مبانی ارتباطات جمعی

مبانی ارتباطات جمعی

قبل از شناخت مبانی ارتباطات جمعی باید با خود کلمه ی ارتباطات جمعی آشنا شوید.ارتباط جمعی همواره در راستای ارتباط انسانی می آید و در بعضی مواقع خود علم ارتباط نامیده می شود. 

ارتباط جمعی در واقع نهادی است که در آ‌ن ارتباط با هدف صورت می گیرد و این فرایند درسطح جامعه انجام می شود.

ارتباط جمعی در وافع به  ارسال پیامی از یک فرستنده یا حتی از چندین فرستنده برای گروهی از مردم با سرعتی زیاد است که این عمل به کمک وسایل ارتباطی از جمله : کتاب، امواج رادیو، روزنامه، ، تلویزیون و ….می باشد .

مهمترین بحث در مبحث ارتباط جمعی ،نظریه محکمی است.

از صفات ارتباط جمعی

  • مخاطبان ناآشنا و پراکنده
  • سرعت زیاد
  • دریافت بازخورد با تأخیر
  • ارتباط ناپایدار و گذرا است

هرچه تعداد گیرندگان بیشتر ارتباط کامل تر خواهد بود .در این حالت فرستنده ها با تاثیر اخبار خود در ضمیر ناخودآگاه گیرندگان و پاکسازی ضمیر ناخودآگاه آنان می توانند در زندگی بسیاری از مردم تاثیر بگذارند.

معرفی کتاب مبانی ارتباطات جمعی

یکی از بهترین کتاب هایی که به بررسی مبانی ارتباطات جمعی پرداخته کتاب مبانی ارتباطات جمعی نوشته ی سید محمد دادگران بوده  یه شش قسمت تقسیم شده و در هر قسمت به بررسی بخشی از مسائل ارتباطی می پردازد.

مبانی ارتباطات جمعی

بخش اول: در این بخش به برسی نظریه هایی درباره ی ارتباطات و انواع آن می پردازد.

در قسمت دوم : به برسی ارتباطات در زمینه های سیاسی ،پژوهش های سنتی ، تبلیغات هایی که در حوزه ی سیاسی انجام می شود و اثر رسانه ها در این راستا…

در قسمت سوم :برسی و تحلیل دیدگاه های گذشتگان در راهگشایی های ارتباطات جمعی.

در قسمت چهارم : معرفی ، برسی و تحلیل وسایل ارتباطات جمعی و اثر فوق العاده ی آن ها در زمینه های آموزش ،سیاست پخش اخبار و….

در قسمت پنجم:نتیجه ی استغاده از وسایل ارتباطات جمعی و برسی سازمان ها و فعالیت هایی که حول رسانه های مردمی شکل گرفت.

در قسمت ششم:در این بخش به برسی احتماعاتی که به صورت حزبی و توده وار ایجاد شده اند پرداخته شده و هم چنین به ارزیابی تکنولوژی هاو نظریه های نوین در راستای ارتباطات می پردازد.

در سال ۱۹۵۶ میلادی در دانشگاه اسلوونی امریکا،فردریک سیبرت، ویلبر شرام،تئودور رپطرسون فعالیت های مربوط به ارتباط جمعی را تقسیم بندی چهارگانه نمودند:

الف: نظریه طرفداری از استبداد:
این نظریه توسط سیبرت مطرح شد وی همراه با تیم دانشگاهی خود در آمریکا روی این نظریه کار کرد.

ویژگی های نظریه طرفداری از استبداد(اقتدارگرا):

۱- روزنامه نگار طرد شده است و تحت سلطه دولت می باشد.
۲- سانسور باید قبل از انتشار صورت گیرد ،یعنی بعد از گذشتن از فیلترهای ریاست نشر یا منتشر شود و با این کار اجازه انتشار مواردی که بر خلاف خط مشی های نشریه هست داده نمی شود.
۳- اگر روزنامه‌نگار از اصولی که برایش پیش بینی شده است سختی نمایند مجازات خواهد شد.
اشاره به دار آویختن نویسنده روزنامه صور اسرافیل در زمان صفویه درباغ شاه و مرگ گرامشی در زمان موسیلیسی به دلیل مطالبی که وی علیه فاشیست چاپ می نمود.
۴- روزنامه نگار در سازمان رسانه‌ای خود آزادی ندارد و مجاب به رعایت چارچوب و اصول آن رسانه باشد.
۵- به جای تاکید بر آزادی فردی یا اجتماع، مصلحت دولت مطرح می‌شود ‏ وی حقوق شخصی را به رسمیت شناخته است اما در راستای مصلحت دولت.

ب: نظریه نظام کمونیستی:
این نظریه توسط ویلبر شرام در تکمیل نظریه اقتدارگرا و ادامه دهنده همان مسیر مطرح شد.

ویژگی های نظریه نظام کمونیستی:

۱- ادامه طبیعی اقتدارگرایی:
زمان اوج نظریه در دوره استالین بعد از جنگ جهانی دوم می باشد.
۲- محصول انقلاب ۱۹۱۷ شوروی و از تفکرات لینن،مارکس،انگلس واستالین الهام گرفته است.
پس هدف مبانی ارتباطات جمعی در واقع ارتباطات اجتماعی، شناخت واقعیت های عملکردی وسایل ارتباط جمعی در دنیای معاصر، نقد و تحلیل نظریه ها و نظام های مختلف ارتباطی مبتنی بر آن ها می باشد.

تیم روانشناسی رستگاران روشنی وجود با هدف بهبود کیفیت زندگی و مشاوره های روانشناسی و روانشناختی از جمله شناسایی بیماری هایی از جمله وسواس ،انواع مختلف اختلال شخصیت  ،مانند اختلال شخصیت های نمایشی و … به علاوه آموزش بروزترین تکنیک های  آموزش مدیتیشن برای افزایش تمرکز و تخلیه و درمان بیماری با ضمیر ناخودآگاه، نکات مهم و اساسی در اهداف روانشناسی کودک و آشنایی با روانشناسی کودک و نوجوان و عوامل ملاک ازدواج موفق… آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان بوده است.

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید