شکل گیری شخصیت

شکل گیری شخصیت

همان طور که می دانید شکل گیری شخصیت یک مفهوم کلی است و برای مفاهیم کلی تعریف مشخصی را نمی توان ارائه داد, در نتیجه دارای تعاریف گوناگونی است که هر فرد با توجه به بینش و باور درونی خود آن را معنی می کند.

شکل گیری شخصیت و نظر روانشناسان:

بر اساس عقیده روانشناسان شکل گیری شخصیت دارای معانی مختلفی است که به همین علت در بحث شخصیت بیشتر از هر چیز به تفاوت های فردی افراد می پردازند چرا که این تفاوت های فردی باعث ایجاد تمایز بین انسان ها می باشد.

جالب است که بدانید لغت شخصیت یعنی (personality) از ریشه ی لاتین (persona) که به معنای (نقاب و ماسک) می باشد گرفته شده است. تعریفی که در مورد شخصیت مورد قبول بسیاری از مردم قرار گرفته است این است که: شخصیت در واقع مجموعه‌ای از بینش ها، باور ها و اعتقادات هر فرد است که با صفات و ویژگی‌ های رفتاری او همراه شده است که نسبتاً پایدار و همچنین آموخته شده می باشند.

چه عواملی می توانید باعث به وجود آمدن شخصیت تاثیر گذار شود؟

  1. وراثت
  2. محیط

وراثت: صفات و خصوصیاتی که از طریق ژن به فرد انتقال پیدا می کنند و در واقع نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت افراد دارند. اگر چه پاسخی وجود ندارد که از نظر شخصیتی انسان چه مقدار می‌ تواند ویژگی ‌های ارثی داشته باشد اما بر اساس این ‌که کدام گروه از صفات انسانی مورد بحث قرار داده باشد می توان تا حدودی به آن پاسخ داد.

محیط: تاثیر عوامل محیطی حاصل جو محیط هایی می باشد که فرد از بدو تولد در آنر ها زندگی کرده است. خانواده و مدرسه از جمله مهم ‌ترین این محیط‌ ها می باشند. افرادی که در این محیط ها حاضر هستند نقش مهمی در رشد و همچنین شکل گیری شخصیت به خصوص در سال ‌های اولیه زندگی او دارند. 

شخصیت چگونه شکل میگیرد؟

شخصیت پدیده ای است که در ابتدای زندگی و تا ۱۸ سالگی شکل می گیرد افراد با توجه به شرایط گوناگون امکان دارد که دچار اختلالات شخصیت شوند یا شخصیت سالمی را شکل دهند.
شخصیت به صورت خودکار و ناخودآگاه بسته به شرایط محیطی خود را نشان می‌دهند.
مثل بعضی افراد دارای ویژگی های شخصیتی مانند غم ،شادی افسرده ،وسواسی، نمایشی، خودشیفته ،وابسته یا کاریزماتیک باشند.
پس شخصیت هر فردی تحت تاثیر واقعیت های حاکم بر هر جامعه ای و پس از آن بر اساس عقاید شکل گرفته در ذهن هر فرد رشد پیدا می کند.

حالا پرسشی که در ذهن ما مطرح می شود این است که اصول شخصیت ما از چه چیزهایی تشکیل شده است؟

۱- ارث
۲-محیط
۳-فطرت و ماهیت انسان
۴-عامل ژنتیک که ریشه متفاوتی است ارث ریشه خانوادگی دارد اما ژنتیک به انسان و نوع انسان ربط دارد.
ژنتیک و ارث نیز از عوامل ساخت شخصیت هستند.
و مورد دیگر محیط است .مسئله اساسی شکل گیری شخصیت ،که ما در چه بستری و در چه خانواده‌ای و در چه محیطی رشد کرده ایم که نقش اساسی در شخصیت و اختلال های شخصیتی نیز دارد و عامل فعالیت های ذهنی و یا همان عقل است.
این عقل پدیده ای است که همه انسان ها از آن بهره برده اند و باید به رشد آن بپردازند.
بنابراین انسانی عاقل است که کارکرد ذهن او با کارکرد جهان انطباق دارد و جدا از هوش است.

با اینکه ارث و محیط که دلیل اصلی شکل گیری شخصیت است، بقیه موارد هم اثر گذار هستند در واقع تا سه سال اول زندگی شخصیت هر فرد شکل می گیرد و پس از آن تغییرات محدودی خواهد داشت.
پس می توان گفت در تعریف شخصیت اگر ما انسان بدی باشیم در شرایط بد حال بدتر و با تجربیات تلخ بدی آن را دنبال می‌کنیم و انسانی با شخصیت بدتری می شویم و هر چه فرد خوبی باشیم و در شرایط بد هم باشیم ،دریافت کمتر از بدی و غرق شدن در بدی خواهیم داشت.
در واقع بهتر است بدانیم مااز چه دریچه ای به خودمان و جهان می‌نگریم.

وب سایت روانشناسی رستگاران روشنی وجود:

وب سایت روانشناسی رستگاران روشنی وجود شما را در تمامی زمینه های روانشناسی از جمله تقویت خودباوری, مشاوره و اهمیت روانشناسی کودک, تمرین و آموزش مدیتیشن, مشاوره ازدواج و زناشویی, پاکسازی ضمیر ناخوداگاه و مطالب مرتبط به بیداری کودک درون و… راهنمایی می کند. 

همچنین شما عزیزان می توانید مشکلاتتان را با ما مطرح سازید و تمامی سوالات خود را از مشاوران و روانشناسان ما بپرسید تا بتوانیم راهکار های لازم و درست را به شما ارائه دهیم.

برای مطالعه بیشتر در مورد موضوعات روانشناسی و روانشناسی کودک و شخصیت آن می توانید سایر مقالات ما را در این وب سایت مطالعه نمایید.

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید