روانشناسی عزت نفس

روانشناسی عزت نفس

باید بدانیم همه ما انسان های ارزشمندی هستیم و توانایی های زیادی داریم فقط اینکه باید خودمان را باور کنیم و تلاش کنیم تا شناخت بهتری از توانایی های مان پیدا کنیم و از همه مهمتر خودمان را دوست داشته باشیم پس روانشناسی عزت نفس مهمترین مسئله در زندگی هر فرد است و عامل موفقیت و شکست او در مراحل مختلف زندگی است.

عزت نفس یکی از عوامل تعیین کننده رفتار در انسان به شمار می رود در حقیقت برداشت و قضاوتی که افراد از خود دارند تعیین کننده چگونگی برخورد آن ها با مسائل متفاوت است.
فردی که عزت نفس پایینی دارند و برای خود ارزش و احترامی قائل نیست ممکن است دچار انزوا، گوشه گیری یا پرخاشگری و رفتارهای ضد اجتماعی شود.
عزت نفس را می‌توان مجموعه‌ای از افکار،احساسات عواطف و تجربه ها تصور کرد که در فرایند زندگی اجتماعی شکل می گیرد.

روانشناسی عزت نفس چیست ؟ چرا باید عزت نفس داشته باشیم؟

افزایش عزت نفس پروسه ای است که هر کس باید به تنهایی طی کند برای اینکه بتوانیم خوشحال باشیم و از خود رضایت داشته باشیم.
عزت نفس یکی از اصلی ترین چیزهایی است که به آن احتیاج داریم عزت نفس است که باعث میشود باور کنیم می‌توانیم خود را در جایگاه موفقیت ببینیم و از آن موفقیت خوشحال شویم.

در اصل عزت نفس بالا کاری می‌کند که خود خودتان باشید و باعث می‌شود با سختی ها در بیفتید و با آن بجنگید.
عزت نفس یک قدرت در درون شماست که نیرو مندتان می کند و باعث می‌شود دل و جرأت پیدا کنید تا به کسی تبدیل شوید که دلتان می خواهد.
اما عزت نفس پایین دقیقا برعکس آن عمل می کند در واقع عزت نفس پایین برادر دوقلوی تردید به خود است و همیشه در گوشتان می گوید تو خوب نیستی که از جنگ با زندگی سربلند بیرون بیایی وقتی عزت نفس پایین باشد زود باورش می شود که توانایی رسیدن به آرزوهایش را ندارد و بعضی وقت ها شاید با خودش فکر کند که اصلا حق ندارد که آرزویی داشته باشد.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که انجام کاری را بلد هستید ولی جرات اینکه آنرا انجام دهید ندارید یا اینکه اگر اشتباهی مرتکب شدید مدام خود را سرزنش کنید و از آن اشتباه شرمنده باشید و یا در جمع جرات بیان آن را نداشته باشیم چرا این مسائل برای انسان پیش می آید این افراد فکر می کنند به اندازه دیگران خوب نیستند زیرا که:

عزت نفس ضعیف:

کسانی که عزت نفس ضعیفی دارند نسبت به احساس درونی خود بیشتر با آنچه که در زمان حال انجام می‌دهند تکه دارند آن ها برای آنکه افکار منفی و آزاردهنده را از خود دور کنند نیاز به یک محرک بیرونی دارند مانند تحسین دوستان ، ولی کسانی که عزت نفس سالم و بالایی دارند به توانایی های خود اعتقاد دارند و بر طبق آن توانایی خود را ارزیابی می کنند.

و درست هر آنچه را که می‌خواهند به دست می آورند اگر بپذیریم که همه ما توانایی و ضعف هایی داریم و این را قبول کردند خود نشان دهنده این است که ما فردی شایسته و ارزشمند هستیم معین عزت نفس خوب داشتن تمام برمیگردد به دوران کودکی و تجربه هایی که در آن زمان داشتیم مثل موفقیت ها، شکست ها و اینکه چگونه خانواده معلمان و مربیان مقامات مذهبی و همسالان مان چطور با ما رفتار کردند تماماً در به وجود آمدن عزت نفس سالم و خوب نقش زیادی دارند این تجربه ها که باعث عزت نفس سالم در فرد می شود.

تجربه هایی را که در دوران کودکی حتما موثر بوده شامل یک حرف های ما شنیده شود دو با احترام با ما صحبت شود ۳ توجه و محبت کافی به ما شود چهار به تمام کارهای ما اهمیت داده شود تا بتوانیم به اشتباهات یا شکست هایمان اعتراف کنیم و آنها را قبول کنیم.

حرمت نفس و تاثیر آن در زندگی:

عزت نفس ،باور و اعتقادی است که فرد ،درباره ارزش و اهمیت خود دارد.
حرمت نفس را می توان با عوامل مختلف توضیح داد از جمله فردی که حرمت نفس دارد معتقد است که انسان مقدس است و به دلیل این مقدس بودند نمی‌توان او را قربانی اعتقاد های دیگران کرد،و این عامل بعد از اینکه همه انسان ها با هم متفاوت اند،یعنی بین افراد مختلف یا نژادها و قومیت ها ی مختلف هیچ فرقی وجود ندارد و همینطور انسان ها با هم برابرند، عامل دیگر خود دوستی و احساس رضایت داشتند از آنچه که هستند و همینطور نداشتن شرم و خجالت از وجود خود است.
افرادی که دارای حرمت نفس پایین هستند در زندگی خود با مشکلات فراوان روبرو می شوند به باور کارل راجرز تمامی انسان ها به حرمت نفس و عزت نفس نیازمندند.
در درجه نخست،عزت نفس نشان دهنده احترامی است که دیگران برای ما قائل اند.

هنگامی که پدر و مادر به فرزندان خود،توجه مثبت غیر شرطی نشان می دهند و آن ها را جدای از رفتارهایشان به عنوان انسان هایی که از شایستگی های درونی برخوردارند می‌پذیرند،در اصل به رشد عزت نفس آن ها کمک می کنند.
اما هنگامی که والدین به کودکان توجه مثبت شرطی نشان داده و در واقع هنگامی که آن ها را می پذیرند که به شیوه مورد نظر و مطلوب رفتار می کنند،کودکان در شرایط ارزشی قرار می گیرند گمان می‌کنند که فقط هنگامی شایستگی دارند که مطابق با خواست والدین رفتار کنند.

عزت نفس پایین جزء علایم چندین اختلال روانی است و می‌تواند انواع گوناگونی از احساسات منفی را با خود به همراه داشته باشد:

از جمله: نگرانی ،ناراحتی پرخاشگری ،خجالت ، شرم، تنهایی و فقدان خود انگیختگی.
پس می توان گفت عزت نفس دو جنبه مرتبط هم دارد:
*احساس کارآمدی شخصی
*احساس ارزش شخصی
عزت نفس یعنی اعتقاد داشتن فرد به این که توانایی ها و شایستگی های لازم برای زندگی را داراست و لیاقت زندگی کردن را دارد.

تجربه‌هایی که باعث پایین آمدن عزت نفس می شوند عبارتند از:

یک به شدت مورد انتقاد قرار بگیریم دو به شکل فیزیکی و احساسی و جنسی مورد سوء استفاده قرار بگیریم سه نادیده گرفته شویم و مورد تمسخر یا آزار و اذیت دیگران قرار بگیریم چهار دیگران از ما انتظار داشته باشند که همیشه کامل و بی نقص باشیم.

رستگاران روشنی وجود تیمی مجرب است که انواع مطالب علم روانشناسی در حوزه تخصص آن ها وجود دارد که از جمله آن ها می توان به آموزش مدیتیشن به گونه های مختلف و یا تکنیک دستیابی به ضمیر ناخودآگاه ، مشاوره های گوناگون در زمینه روانشناسی کودک و مطالب تقویت خودباوری ، مشاوره زناشویی را می توانید از تیم ما درخواست کنید. 

همچنین کافی است برای کسب اطلاعات از بیداری کودک درون و یا اهمیت روانشناسی کودک در زندگی کودک تان به مقالات لینک شده مراجعه کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید ما متخصصان با تجربه ای در زمینه روانشناسی کودک و نوجوان داریم

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید