نکات روانشناسی کودک

نکات روانشناسی کودک

یکی از نکات روانشناسی کودک که بسیار حائز اهمیت است پرورش درست فرزندان می باشد.
برای تحقق این امر باید به ابعاد مختلف شخصیت و درون او پی برد. فراموش نشود که دنیای کودکان دنیایی بسیار پیچیده است که برای دسترسی و کنترل آنها باید مواردی را مد نظر قرار دهید.
با ما در ادامه ی این مقاله همراه باشید تا اطلاعات کامل و مورد نیاز خود را در زمینه تربیت فرزندان کسب کنید.

نکات روانشناسی کودک و اهمیت آن:

روانشناسی کودک در واقع به دنبال چگونگی نگاه کودک به اطرافش,آشنا شدن با احساسات او,چگونگی یاد گرفتن مهارت های جدید به او و در آخر مشاهده تغیراتی که در طول زندگی او ایجاد می شود, است.
عوامل زیادی بر شخصیت یک کودک تاثیر می گذارند که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  1. ژنتیک
  2. محیط
  3. عناصر فرهنگی

با بزرگ شدن کودکان, آنان در مسیر پیشرفت حرکت می کنند و در این مسیر توضیح, تجزیه و تحلیل احساساست کودکان کاری دشوار است.
در اینجا است که می توانید از روانشناسی کودک در این زمینه کمک بگیرید.
زیرا شناخت کودکان تقریبا کار راحتی نیست و برای کنترل برخی رفتار های آنها باید از اطلاعات کافی برخوردار بود.

روانشناسی کودک به چه معنا می باشد:

اهداف روانشناسی کودک و دانستن انها بر روی عملکرد های ناخوداگاه و عملکرد های خوداگاه کودکان تحقیق و بررسی می کند تا از رشد ذهنی و پیشرفت آنان آگاهی یابد و آنان را در این مسیر هدایت کند.
همچنین گاهی اوقات شناسایی اهداف کودکان, این که آیا این کار طبیعی است یا خیر برای والدین سخت است.
به علاوه نمی توانند مشکلاتی همانند اوتیسم و … را تشخیص دهند تا با آنان مقابله کنند.
در این مواقع لازم است تا از روانشناس های کودک بهره بگیرند. 

چگونگی تربیت درست فرزندان:

همان طور که اشاره کردیم یکی از نکات روانشناسی کودک تربیت درست فرزندان می باشد که والدین خود باید اصولی را رعایت کنند و به آنان تعلیم دهند که این موارد به شرح زیر می باشد:

  • سعی نکنید تا همه چیز را به تنهایی درست کنید.
  • با کودکان تان بازی کنید.
  • الگوی شایسته ای برای فرزندانتان باشید.
  • هنگامی که مرتکب خطایی شدید به آن اعتراف کنید.
  • محبت خود را به همسرتان در مقابل فرزندانتان نشان دهید.
  • رضایت خود را از کار های خوب فرزندانتان نشان دهید.
  • در مقابل بی احترامی فرزندانتان قاطعانه عمل کنید.
  • نه گفتن را بیاموزید.

چند نکته مهم در مورد نکات روانشناسی کودک:

می‌دانیم که تربیت کودک یکی از دغدغه های خانواده ها است اکثر آن هایی که فرزند دارند دنبال راه های بهتر برای تربیت کودک خود هستند.
به خاطر همین آگاهی نداشتن از اینکه چطور با کودکان خود رفتار کنیم می‌تواند ضربه های زیادی به فرزند ما بزند. علاوه بر اینها اگر در تربیت فرزندان کوتاهی کنید در اینده رفتار های نا بهنجاری را نیز از خود بروز خواهند داد که شایستگی ندارد.
زیرا اغلب شخصیت های یک فرد از کودکی با او می ماند.

چند نکته که می‌تواند به کودکان ما از نظر روانشناسی ضربه بزنند عبارتند از:

۱_ درد و دل کردن با فرزندان:

با درد و دل کردن با فرزندانمان در واقع امنیت عاطفی او را می‌گیریم و او در این سن کم خود را مسئول این شکست ها می‌داند. بهتر است که به جای اینکه با کودکان در مورد مشکلات خود درد و دل کنیم آن ها را با یک مشاوره در نوع خود در میان بگذاریم.
یادتان باشد کودکان خود را در مشکلات شخصی دخالت ندهید زیرا این یک توقع بیجا از فرزندان است که به جای سیر در دنیای کودکانه به این مسائل دچار شوند.

۲_ هرگز به کودک احساس گناهکاری ندهید:

کودکان از یک سنی  به بعد معنی دزدی و دروغگویی را می دانند و می فهمند پس نباید بعد از انجام کار اشتباه آن ها را متهم کنیم که بچه بدی بودند.
هرگز از جمله هایی با مفهوم تو بچه خوبی نیستی، تو بچه بدی هستی، خدا تو را دوست ندارد، خدا دروغگو ها را دوست ندارد، خدا میبردت جهنم ،و دست و پا چلفتی و ….. استفاده نکنیم.
استفاده از این جملات باعث می‌شود کودک احساس گناهکار بودن کند. حس گناه دادن به فرزندان راه درستی برای ایجاد حس پشیمانی در آنها نیست. پس باید از روش های دیگری برای جلوگیری از انجام دوباره آن کار استفاده کنید.
این حس مانع خلاقیت در کودک می‌شود در واقع به طور ساده وقتی شما خود را آدم بی عرضه و گناهکار بدانید سطح انتظارتان پایین می آید و باعث می شود که فرصت بیشتری پیدا کنید برای اشتباه کردن و این اعتماد به نفس و عزت نفس کودک را پایین می آورد.

۳_ برای راحتی فرزندان خود کارهای روزمره آنها را انجام ندهید:

کارهای روزمره کودکان مثل جمع کردن وسایل یا کمک به خانواده در حد توانش باعث می‌شود حس و احساس مسئولیت در آن ها بیشتر شود. پس جلوی  کودکانتان را به دلیل داشتن سن پایین از انجام اینگونه کار ها نگیرید.

۴_ از اینکه فرزندتان اشتباه کند جلوگیری نکنید:

در روانشناسی کودک اینگونه مطرح شده که  اگر کودکان اشتباه نکنند یاد نمی گیرند.
در واقع اشتباه کردن یکی از فرصت های یادگیری کودکان است.
این را باید بدانید که افراد سالم راحت ‌تر با اشتباهات خود کنار می‌آیند پس از اشتباه کودکانتان جلوگیری نکنید.

پس فرزندان می توانند هرچه از شما را آموخته اند به فرزندان خود منتقل کنند و یک روش بسیار منطقی تر و متمرکز تر برای مقابله با تغییرات زندگی کمک کند.

سایت روانشناسی رستگاران روشنی وجود:

هدف از سایت روانشناسی رستگاران روشنی وجود کمک به شما در رابطه با داشتن زندگی بهتر و شادتر است. همچنین شما را در زمینه های درمان بیماری با ضمیر ناخوداگاه , الهامات درونی, خودباوری, رهایی از هر گونه وسواس, روانشناسی, اختلال شخصیت و … راهنمایی می کند. همچنین مطالعه در خصوص مواردی مانند انکه معنای مدیتیشن چیست  و آشنایی با ضمیر ناخوداگاه جمعی و همچنین کودک درون شاد از طریق سایت ما امکان پذیر است تا به آگاهی کامل در خصوص این موضوعات برسید.

همچنین شما می توانید در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه از مشاوران ماهر ما از طریق تماس تلفنی و یا روانشناسان با تجربه ما از طریق جلسه حضوری کمک بگیرید.

 

 

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید