انواع سبک زندگی در روانشناسی

انواع سبک زندگی در روانشناسی

امروزه با گذشت زمان و پیشرفت علم در جامعه,انواع سبک زندگی در روانشناسی مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. ما در این مقاله ی روانشناسی قصد داریم تا انواع سبک زندگی را در جوامع بررسی و به توضیح هر یک از آنان بپردازیم.

سبک زندگی به معنای روش زندگی است که اعضای جامعه چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی به کار می گیرند روش زندگی مجموعه از تمامی ارزش ها ،شیوه های رفتاری سلیقه ها در هر چیزی را شامل می شود و می تواند به علاقه ها، نظرها ، رفتارها و جهت گیری رفتاری یک فرد یا گروه اشاره کند.

بررسی انواع سبک زندگی در روانشناسی:

سبک زندگی به معنای روش زندگی است که اعضای جامعه چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی به کار می گیرند. روش زندگی مجموعه‌ ای از تمامی ارزش‌ها، شیوه‌ های رفتاری،سلیقه ‌ها در هر چیزی را شامل می شود و می ‌تواند به علاقه ها، نظر ها، رفتار ها و جهت ‌گیری رفتاری یک فرد یا گروه اشاره کند.

جالب است که بدانید سبک زندگی افراد و روشی که برای خود در زندگی بر می گزینید، ارتباط عمیقی با موفقیت شما در زندگی دارد.

روش زندگی یا همان سبک زندگی افراد از گذشته مورد توجه دولتمردان قرار دارد به طوری که آنان سعی می کنند بر روی سبک زندگی مردم تاثیر بگذارند.

انواع سبک زندگی از نظر یکی از روانشناسان:

در این قسمت از مقاله ی روانشناسی نظر و دیدگاه آدلر که یکی از روانشنسان مطرح در گذشته بوده را در مورد انواع سبک زندگی بازگو می کنیم و او معتقد بود که افراد برای رهایی از مشکلات خود همچون عشق,کار,ارتباط با افراد دیگر,ازدواج و … 

  • سودمند اجنماعی 
  • اجتنابی
  • گیرنده
  • حکمران و سلطه گر

سودمند اجتماعی: این نوع افراد قادر به همکاری با دیگران می باشند و در یک چهارچوب علایق اجتماعی با مشکلات زندگی کنار می‌ سازند.

اجتنابی: این نوع افراد هیچ گونه تلاشی برای رویارویی با مشکلات زندگی خود ندارند و با فرار از مشکلات، خود را از هر احتمال شکستی دور می سازند. انتخاب این نوع از روش زندگی تا حد زیادی با ابتلای افراد به بیماری اختلال شخصیت اجتنابی شبیه است.

گیرنده: بیشتر افراد جامعه این نوع از سبک زندگی را بر می گزینند. افراد در این سبک از زندگی انتظار دارند تا همه چیز را از دیگران بگیرند و در نتیجه به آن‌ ها به گونه ای وابسته می‌ شوند.

حکمران یا سلطه گر: این نوع افراد علاقه اجتماعی بسیار کمی دارند و مستقیما به دیگران حمله ور می شوند، دستور می ‌دهند و افرادی مستبد یا بزهکار هستند.

از انواع سبک زندگی در روانشناسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک زندگی هر کدام تعریفی خاص دارد و برای افرادی خاص مناسب می باشد:

۱- سبک زندگی فعال:

اگر شما بیش از اندازه فعال یا اجتماعی هستید و یا فردی هستید که دوست دارد مشغول و یا سازنده باشد این سبک زندگی را دوست دارد یک سبک زندگی فعال شامل ورزش روزانه ،معاشرت با مردم ،پیوستن به گروه ها یا باشگاه های محله و داشتن یک بدن و ذهن فعال و سالم است.

۲- سبک زندگی سالم:

تعریفی که میشود از سبک زندگی سالم داشت این است که تماماً مراقب جنبه های مختلف زندگی خود باشیم .
برای داشتن یک سبک زندگی سالم، شما باید غذای خود را انتخاب کنید، از غذاهای ناسالم، چربی های اشباع شده و شکر اجتناب کنید و رژیم غذایی سالم داشته باشید .
در تعریف شیوه زندگی سالم گفته شد که باید ورزش روزانه مثل یوگا و تمرینات ذهنی را تمرین کنید.
از عادات بد اجتناب کنید و مسئول بدن خود باشید.

۳- سبک زندگی غیر متعارف:

در سبک زندگی غیر متعارف شما تمایل دارید زیاد سفر کنید به دنبال ماجراجویی باشید ،وقت خود را صرف فرهنگ هنری ،اجرا های هنرمندانه امیال موسیقیایی کنید.
ظاهر غیر معمولی خواهید داشت و به مهمانی های زیادی می روید و دوستان زیادی پیدا می کنید.

۴- سبک زندگی عشایری:

عشایر به افراد گفته می‌شود که در یک شهر خواست زندگی نمی کنند یک عشایر مدام از یک مکان به مکان دیگر در حال حرکت است شخصی که نمی خواهد جای ثابتی برای ماندن داشته باشد.

۵- سبک زندگی انفرادی:

این سبک برای افرادی است که می‌خواهند به تنهایی زندگی کنند، یا تحمل شخص دیگری را در کنار شان ندارند و اغلب افرادی مستقل هستند.

۶- سبک زندگی روستایی:

در سبک زندگی روستایی از نشستن در ایوان لذت می برند و به مزرعه نگاه می کنند از فنجان قهوه یا چای همراه با نسیم تازه لذت می برند.
پس می‌توان گفت هیچ چیز به نام بهترین سبک زندگی وجود ندارد پس زندگی کنید و از هر ثانیه از عمر تان لذت ببرید به جای اینکه به تجملات بکنید از چیزهایی که دارید لذت ببرید با رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش سلامت خود را حفظ کنید و از زندگی لذت ببرید.

وب سایت روانشناسی رستگاران روشنی وجود:

وب سایت روانشناسی رستگاران روشنی وجود شما را در زمینه های اهداف روانشناسی کودک و مشاوره کودک, تکنیک دستیابی به ضمیر ناخوداگاه, تقویت خودباوری و اعتماد به نفس, کودک درون , تمرین و آموزش مدیتیشن و سایر موضوعات مربوط به گروه مشاوره زناشویی را راهنمایی می کند.

 

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید