شخصیت خود شیفته

شخصیت خود شیفته

شخصیت خود شیفته در واقع طوری است که فرد علاقه ی خاصی به خود و ظاهر خود دارد و این علاقه بعضی موقع حالت افراطی پیدا می کند که باعث خود پرستی وی نیز می شود که بیستر مواقع با علاقمندی افراطی و شدید و مهم بودن زیاد همراه می باشد.
خود شیفتگی از ویژگی های شخصیتی است که در واقع در همه ی افراد تا حدودی وجود دارد ولی در مواردی حاد و افراطی به عنوان یک اختلال شخصیتی شناخته می شود که به آن اختلال شخصیت خود شیفته می گویند.

چگونگی شناسایی شخصیت خود شیفته:

برای تشخیص بیماری خود شیفته ها نه نشانه برای شناخت آن ها وجود دارد و اگر فردی ۵ مورد از این نشانه ها را داشته باشد در واقع بیمار است

آشنایی با علائم این نوع بیماری:

برخی از مهم ترین نشانه های بارز این بیماری خود شیفته عبارت است از: خود بزرگ بینی افراطی و احساس مهم بودن زیاد خیال بافی در مورد موفقیت در کاری، باور به اینکه واقعا وی منحصر به فرد است ، نیاز تحسین و تعریف شدید دیگران حق به جانب بودن برای خود، سو استفاده از دیگران برای رسیدن به اهداف خود، احساس بی اعتنایی به احساسات دیگران، حسادت به دیگران، داشتن رفتار مغرورانه و نگاه از بالا به پایین.

در واقع ما در اطراف خود این افراد رو زیاد داریم که اگر به صورت افراطی در شخص این علائم وجود داشته باشد در واقع باعث رنجش و دشواری در زندگی دیگران به وجود می آورد درمان این اشخاص راحت نیست اولین دشواری که در این بیماران وجود دارد برای درمانشان این است که آن ها باور ندارند که بیمار هستند در واقع این افراد خود را بیمار نمی دانند و به این فکر می کنند که دیگران مقصرند که اکثر به فکر این درمان نمی افتند چون فکر می کنند این بیماری اهمیتی ندارد و احتیاج نیست که درمان شود در واقع این بیماری به طور چشمگیری در حال افزایش است افرادی که فکر می کنند از هوش بالایی برخوردار هستند و توانایی رهبری خیلی چیزها را دارند ودر اعتماد به نفس فکری و اجتماعی هم بالاتر هستند.

این بیماری در افراد افزایش پیدا کرده ولی خیلی از افراد هم اعتقاد دارند که این خود شیفتگی در افراد در حال کاهش است ولی این طور به نظر نمی آید و در واقع تمامی رسانه های اجتماعی خود باعث افزایش این شخصیت خود شیفتگی هستند.
جالب است که بدانیم در پشت اعتماد به نفس افراد خود شیفته یک عزت نفس شکننده و آسیب پذیر وجود دارد که در برابر یک اتفاق کوچک و یک انتقاد نا چیز می شکند.

درمان این بیماری چگونه است؟

در حال حاضر همانند بسیاری دیگر از بیماری های روانی دارویی برای درمان قطعی این نوع بیماری خود شیفتگی وجود ندارد اما می توان با کمک یک روانشناس و یا مشاور با تجربه به درمان آن کمک کرد تا بتوان عوارض این بیماری را در واقع به حد اقل رساند. در درمان این بیماری هدف اول این است که اعتماد به نفس فرد افزایش پیدا کند اما به نوعی که شخص برای برطرف کردن این عدم اعتماد به نفس مجبور به رفتار های خودخواهانه ای نباشد.

همچنین ممکن است که دلایل این اختلال, اختلالات روانی دیگری باشند که تا حدودی ممکن است با دارو آن ها را کنترل کرد, نظیر افسردگی و یا اضطراب بر این اساس برای درمان آن توسط روانپزشک دارو تجویز می شود.

به علاوه مصرف مواد مخدر و الکل می بایست کنترل شود چرا که مصرف بیش از اندازه از آن ها می تواند موجب بدتر شدن این اختلالات گردد.

مشکل اصلی این اختلال شخصیت چیست؟

افراد دارای شخصیت خود شیفته در صورت عدم دریافت اون محبت خارجی و میزان اون محبت خود را نا امید حس کرده و ناراحت می شوند و امکان دارد به این نتیجه برسند که داوطلبان با دیگران رضایت بخش است .

هر چند دیگران هم در کنار آن ها لذت نمی برند در هر صورت با دیدن این علائم در خود باید در اولین فرصت به متخصص روانشناسی مربوطه مراجعه نمود که می توانید در این زمینه از متخصصان ماهر رستگاران روشنی وجود کمک بخواهید آن ها علاوه بر درمان این بیماری در زمینه های دیگر روانشناسی همانند روانشناسی کودک و همچنین معنی مدیتیشن و فواید آن و انواع مطالب در مورد خودباوری با استفاده از ضمیر ناخود آگاه تخصص یافته اند که شما می توانید با آن ها تماس گرفته و مشکلات خود را با آن ها در میان بگذارید تا بتوانند راهنمایی های لازم را انجام دهند.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید