فرهنگ و ارتباطات جمعی

فرهنگ و ارتباطات جمعی

در فرهنگ و ارتباطات جمعی پیغام از طریق گوینده و یا فرستنده ارسال می شود و مخاطب محتوا و پیامی که پخش می شود را بدون این که انتخاب کند در واقع دریافت می کند. ابن موضوع تاثیر عمیقی بر اهذان عمومی دارد. شما باید برای مقابله با این موارد از آگاهی های کامل برخوردار باشید.
در ادامه ی این مقاله روانشناسی شما را بیشتر با این موضوع ارتباطات جمعی و فرهنگ آشنا می سازیم.

فرهنگ و ارتباطات جمعی به چه معنا است؟

ارتباط جمعی از نوع خودانگیز تفاوت هایی دارد برای مثال هر فرد ابتدا به دنبال سوژه مورد علاقه خود می رود و انتخاب پیام آگاهانه مبتنی بر نیاز خودش است. فرهنگ نیز به عنوان فرایندی می تواند در ارتباط با مردم, اشیا و فعالیت های انسانی به صورت نمادین دیده شود و هویت فرهنگی ملت ها را بسازد.

رسانه های فرهنگ و ارتباطات جمعی در کنار عواملی همچون نهاد خانواده, آموزش و پرورش, دین, گروه همسالان و دوستان, محیط های شغلی و جناح های سیاسی در تمام جامعه نقش اساسی در انتقال فرهنگ, تعلیم و تربیت اجتماعی انسان ها ایفا می کند. رسانه های جمعی در ابلاغ فرهنگ های مختلف قادرند جریان ها را تعیین کنند و به تعبیری می توان گفت که اجزای تشکیل دهنده انتقال پیام در جامعه هستند.

اطلاعات بیشتر در این زمینه:

امانوئل کاستلز و فرانک پستیراز, دانشمندان حوزه ارتباطات این دوران را جامعه شبکه ای می نامند که ارتباطات انسان ها با یکدیگر به صورت مجازی بر قرار می شود و در این شبکه ها کاربران می توانند به جبران محدودیت ها و موانع ارتباطی بپردازند و فرصتی برای تعامل ارتباطات و انتقال پیام ایجاد کنند, بنابراین به نطر می رسد رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی به عنوان ابزار قدرتمند جهت یکپارچه ساختن و ایجاد همبستگی اجتماعی و فرهنگی در جوامع بشری هستند. همچنین رسانه ها در رساندن ابلاغ ها و پیام ها می توانند مثبت و یا منفی باشند.

تاثیر فرهنگ و ارتباطات در جوامع چیست؟

فرهنگ تاثیر عمیقی بر موضوع و شیوه در ارتباطات جمعی دارد همچنین باید ذکر کنیم که ارزش ها به عنوان باور های بزرگ و مهمی که دارای ارزش احساسی و روحی می باشند، در این رابطه بسیار کارساز هستند.
ارزش ها به عنوان یک راهنمایی موثر و قوی برای جهت دادن به افکار, قضاوت ها و در نتیجه ارتباطات افراد و رفتار اعضای اعمال می شوند که بسته به نوع فرهنگ ها برای مثال اروپایی یا آسیایی و… اثرات متفاوتی دارند.

در واقع تفاوت های فرهنگی در بین جوامع نوع ارتباطات آن ها را می تواند مشخص کند و از سویی دیگر نوع ارتباطات چه سنتی چه مدرن فرهنگ هر جامعه را با توجه به بافت فرهنگی و اجتماعیش تحت تاثیر قرار خواهد داد.

جالب است بدانید که نظریه‌ های غالب در ارتباطات بیشتر بر نقش استحکام دهنده و همچنین تقویت کنند‌ه ‌ی پیام های ارتباطی متکی می باشد. به عبارت دیگر رسانه ‌ها به بازسازی فرهنگ, افکار و دیگر عقاید موجود در جامعه پرداخته و به آن ها به نوعی استحکام می ‌بخشند. 

تاثیر تکنولوژی و فرهنگ و ارتباطات جمعی:

واضح است‌ که‌ نوآوری ‌ها در تکنولوژی‌ ارتباطات امروزه‌, ناشی‌ از تغییر شکل‌ معینی‌ در جامعه‌ نمی باشد. نوآوری‌ ها در واقع همیشه‌ بر اساس‌ آنچه‌ خود را به‌ جامعه‌ بیشتر تحمیل‌ می ‌کرد, تشکیل می شد‌ و یا به عبارت دیگر تطبیق‌ داده‌ می‌ شد. نیرو های‌ زیاد دیگری‌ نیز به‌ جز ارتباطات, در تغییرات‌ اجتماعی‌ سهیم بودند. به‌ علاوه‌ تکنولوژی‌ ارتباطات‌ بر فرآیند ارتباطات‌ و بر فرهنگی‌ که‌ با این‌ ارتباطات‌ در هم‌ پیچیده شده‌ است, تأثیر دارد.

اگر تجربة‌ های ما از دنیا با تکنولوژی‌ به‌ دیگران‌ انتقال پیدا می کند, در نتیجه این‌ انتقال‌ تجربه ‌ها با تکنولوژی‌ در ارتباط‌ مستقیم‌ هستند.

رویکرد و دیدگاه فرهنگ شناسان:

از همان روز هاي‌ اولیه پژوهش‌ در ارتباطات‌ جمعي‌ ديدگاه ‌هاي‌ متفاوتي‌ از سوي‌ بسیاری از فرهنگ ‌شناسان‌ در مورد وسیله های ارتباط‌ جمعي‌ وجود داشت. شكل ‌گيري‌ چنين‌ ديدگاه‌ هايي‌ به ویژه‌ تحت ‌تأثير علوم‌ انساني‌ همچون ادبيات‌، زبان‌شناسي‌ و دیگر فلسفه‌ بود‌؛ ديدگاه‌ هايي‌ كه‌ از بیشتر گرايش ‌هاي‌ علوم‌ اجتماعي‌ در مباحث‌ رايج‌ و معروف علوم‌ ارتباطات‌، متفاوت بودند. امروزه در برخي‌ نقاط‌ و يا بعضي‌ از موضوعات‌، هر دو روش‌ را با هم‌ يكي‌ می کنند و منطبق‌ مي‌ گردند اگر چه‌ اختلاف‌ اساسي‌ در نحوه نگرش‌ و روش ‌هاي‌ تحقيق‌ همچنان باقي‌ مانده است.

جيمز كرِي‌ نظريه‌ اي‌ در چارچوب‌ مدل‌ آييني‌ به‌ عنوان‌ نظريه‌ انتقالي كه‌ تئوري‌ مسلط‌ در ارتباطات‌ محسوب‌ مي ‌شود پيشنهاد کرده است. كرِي‌ از روشي‌ در مطالعة‌ ارتباطات‌ و جامعه‌ حمايت‌ می کند كه‌ در آن‌ فرهنگ‌ نقش‌ محوري‌ دارد. او معتقد است که: زندگي‌ اجتماعي‌ فراتر از قدرت‌ و تجارت‌ می باشد، زندگي‌ اجتماعي‌ نیز شامل‌ مشاركت‌ در تجربه‌ زيبايي‌ شناختي‌، عقايد ديني‌، ارزش‌ ها و همچنین احساسات‌ فردي‌ و باور هاي‌ روشنفكرانه‌ مي‌ باشد.

او در واقع  ارتباطات‌ را فراگردي‌ نمادين‌ توصيف‌ کرده است كه‌ واقعيت‌ در آن‌ ساخته‌ و نگهداري‌ و بازسازي‌ مي ‌شود و انتقال‌ پیدا می کند.

درباره وب سایت روانشناسی رستگاران روشنی وجود:

هدف وب سایت روانشناسی رستگاران روشنی وجود تنها کمک به داشتن زندگی شادتر و بهتر شما است.
همچنین مطالب مفیدی را در زمینه های روانشناسی اعم از اهداف روانشناسی کودک و تخلیه  ضمیر ناخوداگاه همچنین خودباوری, مهارت های فردی و دیگر موارد نظیر  معنی مدیتیشن چیست   و … ارائه می دهد تا شما با استفاده از آن به زندگی بهتر و شادتر خود کمک کنید.
جدای از این موارد جهت آشنایی با کودک درون شاد نیز از طریق مراجعه به سایت ما امکان پذیر بوده. برای ارتباط با ضمیر ناخواگاه دیگران نیز راهنمایی هایی گفته شده که با استفاده از آنها به این کار دست میابید.

همچنین شما عزیزان جهت مشاوره تلفنی می توانید با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید و یا با تعیین وقت ملاقات به صورت حضوری با روانشناسان با تجربه ما در ارتباط باشید.

برای کسب آگاهی بیشتر در مورد این موضوعات روانشناسی کافی است تا سایر مقالات ما را که در زمینه های روانشناسی می باشد را مورد مطالعه خود قرار دهید تا با شیوه جدید از زندگی آشنا شده و از آنها بهره گیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه در"فرهنگ و ارتباطات جمعی"

  1. ریحانه

    عالی بود ممنون

  2. ترلان

    مرسی خیلی سایتتون عالیه

دیدگاه خود را بنویسید