ضمیر ناخودآگاه فروید ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه چیست

ضمیر ناخودآگاه فروید

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با نظریه ضمیر ناخودآگاه فروید آشنا سازیم تا اطلاعات مورد نیاز خود در این زمینه به دست آورید,پس با ما در وب سایت روانشناسی رستگاران روشنی وجود که شما را در پاکسازی ضمیر ناخوداگاه و … کمک می کند, همراه باشید.

نظریه ضمیر ناخودآگاه فروید:

نظریه ضمیر ناخودآگاه فروید ذهن انسان را به دو قسمت تقسیم می کند که شامل قسمت هشیار و قسمت ناهشیار می باشد. قسمت هشیار ذهن شامل تمامی افکار, اعمال, احساسی است که ما در حال حاضر از آن آگاه هستیم. قسمت ناهشیار ذهن شامل چیز هایی است که از آن اگاه نیستیم.

از نظر فروید بخش ناهشیار دارای تمام انگیزه های غریزی و همچنین ابتدایی, خاطرات و هیجان های اضطراب آوری است که از نفوذ به ذهن هوشیار جلوگیری شده, می باشد.

طبق گفته های فروید ضمیر ناخوداگاه ما بر روی تجربیات و همچنین رفتار ما تاثیر می گذارد حتی اگر خودمان از این تاثیرات اگاهی نداشته باشیم.

فروید چه کسی بود و نظریه او چه بود:

فروید یک عصب شناس بسیار برجسته اتریشی بود که در تحلیل و بررسی روش های درمانی در علم روانشناسی آثار بسیاری از خود به جای گذاشت. فروید عقیده داشت که ذهن انسان به دو‌دسته هوشیار و نا هشیار تقسیم می شود. یعنی در نظریه او، ذهن به دو قسمت ضمیر خودآگاه و‌ ناخودآگاه تقسیم می شود که قسمت هوشیار ذهن تمامی افکار و‌ اعمال ارادی که از آنها با خبر هستیم را ثبت کرده و در قسمت ضمیر ناخودآگاه ذهن مشغول ثبت داده هایی در محیط است که هیچ آگاهی از آنها نداریم.

ضمیر ناخودآگاه از قدرت بالایی برخوردار است. همانگونه که به صورت کاملا زیرکانه مشغول ثبت اطلاعات است به همان اندازه در رفتار های ما نیز تاثیر می گذارد. بنابراین بهترین کار این است که با دستیابی به کنترل این بخش از ذهن از بروز تغییرات رفتاری و همچنین افکاری جلوگیری گردد. زیرا در غیر این صورت شاهد بسیاری از افکار و واکنش هایی در خود خواهیم بود که گاه حتی برای خودمان هم عجیب به نظر می آید. بر اساس این نظریه از فروید می توان روش هایی را برای کنترل بر ضمیر ناخوداگاه به کار برد که بسیار کاربردی می باشند.

روش های مختلف ورود اطلاعات از ضمیر ناخوداگاه به هوشیاری ذهن انسان:

بر اساس عقیده ی فروید چند روش برای این کار وجود دارد که عبارتند از:

  • تفسیر رویا
  • انتقاد
  • ارتباط ازاد

تفسیر رویا:

یکی از روش های مشاهده ضمیر ناخوداگاه انسان همان تفسیر رویا ها می باشد, این بخش از اطلاعات حتی اگر در رویا ها نمایان شود او معتقد است که این اطلاعات به صورت پنهان شده می باشند همچنین نفسیر رویا ها به علت آشکار ساختن جوانب پنهان معنای خواب است. فروید بر این باور است که تمام رویا ها شکلی هستند برای رسیدن به آرزو ها.

انتقاد:

نظریه های گوناگونی در مورد ضمیر ناخوداگاه انسان وجود دارد که برخی از دانشمدان آن را زیر سوال برده اند. بسیاری از محققان نیز بر این عقیده هستند که توابع شناختی زیادی در ضمیر ناخوداگاه ما وجود دارند. تحقیقات انجام شده نشان دهنده ی این است که برخی از عملکرد و رفتار ما تحت تاثیر ضمیر ناخوداگاه ما هست.

ارتباط ازاد:

طبق گفته های فروید می توان اطلاعات و حتی احساسات ضمیر ناخوداگاه را از روش ارتباط ازاد به هوشیاری ذهن منتقل کرد. او در ابتدا از بیمارانش می خواست آرام باشند و هر آن چیزی که به ذهنشان خطور می کند بیان کنند. با بررسی این اطلاعات فروید می توانست به ضمیر ناخوداگاه آنان پی ببرد. 

ضمیر ناخودآگاه و نظریات زیگموند فروید در مورد سطوح ذهن انسان :

حتی زیگموند فروید، روانشناس بزرگ هم نتوانست نظریه جامع و کاملی درباره ذهن ناخودآگاه ارائه دهد .
اما ایده ها و نظریات مهمی در این باره مطرح کرده است است که هم اکنون اساس و یکی از بنیان های نظریات ذهن ناخودآگاه هستند.

نظریات سطوح ذهن از ابتدا:

سرویس در سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۵ میلادی مدل توپوگرافی ذهن را ارائه و توسعه داد و در این بین سعی کرد ساختار و عملکرد ذهن را تشریح و توصیف کند.
سرویس برای توصیف مدل ذهن خود از مثال معروف کوه یخ شناور استفاده کرد.
در سال ۱۹۱۵ میلادی زیگموند فروید توانست مدل ذهن خودآگاه ،را توصیف کند، ذهن خودآگاه همان جایی است که تمام فرایندهای روانی که ما از آن ها آگاهی داریم قرار گرفته اند.

فروید معتقد بود ذهن دارای سطح بندی مختلفی است به همین دلیل بالاترین سطح ذهن را ذهن خودآگاه می دانست.
از طرفی ذهن پیش داوری شامل افکار و احساساتی می شود که شخص در ابتدا از آن ها آگاهی ندارد، اما به راحتی می‌تواند به آگاهی برسد.
طبق این نظریات، ذهن انسان دارای سه سطح متفاوت از نظر آگاهی است و درک انسان نسبت به آن ها متفاوت است.

مراحل سطوح ذهن:

نخست آن سطحی که از ذهن که همه اعمال و افکار ارادی از آن می گذرد و تسلط بر آن داریم، دوم سطحی که بر خلاف سطح پیشین ،گرچه بسیاری از فرآیندهای روانی و فکری را شامل می شود ولی عملاً از آن غافل هستیم و به وجودش به صورت مستقیم آگاهی نداریم، سوم اینکه سطحی از ذهن انسان وجود دارد که میان این دو سطح و به نوعی محل گذار برای هر دو سطح می باشد.

ما از آنچه که در ذهن خودآگاه مان اتفاق می افتد کاملا اطلاع داریم و از اطلاعاتی که در طول روز در ذهن خودآگاه ذخیره می کنیم آگاهی داریم.
ضمیر ناخودآگاه نقشه یک مخزن را ایفا می کند.
اطلاعات موجود در ضمیر ناخودآگاه شامل همه موارد مهم و غیر ضروری می شود که ما ممکن است در آینده به آن ها نیاز پیدا کنیم.
بسیاری از رویا پردازی ها و قضاوت های سریع ما نشأت گرفته از ذهن ناخودآگاه ما است.

درباره ی ما:

این سایت شما را در در زمینه های مشاوره روانشناسی اعم از روانشناسی کودک و اهمیت روانشناسی کودک و همچنین  مراقبه ضمیر ناخودآگاه می رساند, به علاوه در صورت نیاز به مشاوره ازدواج  و زناشویی و یا روانشناسی خانواده  ،تقویت خودباوری ,  راه های داشتن کودک درون شاد و… با مشاوران ماهر یا روانشناسان با تجربه ما ارتباط برقرار کنید.

هم چنین ما مشاوران زبده ای در زمینه دریافت پیام های کودک درون و انواع آموزش مدیتیشن را نیز دارا می باشیم.

 

 

 

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید