رشد شخصیت

رشد شخصیت چگونه حاصل می شود؟

در علم روانشناسی نحوه ی نگرش ،خلق و خویی و سایر خصوصیت هایی که انسان ها دارند در کل باعث شکل گیری رشد شخصیت آن ها شده این شکل گیری ها از زمان بدنیا آمدن آغاز شده و با افزایش سن تقویت می شود.

تعریف رشد شخصیت، رشد و ارتقای الگوهای رفتاری است که موجب متمایز شدن فرد می شود.
رشد شخصیت با جلو رفتن روحیات، عادات و محیط فرد اتفاق می افتد.
شخصیت چیزی است که موجب متمایز شدن فرد شده و خیلی زود بعد از تولد آشکار می شود.

شخصیت یک فرد چیزی است که موجب جدا شدن فرد شده مثل خلق و خو و محیط زیست و صفات، خلق و خو بیشتر ژنتیکی است که در واقع بعضی ژن‌ها رشد و پیشرفت سیستم عصبی فرد را کنترل می کند که در واقع رفتار فرد را کنترل می کند.

بر خلاف این باور که شخصیت افراد در سنین بالا کاملا شکل گرفته و دیگر قابل تغییر نیست ،انسان ها در هر دوره ای می توانند مشکلات رفتاری و خود را برطرف کنند که خود باعث رشد شخصیت می شود  .

چند نکته ی کلیدی برای رشد شخصیت

  • کنترل بیشتر بر خود :

 

کنترل بیشتر بر عواطف و احساسات ،افکار و در نتیجه ی آن رفتار خود،که این امر خود یک توانایی شناختی بوده که باید به آن دست یافت.با نظم دادن به این موارد و کنترل عادت های بد، وسوسه ها و سایر نقص های رفتاری در جهت اهداف خود و درنتیجه رشد شخصیتی خود گام بر می دارید

خود کنترلی

  • داشتن آرامش ذهنی :

یکی از مهم ترین نشانه های رشد شخصیت رسیدن به آرامش ذهنی است که توسط تمریناتی مانند مدیتیشن و یوگا امکان پذیر است این موارد باعث بهبود تمرکز و خودباوری و خود آگاهی ،درک والاتری از خود و دیگران ،کاهش تنش ها ، افزایش سطح صلح و در نتیجه ی آن رسیدن به آرامش ذهنی است.

  • داشتن رابطه های سالم تر:

باید این اصل را در قبول کنیم که کیفیت روابط ما نشانه ای از کیفیت زندگی ما خواهد بود،اگر روابط شما سالم و برای رشد شخصیت شما بوده باشه مطمئنا باعث افزایش کیفیت و آرامش در زندگی شما می شود.

روابط سالم

  •  انعطاف پذیری نسبت به مشکلات زندگی:

    با توجه به معنی آن که نشان دهنده ی میزان سازگار کردن خود با مشکلات زندگی است ،انعطاف پذیری تنها زمانی حاصل می شود که فرد از سلامت روحی برخورد دار باشد در غیر این صورت در مقابل این مشکلات شکست می خورد.در حقیقت این رشد شخصیتی و آرامش درون شماست که باعث مقاومت شما نسبت به مشکلات خارجی و داخلی می شود.

روانشناسان درباره رشد شخصیت چه می گویند:

روانشناسان معتقدند که دو عامل محیط زیست و خلق و خو بیشترین تاثیر را بر رشد شخصیت فرد می گذارد خلق و خوی به عوامل ژنتیکی وابسته است گاهی به نام “ذات” و عوامل محیطی نیز”پرورش” خوانده می شود ولی ناگفته نماند که رفتار والدین نقش بسیار مهمی بر رشد شخصیت کودک دارد و سومین موضوع شخصیت یک فرد صفات است یعنی مجموعه الگو های احساسی و شناختی و رفتاری او با تجربیاتی که می آموزد شکل می گیرد صفات فرد به مرور زمان در طول زندگی تغییر میکند و شکل می گیرد اما قسمت عمده آن به خصوصیات و ویژگی‌های ذاتی او و تجربه های اولی که در زندگی به دست آورده وابسته است در کل صفات فرد تاحدودی به رشد اخلاقی فرد بستگی دارد.

شخصیت یک کودک مولفه های مختلفی دارد:

خلق و خو، محیط زیست و صفات.
خلق و خو به مجموعه خصوصیات ژنتیکی فرد گفته می شود که رویکرد فرد نسبت به دنیا را شکل می دهد.
هیچ ژنی خصوصیات شخصیتی را مشخص نمی‌کند اما بعضی ژن ها رشد و پیشرفت سیستم عصبی فرد را کنترل می کند که در مقابل رفتار فرد را کنترل می کند.
گزینه دوم شخصیت از الگوهای تطبیق پذیر مربوط به محیط زیست فرد ناشی می شود.
بیشتر روانشناسان بر این عقیده هستند که این دو عامل، خلق و خو و محیط زیست، بیشترین تاثیر را بر رشد شخصیت فرد می گذارد.
خلق و خو که به عوامل ژنتیکی وابسته است، گاهی به نام”ذات” و عوامل محیطی نیز”پرورش” خوانده می‌شوند.

گزینه سوم شخصیت یک فرد ،به صفات اوست، یعنی مجموعه الگو های احساسی، شناختی و رفتاری او چه با تجربیاتی که به دست می آورد شکل می گیرد.
صفات فرد به مرور زمان در طول زندگی تغییر کرده و شکل می گیرد اما قسمت عمده آن به خصوصیات و ویژگی های ذاتی او و تجربیات اولیه اش در زندگی وابسته است.
صفات فرد تا حد زیادی هم به رشد اخلاقی فرد بستگی دارد.

دکتر اریکسون، روانپزشک در سال ۱۹۵۶ با تحقیقاتی که بر روی روانشناختی کودکان و نوجوانان از طبقات اجتماعی پایین، متوسط و بالا انجام داد، توانست توصیف دقیقی از نحوه شکل گیری شخصیت ارائه دهد.
طبق یافته های اریکسون، فرایند جامعه پذیری فرد شامل هشت مرحله می شود که هر کدام با یک “بحران روانی اجتماعی” همراه است که باید حل شود تا فرد بتواند به درستی مراحل بعد را کنترل کند.
این مراحل تاثیر بسزایی بر رشد شخصیت فرد داشته و پنج مورد از آن ها طی نوزادی، کودکی و نوجوانی اتفاق می افتد.

لازمه رشد شخصیت افراد در چیست و چطور می توان به آن دست پیدا کرد؟

هر انسانی با ویژگی های ژنتیکی خاص متولد می شود و رشد میکند ولی این ویژگی ها فقط با انسان متولد میشود و باید به رشد و تکامل برسد در این آموزش خانواده و مدرسه و مراکز آموزشی و خود فرد به ترتیب نقش مهمی دارند.

خانواده:

اولین آموزش ها در اولین جامعه فردی کودک یعنی خانواده صورت میگیرد و به عنوان نقش اول در تربیت شخصیت کودک تاثیر بسیار جدی و مهمی دارند.

مدرسه و مراکز اموزشی:

در مرحله دوم رشد شخصیتی انسان در مدرسه و مراکز آموزشی کامل می شود با آموزش های لازم و تدریس دروس مختلف در این مرحله کودک به درک درستی از انتخاب و رشد شخصیتی می رسد.

خود فرد:

در این مرحله دیگر انسان کامل و پخته محسوب می شویم که برای آینده و رسیدن به رشد شخصیتی باید تلاش کنیم به درستی هدف‌های مان را انتخاب کنیم رشد جسمی در یک سنی متوقف می شود اما رشد شخصیتی و پیشرفت آن بستگی به انتخاب و خواسته فرد دارد که تا چه سنی علاقه به یادگیری و رشد کردن دارند

تیم روانشناسی رستگاران روشنی وجود با هدف بهبود کیفیت زندگی و مشاوره های روانشناسی و روانشناختی از جمله شناسایی بیماری هایی از جمله وسواس ،انواع مختلف اختلال شخصیت  ،مانند اختلال شخصیت های نمایشی و … به علاوه آموزش بروزترین تکنیک های  آموزش مدیتیشن برای افزایش تمرکز و تخلیه و درمان بیماری با ضمیر ناخودآگاه، نکات مهم و اساسی در اهداف روانشناسی کودک و آشنایی با روانشناسی کودک و نوجوان و عوامل ملاک ازدواج موفق… آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان بوده است.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید