تربیت فرزند از نظر روانشناسی

تربیت فرزند از نظر روانشناسی

در این دنیایی که هر روز در حال پیشرفت هست باید والدین هم اطلاعات خود را در مورد تربیت فرزندان به روز کنند و اطلاعاتی درباره تربیت فرزند از نظر روانشناسی بدانند تا بتوانند در تربیت فرزندان خود هم نظر باشند.

تربیت فرزند از نظر روانشناسی چیست؟

طبق مطالب علم روانشناسی و تحقیقات روانشناس خانواده و متخصص در  زمینه نکات روانشناسی کودک و نوجوان رفتار با کودکان نیازمند اطلاعاتی است که در ادامه این مقاله به شما توضیحات آن را می دهیم هم چنین شما همراهان عزیز می توانید از نظرات و پیشنهادات تیم تخصصی روانشناسی رستگاران روشنی وجود نیز بهره مند شوید.

تربیت فرزند از این دیدگاه روانشناسی بسیار پیچیده و گسترده است یکی از شاخه های مورد مطالعه از نظر دیدگاه روان‌شناسی بررسی زن و رفتار کودک از زمان تولد تا زمان نوجوانی می باشد.
هدف نهایی روانشناسان در حوزه تربیت فرزند در واقع بررسی تأثیرات زیادی است که با تربیت فرزندان ارتباط دارند و از این اطلاعات برای بهتر شدن رفتار فرزند و والدین و آموزش و پرورش و مراقبت از کودکان و روان درمانی و سایر موارد استفاده می کند.
با توجه به اهمیت فرزند از نظر دیدگاه روانشناسی وقتی به پیشرفت فرزند خود فکر می کنی که چه اتفاقی می افتد؟ در واقع بیشتر مردم در مورد عوامل داخلی که در یک کودک رشد میکند از قبیل ژنتیک و ویژگی های شخصی می باشد بلکه باید بدانید که عوامل محیطی مانند روابط اجتماعی و فرهنگی که در آن زندگی می کنیم نقش اساسی می تواند داشته باشد.

۱. به کودکان کمک کنید تا به احساسات منفی اش غلبه کند

کودکان هم مانند بزرگسالان دچار احساسات منفی می‌شوند مثل خشم و حسادت خجالت یا تنفر که این وظیفه والدین است که بتوانند تعادل را برقرار کنند باید به آن ها کمک کنیم تا احساسات شان را تجزیه و تحلیل کنند و بر تمام احساسات منفی خود غلبه کند.

۲. به آن ها یاد دهیم تا با مشکلات روبرو شوند

والدین نباید جلوی توانایی‌های فرزندان خود را بگیرند باید از کودکی به آن ها یاد داد که چگونه با مسائل و مشکلات زندگی رو به رو شود و ریشه آن را پیدا کنند.

۳. با کودکان خود وقت بگذرانید

والدین حتماً باید آگاهی داشته باشند که کودک شان از چه چیزهایی لذت می‌برد و دلیل لذت بردنش از آن کار خاص چیست و تنها راه آن هم بیشتر وقت گذاشتن برای فرزند خود است فعالیت هایی را باید انجام دهید که حس کند به او نزدیک هستید فرصت دهید تا از شما یاد بگیرد. گاهی مانند او کودک شوید و کارهای کودکانه انجام دهید تمام شخصیت و شکل گیری کودکان شما به طور گسترده به رفتارهای شما بستگی دارد.

۴. به کودک خود بگویید که به اندازه کل دنیا برای تان مهم میباشد

همیشه به کودکان خود باید بگوییم که او مهم ترین داشته شما در زندگی است شاید فکر کنید که او خود این را می داند ولی اگر شما به زبان بیاورید کودک شما بیشتر احساس امنیت می‌کند

۵. او را طوری تربیت کنید که در امور خانه به شما کمک کند و قدردان زحمات شما باشد

اگر کودک شما از همان دوران کودکی بیاموزد که باید کارهای شخصی خود را خودش انجام دهد در دوران نوجوانی و جوانی یک فرد مسئولیت پذیر خواهد شد مثلاً زمانی که در حال گردگیری هستید یک دستمال کوچک هم به او بدهید تا در این امر به شما کمک کند.

۶. به او بگویید که دنیا چقدر پیچیده و بزرگ است

کودکان فکر می‌کنند که دنیای آن ها فقط شامل خود و دوستان شان می باشد آن ها از همان اول کودکی باید بیاموزند که حقیقت دنیا چقدر پیچیده است آن ها را با عکس ها و فیلم ها و کتاب ها آشنا کنید و اجازه ندهید که به دنیای کوچک خودشان محدود باشند.

۷. در تربیت فرزند از نظر روانشناسی مهربانی را در اولویت قرار دهید

در تربیت فرزند از نظر روانشناسی , کودکان در همان دوران کودکی باید یاد بگیرند که به روح و روان دیگران احترام بگذارند و از آسیب زدن به آن ها خودداری کنند آن ها باید تعادل در احساسات و مهربانی کردن را یاد بگیرد.

۸. گاهی آن ها را با دیگران همراه کنید

کودکان نباید دائماً به والدین چسبیده باشند باید یاد بگیرند که چطور در اجتماع قرار گیرند و بدون والدین بودن برایشان ترسناک نباشد به او یاد بدهید برای خودش دوستانی داشته باشد و در کنار آن ها نیز لذت ببرد.

چگونه می توان شخصیت کودک خود را از نظر روانشناسی تشخیص دهیم؟

اخلاق انسان ها را از همان رفتار دوران کودکی میتوان تشخیص داد کودکان همیشه در رفتارهای متفاوت از هم دارند و با توجه به واکنش هایی که به محیط می دهند می توان روانشناسی شخصیت کودک را تشخیص داد به طور مثال یک کودک میتواند:

۱- آدم گیرا و خوش برخوردی باشد:

از نظر ما کودکی که همیشه می‌خندد و باعث خنده و انرژی مثبت در دیگران می شود می تواند شخصیت گیرا و خوبی داشته باشد و همه جذب برخورد شوند.

۲- خجالتی:

کودکی که در زمان های مختلف دچار خجالت می شود در واقع کودکانی هستند که به غیر از پدر و مادر و خواهر و برادرشان نمی توانند با افراد دیگر ارتباط زیادی برقرار کنند و همیشه دوست دارند در کنار والدین خود باشند.

۳- کودکان حساس و زودرنج:

این کودکان همیشه تاثیر دید دیگران هستند و با کوچکترین صدایی از جا می پرند تعجب می‌کنند این کودکان از ته دل دوست دارند ثابت و بی تغییر باشند.

۴- کودک کنجکاو:

این کودکان همیشه با تعجب و کنجکاوی به محیط می نگرند و بقیه چیزها را از دست می‌دهند این کودکان کمتر به چیزهای سرگرمی و اسباب بازی و یا حواس پرتی های دیگر در جمع نیاز دارند.

۵- کودک خونسرد:

این کودکان در هر موقعیت و پیشامدی خونسرد و بی تفاوت هستند اگر فکر می کنید که یک فرزند آرام دارید باید بدانید یک کودک خونسرد و بی تفاوت دارید.

۶- کودک پر هیجان و پر شور:

این کودکان همیشه سرشار از احساسات و تمرکز و توجه هستند شاید نگهداری از آن ها کمی دشوار باشد ولی در بزرگسالی کودکانی خلاق خواهند بود و به راحتی می توانند هر مشکلی را حل کنند.
پس شخصیت هرانسان از همان دوران کودکی مشخص می شود.

نبض کیهانی:

شما در نبض کیهانی می توانید انواع مطالب درباره جملات خودباوری و اعتماد به نفس و یا خطرات ضمیرناخودآگاه و ضمیر ناخودآگاه جمعی اطلاعات کسب کنید هم چنین از متخصصان ما در زمینه  انواع اختلال شخصیت ها و یا تقویت قوه شهود و الهامات غیبی و درونی کمک بگیرید و برای تربیت فرزندانتان و اینکه روانشناسی کودک چگونه است و چه تاثیری می گذارد استفاده کنید.

علاوه بر آن بسیاری افراد با مشکلات درونی خود مانند مقابله با کودک لجباز درون و یا غمگین هستند که با دوره های ما و دانستن همه چیز درباره مدیتیشن می توانید به آن غلبه کنند و از پیام های کودک درون خود برای زندگی بهتر استفاده کنند.

اشتراک گذاری :

دیدگاه در"تربیت فرزند از نظر روانشناسی"

  1. فاطمه امین

    سلام عليكم
    وقت تون به خیر
    ممنون بابت مطالب مفیدتون در مورد تربیت فرزند از نظر روانشناسی
    فقط کاش راهکار عملی برای روش هایی که گفتید هم بگید مثلا من موندم چه طور بهش یاد بدم به احساسات منفیش غلبه کنه چون فقط توضیح بدیم دلیلش رو تاثیر کمی داره

دیدگاه خود را بنویسید