علائم وسواس فکری و عملی (OCD)

علائم وسواس فکری و عملی (OCD)

یکی از شایع ترین اختلالات موجود در دنیا، علائم وسواس فکری و عملی (OCD) می باشد که بسیاری از افراد به آن مبتلا بوده ولی خود آن را نمی دانند. یکی از نمونه های قابل رویت که در بسیاری از افراد به وجود آمده است می توان به شستن دستها اشاره کرد. اگر شما چندین بار دست خود را بشویید و هنوز هم فکر کنید که کثیف هستند، به وسواس فکری و عملی دچار شده اید. یا اینکه از اتاق خود بیرون آمده اید و بعد از خارج شدن از آن فکر کنید که درب اتاق را نبسته اید، این طرز فکر در حد نرمال درست و کاملا صحیح است. اما اگر ادامه دار باشد و به صورت یک دوره تناوب تکرار شود، نشان از وسواس خواهد بود که باید تحت درمان قرار گرفته شود.

مثال هایی از علائم وسواس فکری و عملی (OCD) :

مثال های متعدد زیادی از علائم وسواس فکری و عملی (OCD)  وجود دارند که همگی آنها خبر از وسواس OCD می دهند. مثلا قدم زدن در امتداد جاده ها و قرار دادن پا بر روی خطوط، طولانی شدن زمان حمام کردن، شستن بیش از حد لباس و … همگی از مثال های بارز در این گونه وسواس ها می باشد. اما تمامی این عوامل قابل شناسایی بوده و به راحتی درمان خواهد شد. با استفاده از راهکارهایی که در نبض کیهانی برای شما تدارک دیده شده است می توانید به راحتی از آن عبور کرده و از شر آن خلاص شوید.

تعریف اختلال وسواس فکری و عملی یا OCD:

این اختلال بیشتر جنبه اضطرابی دارد که منشا آن طرز تفکر ما در عوامل ناخواسته و کنترل ناپذیر بوده و شما را وادار می کند تا کارهای تکراری و عذاب آور را انجام دهید و همگی آن ها به طور ناخواسته اتفاق می افتد. اگر جز کسانی هستید که دارای وسواس OCD هستید قطعا متوجه این موضوع خواهید شد که کارهای تکراری شما کاملا بدون منطق بوده و از روی اجبار و ناخواسته انجام می شود. اما همین موضوع باعث می شود تا این طرز رفتار در وسواس فکری و عملی در ذهن شما نقش ببند و به نوعی آن را اشغال کند و قطعا نمی توانید در برابر آن مقاومت داشته باشید، زیرا این فکر و اندیشه در ذهن شما مانده است.

 

جالب تر از این موضوع می توان به لذت نبردن از انجام این کار اشاره کرد. مثلا شما می خواهید ظرفی را مورد شست و شو قرار دهید و این کار را نزدیک به ده بار انجام می دهید تا از پاک شدن آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که همان ظرف در بار اول پاک شده و این فکر شما است که کاملا اشتباه کرده و شستن را به صورت یک کار اجباری به شما الهام کرده است. این طرز فکر موجب آزار و اذیت ذهنی شده و هیچ لذتی را به فرد القا نخواهد کرد. شاید در نگاه اول فکر کنید خلاصی از وسواس OCD وجود نداشته باشد، اما راه حل های زیادی برای شما وجود دارد تا بتوانید به راحتی در برابر وسواس فکری و عملی فائق شوید.

انواع دسته بندی ها در وسواس فکری و عملی:

در این قسمت سعی داریم انواع مختلف وسواس OCD را جداسازی کنیم تا بتوانیم به درک درستی از وسواس فکری و عملی دست پیدا کرده و افرادی که به یکی از این علائم مبتلا هستند را شناسایی کنیم. شناخت هر یک از دسته ها به درمان موثر آنها کمک کرده و بهبودی آنها را تضمین می کند.

  • شست و شو گرها: عموما به افرادی گفته می شود که از وجود هر گونه آلودگی و کثیفی بر روی دست و ظروف حساسیت داشته و آنها را وادار می کند تا دستان خود و ظروف کثیف را مورد شست و شو دهند.
  • بررسی کننده ها: عموما به افرادی گفته می شود که به طور مکرر برخی از چیزها را مورد بررسی و وارسی مجدد قرار می دهند. مثلا خاموش بودن اجاق گاز، باز و یا بسته بودن درب اتاق، ماشین و …
  • شکاکها و افراد گناه کار: این دسته از افراد همیشه نگران و مضطرب هستند تا کارها و اعمالی که انجام داده اند به طور درست و کمال انجام نشده باشد و در آینده نزدیک موجب پیامدهای بدی باشد و یا منجر به ایجاد حادثه گردد.
  • افراد برنامه ریز و شمارشگر: این دسته از افراد به ترتیب قرارگیری اجسام، شمارش، نظم و ایجاد تقارن اشکال و … به شدت دارای وسواس هستند.
  • احتکار کنندگان: این دسته مربوط به اشخاصی است که به هیچ وجه علاقمند نیستند چیزی را به دور اندازند. زیرا احساس ترس به آنها غلبه می کند که مبادا بعدا به آن احتیاج پیدا شود. کوچکترین چیز را احتکار کرده و در انبار خود ذخیره می کنند.
  • خرید کردن اجباری: برخی دیگر از افراد نیز هستند که دچار وسواس فکری و عملی از نوع خرید اجباری هستند و ذهن آنها به طور ناخواسته فرمان می دهد تا بالاجبار در مغازه و فروشگاه، کالا و محصول خریداری کنند.

راه های درمان اختلال وسواس فکری و عملی (OCD):

مقاومت کردن در برابر تمامی وسواسهای OCD بزرگترین راه حل ممکن برای غلبه بر آن می باشد. برای شکست این اختلال بهترین راه حل حذف و انجام ندادن ان کار می باشد. در ادامه قصد داریم چندین راه مهم و موثر را برای غلبه بر وسواس فکری و عملی را به شما عزیزان ارائه دهیم.

ورزش کردن به طور مداوم:

یکی از روش های بسیار مهم و مناسب برای غلبه بر OCD ورزش کردن می باشد. این روش بسیار طبیعی بوده و علاوه بر حفظ سلامتی، موجب کاهش بسیار زیاد در برابر وسواس ها خواهد شد. انجام ورزش های مناسب و هوازی می تواند ترس و اضطراب شما را به شدت کاهش دهد. در واقع ورزش کردن، سیستم عصبی بدن را به خوبی تحت کنترل قرار داده و عوامل کنترل ناپذیری علائم وسواس فکری و عملی را به خوبی برطرف کرده و تمرکز شما را بهبود می دهد. تمرکز کردن و ورزش کردن به مدت حدودی ۳۰ دقیقه تمامی افکارهای شما را جهت داده و موجب بهبود تمرکز خواهد شد.

ایجاد ارتباط کلامی مناسب با آشنایان و خانواده:

ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف و همچنین ایجاد ارتباط کلامی مناسب با تمامی افراد خانواده، دوستان، آشنایان می تواند ذهن شما را از انجام کارهای تکراری و خسته کننده دور کند. زیرا یکی از مهمترین معایب وسواس فکری و عملی، دور شدن از اجتماع و عدم ارتباط مناسب با آشنایان میباشد. صحبت کردن چهره به چهره و قدم زدن با افراد و صحبت های مناسب میتواند شما را از این گونه وسواس ها دور کند.

خواب مناسب:

شاید مهمترین علل ایجاد ناهنجاری ها و تمامی عوامل مخرب در زندگی انسان های امروزی، کمبود خواب باشد. خواب کافی و مناسب باعث می شود که اختلال وسواس فکری و عملی به شدت کاهش یابد و شما را از افکار منفی و تکرار شونده که موجب اضطراب خواهد شد، دور نگه دارد. زیرا همانطور که میدانید دادن زمان آزاد به افکار و نخوابیدن باعث افزایش شدت وسواس، ترس، اضطراب در فرد خواهد شد و آن را به انجام کارهای بیهوده و تکراری سوق خواهد داد.

انجام کارهای مناسب برای آرام سازی خود:

یکی از مهمترین نشانه های وسواس OCD استرس می باشد. کاهش استرس و راه هایی که بتواند سطح آن را در فرد کاهش دهد، می تواند آن را از وسواس های فکری دور نگه دارد. مثلا ایجاد حرکات یوگا و یا دراز کشیدن در ساحل دریا می تواند به بدن فرد آرامش دهد و آن را از استرس های بیهوده دور نگه دارد.

از ترس دوری نکردن:

سعی نکنید تا از انجام کارهای وسواس گونه فرار کنید. شاید انجام این کار عاقلانه باشد ولی میزان ترس و اضطراب را در بدن شما زیاد کرده و واکنش منفی خواهد داشت. بهترین راه برای مقابله با وسواس فکری و عملی مواجه شدن با ترس انجام آن کار می باشد. خود را در آن موقعیت تکراری و ترس آور قرار دهید ولی یاد بگیرد تا در برابر آن مقاومت کنید و انجام آن کار را به شدت کم کنید و زمان را که برای صرف آن انجام میدهید به مرور کاهش دهید. انجام این کار یکی از مهمترین راه های درمان برای غلبه بر این وسواس ها می باشد.

جلب توجه به کارهای دیگر:

زمانی که یکی از دسته های وسواس OCD به شما روی آورد، سعی کنید برای غلبه بر آن توجه خود را به کارهای دیگر بدهید. برای انجام این کار می توانید راه های زیر را امتحان کنید:

  • آهسته قدم بزنید، کارهای ورزش را انجام دهید، به آهنگ های مورد علاقه خود گوش دهید، داستان بخوانید، فیلم هایی را که قبلا دانلود کرده اید و وقت مشاهده آن را نداشته اید ببینید، بازی های کامپیوتری انجام دهید، وبگردی کنید، اتاق خود را تمیز کنید، به دوستان خود تماس تلفنی برقرار کنید. این روش ها می تواند شما را از وسواس فکری و عملی دور کند. برای اینکه تاثیر آن بیشتر باشد حداقل زمان لازم برای انجام کارهای بالا باید یک ربع دقیقه باشد.
  • بعد از انجام این موارد اگر دوباره کارهای وسواسی خود را مشاهده کنید قطعا پی خواهید برد که شدت آن کم شده است. تا زمانی که مقاومت خوبی در برابر این افکار داشته باشید، کم کم ذهن شما آماده تر شده و آن افکار ثابت شده در مغز را دور خواهد کرد و بهبودی شما افزایش خواهد یافت.
وسواس OCD خود را یادداشت کنید::

بسیاری از دانشمندان فهمیده اند که یادداشت کردن و نوشتن افکار مداوم و تکراری باعث آرامش فرد شده و حتی خواب آنها را بهبود می دهد. زمانی که شما کارهای وسواسی خود را که در ذهن پدید می آید بر روی کاغذ یادداشت می کنید، گویی بار ذهنی شما بر روی کاغذ نقش می بندد و ذهن شما سبک می شود. انجام این کار در شب و هنگام خواب خیلی کمک کننده بوده و موجب خوابیدن بهتر فرد می شود. زمانی که شما دچار وسواس فکری و عملی می شوید، می توانید کارهای تکراری خود را بر روی کاغذ بنویسید و ببینید که چقدر آن کار را انجام داده اید و متوجه خواهید شد که واقعا انجام بیش از حد آن لازم نبوده است. انجام این کار یک حس بد را به انجام بیش از حد کارها الق کرده و موجب ترک آن خواهد شد.

علاوه بر روش های ارائه شده در بالا، روش های دیگری نیز برای درمان وسواس OCD وجود دارد که از بحث مقالات به دور بوده ولی می توانید برای انجام آن با گرفتن وقت ملاقات و مشاوره با روانشناس های مجرب ما در تماس باشید. هدف ما رساندن شما به خودباوری بهبود ارتباطات جمعی, الهامات درونی, اختلال شخصیت و مهارت فردی شما می باشد

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید