حالت آلفا

آموزش رفتن به حالت آلفا

حالت آلفا یکی از امواج انرژی دار در انسان می باشد که دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در ادامه بیشتر در مورد آن آشنا خواهیم شد زمانی که ذهن ما به امواج آلفا می رود نیمکره راست مغز انسان دارای فعالیت بیشتری خواهد شد و میزان تجسم حافظه و خلاقیت فرد رو به افزایش خواهد گذاشت همین عامل باعث شده است که بسیاری از دانشمندان قدیم نظیر اینشتین و ادیسون برای افزایش و بهبود عملکرد ذهنی و خلاقیت خود بخشی از روز را برای رسیدن به امواج آلفا ، تمرکز و اختصاص دهند، زیرا بازدهی مغز و تفکر را بالا خواهد برد.

اما چه وقت به حالت آلفا خواهیم رسید؟

پاسخ به این سوال بسیار راحت است و می توان اینگونه گفت، زمانی که امواج مغزی در حالت آرامش قرار گیرد و میزان فرکانس ذهنی بین ۸ تا ۱۳ هرتز باشد، انسان وارد حالت آلفا و یا فرکانس مغزی آلفا خواهد شد.

در این حالت  با نفوذ به ضمیر ناخودآگاه میزان ریلکس شدن ذهن بالا بوده و ذهن را آماده پذیرش مطالب جدید، خلاقیت بیشتر، آرامش بیشتر و کاهش استرس خواهد کرد. اما هنگامی که فرد هوشیار و کاملا بیدار است، میزان فرکانس آن بین ۱۴ تا ۳۰ هرتز بوده و آرامش کافی را برای کارایی مفیدتر نخواهد داشت و به این حالت، بتا می گویند.

درون انسان و آموزش رفتن به حالت آلفا:

وقتی ما در حالت آلفا قرار می‌گیریم فعالیت‌های ضروری مغزمون عملکردشان بهتر میشه چون آرومیم، می‌توانیم بیشتر تمرکز کنیم و تصمیم های بهتری بگیریم مغز همه ما به صورت کاملاً طبیعی در طول خواب به این حالت میرسه و یا زمانی که چشمامون رو میبندیم و غرق یک رویا و یا وقت هایی که مدیتیشن و یا هیپنوتیزم انجام می دهیم در واقع در حالت آلفا قرار داریم.

برای ورود به سطح آلفا و تقویت آن باید در وضعیت راحتی قرار بگیریم فکر خود را روی بدن متمرکز کنیم عضلات را به ترتیب آزاد و شل کنید.
حتماً امواج مغزی و آلفای ذهنی را شنیده‌اید خوزه سیلوا یکی از پیشگامان این بحث آلفای ذهنی می باشد و در این زمینه توانسته است کمک زیادی در رسیدن به آرامش و موفقیت باشد.

قبل از اینکه بخواهیم مفصل در مورد حالت آلفا و راه های رسیدن به آن اشاره کنیم، ابتدا کمی در مورد انسان و حالات درونی  ،ضمیرهای خودآگاه وناخودآگاه و همچنین درمان بیماری با ضمیر ناخودآگاه آن صحبت خواهیم کرد.

انرژی کیهانی

این نوع انرژی در تمام جهان وجود داشته و تمام جانداران و اشیاء بی جان را به یکدیگر ارتباط می دهد. برخلاف دیگر انرژی های شناخته شده که با دور شدن از اجسام باعث کاهش انرژی می شود، در نوع کیهانی با دور شدن از اصل هر چیزی شدت و تراکم آن افزایش می یابد. همچنین این انرژی همچنان از هر شی ای به شی دیگر در حال شارش می باشد. ناحیه و قلمرو انرژی کیهانی با آگاهی در ارتباط بوده و مقدار آن بین دو قطب همیشه در حال نوسان می باشد.

قانون دوبروی

تمامی ذرات موجود در جهان از خود انرژی به اطراف پخش می کنند و یا می توان اینگونه بیان کرد، برای هر ذره در جهان طول موج ویژه و خاصی وجود دارد.

با توجه به موارد اشاره شده در بالا می توان این گونه بیان کرد که بدن هر انسانی از تعداد زیادی ذره ساخته شده است و با توجه به گفته قانون دوبروی، ذرات دارای انرژی هستند.

پس هر انسانی دارای انرژی بوده که مجموع آن ها تشکیل یک انرژی بزرگ در سراسر بدن را بوجود می آورد که به آن هاله انرژی می گویند. تمامی موجوداتی که در این کره خاکی وجود دارند، از هاله انرژی برخوردار بوده و میزان، شدت، تراکم و رنگ انرژی آنها با یکدیگر فرق خواهد کرد. حال سوالی که پیش می آید این است که این انرژی از کجا سرچشمه می گیرد؟

ضمیر ناخود آگاه انسان عامل اصلی تولید این انرژی در بدن می باشد که تولید آن از ارتعاشات و یا فرکانس حاصل از دو نیمکره مغز می باشد. در حالت کلی اجسام فقط دارای یک انرژی هستند، اما انرژی های شناخته شده برای انسان ها چهار حالت بوده که شامل: امواج آلفا، بتا، تتا و دلتا می باشد.

امواج آلفا مدیتیشن

درواقع آموزش مدیتیشن این است که با افزایش انرزی درونی بتوانیم انرژی های منفی را دفع و انرژی مثبت را جایگزین کرد.

امواج بتا:

عادی ترین و شناخته شده ترین حالت انسان در این امواج بوده و مغز انسان کاملا بیدار است. در این حالت و فرکانس مغز انسان می تواند ناراحتی، خشم، خوشحال و شادمانی را به خوبی تجربه کند. میزان ارتعاش مغز در این امواج بین ۱۴ تا ۳۰ سیکل می باشد.

امواج آلفا:

در این حالت مغز انسان دارای آرامش بوده و تمامی بدن و ذهن به نوعی ریلکس می باشد. به این حالت خلسه و یا مراقبه نیز می گویند. میزان ارتعاش مغز بین ۸ تا ۱۳ سیکل می باشد.

امواج تتا:

این حالت زمانی بوجود می آید که فرد در حال چرت زدن باشد و خمیازه های تکرار شونده داشته باشد. میزان ارتعاش بین ۴ تا ۷ سیکل می باشد.

امواج دلتا:

زمانی که شما به حالت خواب عمیق فرو روید و یا هوشیاری شما تقریبا به صفر برسد و در حال دیدن رویاهای مختلف در خواب باشید، امواج مغز شما وارد حالت دلتا خواهد شد. میزان سیکل بین ۰.۵ تا ۴ می باشد.

حالت آلفا

ویژگی های مثبت حالت آفا

در بین تمامی حالات گفته شده برای مغز، بهترین عملکرد حالت آلفا می باشد. زیرا در این حالت فعالیت و عملکرد بخش های مفید و ضروری مغز رو به بهبود رفته و کارایی ما افزایش پیدا می کند.

زیرا ذهن به یک حالت آرامش رسیده و میزان تمرکز افزایش می یابد. هر چقدر فکر ما در انجام کارها متمرکزتر باشد، قطعا تصمیم هایی که در زندگی میگیریم بهتر خواهد بود و موجب رشد انسان در تمامی زمینه ها اعم از کار، پول، روابط خانوادگی و … خواهد شد. اکثر انسان ها امواج آلفا را تجربه کرده اند با این که هیچ درکی از این حالت ندارند. مثلا زمانی که شما در حال دیدن فیلم محبوب خود هستید و به هیچ وجه صداهای اطراف را نمی شنوید.

همچنین زمانی که رمان و داستان مورد علاقه خود را می خوانید، آنقدر به آن علاقمند شده اید که هیچ صدای دیگری را نمی شنوید. همچنین برخی از ورزشکاران و ژیمناستیک کارانی که حرکات مختلف بدن را انجام می دهند و به هیچ چیز جز آن فکر نمی کنند. همچنین گوش دادن به موسیقی مورد علاقه میتواند ذهن شما را پویاتر کند. تمامی این مثال ها مربوط به حالت آلفا می باشد.

این حالات زمانی بوجود می آید که فرد خود متوجه آن نمی شود. اما زمانی که بتوانید آموزش ببینید که به طور آگاهانه وارد فرکانس مغزی آلفا شوید، آن زمان است که می توانید به خود کمک بسیار زیادی کنید. زیرا فعالیت مغز بیشتر شده و می توانید به حافظه بیشتر مغز خود دسترسی پیدا کنید. همچنین خلاقیت افزایش پیدا کرده و میزان اضطراب و تنش کاهش پیدا می کند.

نتیجه تحقیقات سیلوا درباره آلفا:

یکی از آموزه های سیلوا و نتیجه تحقیقات روانشناسان بنام، ذهن انسان در یک وضعیت بالاترین عملکرد در جذب و ارتعاش افکار قدرتمند کننده و در عین حال ضعیف کننده دارد.
درست ۲۰ دقیقه قبل از خواب و ۲۰ دقیقه بعد از بیدار شدن یعنی همان زمان قرار گرفتن در آلفا است.
این یعنی، اگر ۲۰ دقیقه اول ابتدای روز تان و ۲۰ دقیقه قبل از خوابتان رویاهای خود و تلقین عبارت های مثبت را تکرار کنید و آن را تصور کنید مطمئن باشید که قدرت آلفا را خواهید فهمید و بعد از مدتی چنان روی آلفای مغز خود تمرکز پیدا می کنید و به آنچه که می خواهید می رسید.

در واقع امواج مغزی روی آلفا ذهن بسیار تاثیر دارد برای درک بهتر آن باید با امواج مغزی که شامل آلفا ،دلتا و تتا است آشنا شوید.
بتا به زمان هوشیاری و بیداری گفته می شود.
دلتا یعنی خواب عمیق که در آن رویا میبینیم.
تتاخواب نیمه عمیق
آلفا هم زمان خواب و بیداری ماست که در خلسه هستیم.
افکاری که ما در وضعیت آلفا داریم تاثیر زیادی بر روی زندگی ما میگذارد افرادی که این آلفای ذهنی را خوب می شناسند مراقب افکار خود هستند و مرتب تصمیم های مثبت دارند.
و حال و روزای خود را با این افکار مثبت تضمین می کند اینکه راه رسیدن به آرزوهایشان را هموار می‌کند.

چگونه به امواج آلفا دست پیدا کنیم؟

راه های رسیدن به حالت آلفا بسیار زیاد بوده و تا به امروز روش های مختلفی برای آن طراحی و اجرا شده است که می توان به:

مراقبه هدایت شده، آرام سازی بدن، استفاده از تکنیک سیلوا، خود هیپنوتیزم و … اشاره کرد که می توانید به راحتی در مورد هر یک در گوگل جستجو کرده و روش های آن را فرا گیرید. اما در این قسمت از مقاله قصد داریم روش ساده ای را توضیح دهیم تا بتوانید به راحتی وارد فرکانس مغزی آلفا یا همان امواج آلفا شوید.

برای شروع به یک جای راحت لم بدهید و یا بر روی زمین دراز بکشید، سپس چشم های خود را بسته و چندین بار نفس عمیق بکشید. سپس از عدد ۱۰۰ تا ۱ را برعکس بشمارید. برای اینکه نظم و هماهنگی در شمارش اعداد داشته باشید، بهتر است عمل شمردن اعداد در هر بار نفس عمیق یعنی هر دم و بازدم انجام شود. زمانی که شمارش شما به عدد ۱ رسید، آنوقت است که وارد حالت آلفا شده اید.

حال که به این سطح از امواج مغزی دست پیدا کردید، می توانید رویاهای مورد علاقه خود را در ذهن تجسم کرده و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. مثلا دانش آموزان برای خواندن دروس کنکور می توانند برنامه ریزی دقیق و بهینه ای را در این حالت برای خود ایجاد کرده و برای رسیده به رشته مورد علاقه خود رویای خوبی را تجسم کنند. همچنین افرادی که قصد انجام کار جدید را دارند با استفاده از این روش می توانند برنامه ریزی بسیار مناسب را در ذهن خود ایجاد کنند.

در حالت آلفا می توانید کارهای بسیار متنوع و جذابی را در ذهن تداعی کرده و سناریو هر یک را با توجه به ویژگی های خود ساخته و جلو ببرید.

نبض کیهانی:

تیم رستگاران روشنی وجود یک تیم حرفه در تمام زمینه های روانشناسی است که شما می توانید با ما تماس گرفته و درباره اهمیت روانشناسی کودک و شناخت روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، علائم وسواس، خودباوری، اختلال شخصیت و غیره اطلاعات کسب کنید و یا با یک روانشناس از تیم ما وقت حضوری بگیرید.

هم چنین گروه مشاوره زناشویی ما یک گروه تخصص یافته است که می توانید برای زندگی خود از آن ها کمک بگیرید و یا با دریافت پیام های کودک درون زندگی خود را بهبود ببخشید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه در"آموزش رفتن به حالت آلفا"

  1. شبنم

    مرسی از سایت خوبتون

  2. زهره

    ممنون از مطلب مفیدتون

  3. هستی

    ممنون از پشتیبانی و جواب گوییتون

    • ملیکا

      سلام.ممنون از اطلاعات مفیدتون
      من تقریبا ۴۰ روزه مراقبه الفا براساس اموزشهای سیلوا انجام میدم.اما برخلاف اموزه های سیلوا که تو کتابش گفته ،توی اولین تصویرسازیهای ذهنی به دستاوردهای جالبی میرسید، هنوز دستاورد خاصی برای من نبوده.میشه راهنماییم کنید.
      من خیلی مشتاق یادگیری بیشتر هستم

  4. زهرا

    برای دریافت مشاوره باید چیکار کنم

  5. yz

    سلام. آیا میشه در حالت آلفا روی جسم هم تاثیر گذاشت؟

    یعنی در کنار اینکه روی روان ما تاثیر میزاره ، روی جسم و صورت و ریزش مو و رنگ چشم و کوچکی بینی ،زیبایی و ‌‌‌… میتونه تاثیر بزاره؟

    • مدیر

      خیر تاثیر فیزیکی نمیذاره ولی باعث میشه شما خودتونو اونجور که هستین قبول کنید و خودتون رو دوست داشته باشید. درمورد بیماری یا ریزش مو حالت آلفا باعث میشه شما دیگه به اون مریضی فکر نکنید و همین قصیه باعث از بین رفتن اون بیماری میشه چون ترس در این مسائل باعث تشدید میشود

  6. قهوه فروشی

    من یک سالی هستش که با بحث امواج آلفا اشنا شدم. زندگیم واقعا رو به جلو هستش

  7. هماکیوانی

    سلام برای درمان بیماری در حالت آلفا فقط باید بگم من درسلامتی هستم یا اینکه باید به اون بیماری خاص اشاره کرد واول اونو پاکسازی کرد؟

  8. آلفا

    خیلی خوبه واقعا من الان آشنا شدم و انجام میدم تا تاثیر مثبت رو ببینم

  9. محدثه

    ممنون از سایت خوبتون

  10. Prvyvri

    واقعا تاثیری داره؟

  11. مائده

    اینا واقعین یا ی وردی نیست که بتونیم با استفاده از اون الفا بشیم؟

  12. مونا

    سلام شما آموزش هم دارین حضوری

  13. حالت آلفای ذهنی

    ممنونم از مقاله خوبتون عالی بود

  14. ارغوان

    عالی بود مرسی

  15. نری

    عالی بود یه حالتی که دلت نمیخاد ازش خارج بشی
    ممنون از تیمتون

  16. kiaba

    من نمیدونم چرا ولی هر وقت میخوام مدیتیشن کنم وقتی به سابنیمال گوش میدم یا هر اهنگ ارامش بخش دیگه یه خورده استرس میگیرم و بد تر میشه

دیدگاه خود را بنویسید