنيد, از كودک خود بخواهيد تا انجام دهد.

تاثیر رفتار والدین بر رفتار کودک:

پس می توان گفت نقش الگوی رفتاری والدین در تربیت کودک بر هیچ کس پوشیده نیست کودکان با مشاهده رفتار پدر و مادر خود یاد می گیرند چطور باید رفتار کنند
کودکان هر چه کوچکتر باشند نکات بیشتری از پدر مادر خود یاد می گیرند قبل از اینکه در مقابل فرزند خود داد بزنید و عصبانی شوید به این نکته توجه کنید آیا دوست دارید وقتی کودک شما عصبانی شد این طور با دیگران رفتار کند پس فراموش نکنید که کودک ، شما را مرتب زیر نظر دارد تحقیقات روانشناسی کودک اخیراً نشان داده است کودکانی که دیگران را میزنند اغلب این رفتار پرخاشگری را در خانه یا از دیگران الگو گرفته اند.

دوره روانشناسی کودک چیست و چه اهمیتی دارد؟

دوره روانشناسی کودک دوره آموزش روانشناسی می باشد که طرفداران زیادی در بین خانواده‌ها دارد و کمک شایانی به حل مسائل روانشناسی کودکان دبستانی و پیش دبستانی و نو نهالان می‌کند.
اگر تربیت کودک و نوجوان به طور مناسب با سیستم‌ های امروزی دنبال شود بدون تردید کودکان امروز که پدران و مادران فردا هستند از نظر روانی بدون نقص و عیب وارد جامعه خواهند شد.
پس روانشناسی کودک و نوجوان شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به پژوهش ،پیشگیری، سنجش، تشخیص و درمان علائم و نشانه های روانشناختی کودک و نوجوان می پردازد.

دوران کودکی دوران طلایی هر کودکی به شمار رفته و اهمیت شایانی در دوران زندگی آن دارد‌.
در این زمینه باید خاطر نشان کرد که اساس اصلی شخصیت انسان خصوصاً در بزرگسالی، در پرتو یادگیری ها و تجارب دوران کودکی ساخته و پرداخته می شود.
بر همین اساس، کودکان در دوران کودکی بسیار پر جنب و جوش و کنجکاو می باشند‌.
چرا که جست و خیز و کنجکاوی، بخشی از وجود کودکان در دوران کودکی به شمار می رود‌.
از آنجا که والدین نقش تعیین کننده درعین‌حال حیاتی در آینده و سرنوشت کودکان خود ایفا می کند.

روانشناسی کودک لجباز چیست؟ و چگونه با آن روبرو شویم؟

کودکان لجباز به هیچ صراطی مستقیم نیستند و راضی کردن آن ها حتی برای کارهای روزمره مثل مسواک زدن یک جنگ اعصاب دائمی است که والدین را به ستوه آورده است تا جایی که پدر مادر مجبور به تسلیم در برابر خواسته های آن ها می شوند و ناخواسته مهر تایید به لجبازی کودک میزنند این کودکان در بزرگسالی نیز با کودک لجباز درون خود نیز به مشکل بر خواهند خورد.
پس باید والدین اول بیاموزند که آیا کودک خود لجباز است یا مصمم در کارهای خود می باشد

مصمم بودن یعنی سرسختی مثبت در رسیدن به اهداف سودمند و رفع موانع می باشد مثلاً کودکی که سرسختی از خود نشان می دهد تا در یک رقابت ورزشی پیروز شود را نباید با سرسختی یک کودک لجباز مقایسه کرد.
چون لجبازی یعنی پافشاری که از روی جهل و ندانستن می باشد .

برای آنکه با یک کودک لجباز راحت‌تر روبه‌رو شویم باید نکات زیر را رعایت کنیم:

۱_ به او فرصت شنیده شدن بدهید.
۲_ با او ارتباط نزدیک برقرار کنید.
۳_ به او حق انتخاب دهید.
۴_ آرامش خود را حفظ کنید.
۵_ با او همکاری کنید.
۶_ به او احترام بگذارید.
۷_ با او مذاکره کنید.
۸_ از زاویه دید او به قضیه نگاه کنید.
۹_ محیط منزل را آرام نگه دارید.
۱۰_ رفتار مثبت او را تقویت کنید.
اگر این نکات تا حدودی رعایت شود حتماً می توانیم با کودک لجباز خود کنار بیاییم.

معرفی وب سایت روانشناسی رستگاران روشنی وجود:

ما در این وب سایت روانشناسی رستگاران روشنی وجود شما را در زمینه های تقویت خودباوری , روانشناسی کودک , معنی مدیتیشن چیست , ارتباطات جمعی ,  تخلیه ضمیر ناخوداگاه و یا ارتباط با ضمیر نا خودآگاه دیگران و سایر موضوعات دیگر روانشناسی راهنمایی می کنیم. جهت مشاوره روانشناسی و پرسش سوالات خود می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید و یا می توانید با تعیین وقت ملاقات تعیین شده به صورت حضوری با روانشناسان ما مشکلات خود را مطرح کنید.

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید