راه های تقویت خودباوری نوجوانان

راه های تقویت خودباوری نوجوانان

در دوره ی نوجوانی که همه ی ما آن را تجربه کردیم و پشت سر گذاشتیم, دوره ی بسیار مهمی برای تکمیل تغییرات جسمی، جنسی، شناختی، اجتماعی و عاطفی فرد نوجوان می باشد.همچنین این دوره دارای فراز و نشیب هایی است که برای رویارویی با آنها باید اطلاعاتی داشته باشید.با ما تا آخر این مقاله روانشناسی همراه باشید تا برایتان راه های تقویت خودباوری نوجوانان را با تمام جزئیات شرح دهیم.

مقدمه ای در مورد راه های تقویت خودباوری نوجوانان:

اغلب نوجوانان به دلیل وجود بسیاری از تغییرات درونی و فیزیولوژیکی دچار عدم خودباوری می شوند و گاه حتی در بهترین شرایط هم احساس رضایت از خود را ندارند. ناباوری در این افراد دلیل مهمی برای این امر است که همواره احساس نا رضایتی از خود شخص را به دنبال دارد، خصوصا در نوجوانان که هنوز به بلوغ کامل فکری نرسیده اند. اما خوشبخشتانه راهکار هایی برای افزایش خودباوری وجود دارد که به نوجوانان ‌کمک‌ میکند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته و در انجام کار هایشان با خودباوری جلو روند. بدین شکل دیگر احساس کمبود به دلیل عدم اعتماد به نفس نخواهند داشت.

یادتان باشد هر شخص بنا به توانایی هایش از ویژگی هایی برخوردار است که تنها مختص به او است. پس قدم اولی که می تواند در این امر به شما کمک کند این است که به جای تمرکز بر نکات منفی، بیشتر در جستجوی نکات مثبت در خودتان باشید. برای این کار باید خودتان را در موقعیت های مختلف بسنجید تا دریابید در چه مواردی از ویژگی های مثبت برخوردارید. سعی کنید از تمامی کار های مثبت خود لیستی تهیه نمایید. فراموش نکنید که واقعیت را در مورد خودتان پذیرفته و خود را همانگونه که هستید بپذیرید. در نتیجه از ویژگی های مثبت خودتان رضایت کامل خواهید داشت.

از مهمترین راه های افزایش خودباوری:

همان طور که می دانید هر انسانی به ویژه نوجوانان برای زندگی کردن نیاز به خودباوری دارند تا بتوانند کاری را با باور به خود انجام دهند.
این یک نیاز ضروری درون هر فرد می باشد. زیرا شما باید به خوبی بر رفتار ها و واکنش های خود در برابر موضوعات مختلف مسلط باشید تا در هر شرایط توانایی پاسخ به آن مسئله و رویارویی با آنها را داشته باشید.

برخی از مهم ترین راه های تقویت خودباوری در دوره ی نوجوانان عبارتند از:

  • از خود یک تصویر قوی بسازید
  • با خود تمرین کنید تا خود را به جای شخصیت های قهرمان قرار دهید
  • سعی کنید مربی انگیزش بخش خود باشید
  • تمامی قدرت های برتر خودتان را افزایش دهید
  • نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنید
  • عدم توجه به صدا ها و افکار های منفی
  • به این نکته توجه داشته باشید که خودباوری یادگرفتنی است

در این قسمت از مقاله برخی از این راه های تقویت در خودباوری نوجوانان را شرح می دهیم.

برای تقویت خودباوری در نوجوانان باید از خود یک تصویر قوی بسازید:

خودباوری نیاز به زمان دارد و یک باره اتفاق نمی افتد.
بهتر است تا هر از چند گاهی خود ر ا تصور کنید که با داشتن قاطعیت، آرامش و همچنین قدرت رفتار می ‌کنید.
با انجام این تمرین به افزایش اعتماد به نفس و خودباوری خود کمک می کنید.
در اصل تصور کردن مداوم یک موضوع باعث ثبت شدن آن در ذهن شما می شود.

با خود تمرین کنید تا خود را به جای شخصیت های قهرمان قرار دهید:

این روش تاثیر بسزایی در تقویت خودباوری دارد.
برای این روش کافی است تا خود را به جای یکی از شخصیت های قهرمان که دوست دارید بگذارید و ترس های خود را با تصور قهرمان بودن کنار بگذارید.
اینکار انگیزه و نوعی اعتماد به نفس به شما می دهد که در برابر مشکلات، روحیه قوی خود را از دست ندهید.

سعی کنید مربی انگزیش بخش خود باشید:

یکی دیگر از راه های تقویت خودباوری نوجوانان مربی انگیزش بخش بودن خود است,اگر شک و تردید دارید و این موارد اجازه ی تصمیم درست و انجام کار را به شما نمی دهند, باید بیاموزید تا به عنوان مربی یا معلم انگیزش بخش این قسمت باشید و به خود کمک کنید.

تمامی قدرت های برتر خود را افزایش دهید:

در این بخش تمامی ویژگی های مثبت خود را بر روی یک ورق بنویسید.
انجام این کار باعث فکر کردن به ویژگی های مثبت و قدرت خود, تاثیر مثبتی بر روی رفتار و کار شما می شود.
همچنین ضمن با خبر بودن از نقاط قوت خود، اعتماد به نفس بالاتری خواهید  داشت.
در کنار تمامی این موارد ، دانستن توانایی های خود باعث انجام کار های مربوط به آن استعداد می شود که گاهی به موارد عالی تبدیل خواهد شد.

 

درباره ی ما:

وب سایت روانشناسی رستگاران روشنی وجود شما را در زمینه های روانشناسی کودک و همچنین مشاوره کودک,معنی مدیتیشن,تقویت خوباوری, تخلیه  ضمیر ناخوداگاه و دیگر موارد نظیر  کودک معنوی درون ،نحوه ارتباط با ضمیر ناخواگاه دیگران و … ارائه می دهد.
برای آشنایی با کودک درون شاد و همچنین اهداف روانشناسی کودک نیز برای تربیت درست فرزندان از طریق مراجعه به سایت ما امکان پذیر می باشد.

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید