دکتر روانشناسی کودک

دکتر روانشناسی کودک

روانشناسی کودک یعنی مطالعه بر رفتارهای آگاهانه و غیر آگاهانه او یا به عبارتی دیگر تحقیق و مطالعه بر عملکرد ضمیر ناخودآگاه و ناخودآگاه کودک.
دکتر روانشناسی کودک با در نظر گرفتن نوع رفتار آنها با خودشان پدر و مادرشان و دنیای اطراف آنها می توانند رشد ذهنی و پیشرفت آنها را بررسی کنند.

دکتر روانشناسی کودک کیست؟

دکتر روانشناسی کودک و نوجوان فردی است که در رشته روانشناسی و ترجیحا با گرایش بالینی درس خوانده و پس از فارغ التحصیلی به دلیل علاقه به حوزه روانشناسی نوجوان و کودک ،مطالعات خود را به این سمت سوق داده است.
دکتر روانشناس نوجوان و کودک برای اینکه بتواند برای مراجعین کودک و نوجوان روند درمانی و مشاوره را انجام دهد باید دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری باشد.
همچنین دوره های مربوط به روان درمانی و مشاوره کودک و نوجوان را گذرانده باشد و به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت کند.

چه زمانی باید از مشاوره کودک و نوجوان کمک بگیریم؟

در صورت مشاهده اولین علائم که گویای تغییرات رفتاری عملکردی در کودک و نوجوان است حتما به مشاوره کودک و نوجوان ماهر مراجعه کنید تا بتواند جلوی عواقب و اثرات ناگوار آن درآینده بگیرید.
بسته به نوع مشکل و شدت آن ممکن است اقدامات درمانی زیر برای کودک یا نوجوان شما انجام شود.

جلسات مشاوره:

این جلسات می‌تواند یک یا چند جلسه باشد.

جلسات روان درمانی:

این جلسات حداقل ۵ جلسه ویا بیشتر می باشد.
جلسات روان ورمانی، جنبه درمانی دارد و با بهبود عملکرد مغز باعث تغییر رفتار در کودک و نوجوان می شوند.

استفاده از دستگاه های تکنولوژیک :

مانند آرتی ام اس، تی دی سی اس، نورو فید بگ ویا بیو فید بک.

ارجاع به روانپزشک جهت تجویز دارو:

ار آن جا که روانشناس ها مجوز تجویز دارو دارند و در صورت نیاز به مصرف دارو بیمار به روانپزشک ارجاع داده می شود.
بهترین دکتر روان شناس کودک باید علاوه بر داشتن مدرک معتبر از دانشگاه های مطرح کشور و یا دنیا،توانایی به کار گیری دانش خود و به روز نگه داشتن آن را داشته باشد.
تیم درمانی قوی داشته باشد تا در صورت نیاز بتواند از آنها کمک بگیرد.
پس بهترین دکتر روانشناس کودک باید توانایی درک و فهم نیازهای کودک را داشته باشد تا بتواند به شما و کودکان ور تغییر کمک کند.

ویژگی های یک دکتر روانشناسی کودک

ویژگی های دکتر روانشناس کودک  با توجه به ویژگی های فردی و شخصیتی خود می تواند وارد دوره درمانی با کودک شود به عبارتی هر دکتر روانشناس می تواند با شناخت توانایی های خود تاثیرات مثبت در پیشبرد دوره درمان به وجود آورد.یک روانشناس خوب می‌تواند ویژگی‌هایی را دارا باشد که رابطه تاثیرگذار و خوبی را با کودک برقرار کند این ویژگی‌ها عبارتند از:

  1. موافق بودن:
    کودک باید بتواند دکتر روانشناس خود را به عنوان فردی قابل اعتماد بپذیرد بنابراین لازم است او شخصیتی یکپارچه،صادق، دارای ثبات و موافق داشته باشد. کودکان شخص ناموافق و کسی که سعی می کند برای او نقش بازی کند را نمی‌پذیرند.
  2. در تماس با کودک درونی بودن:
    مشاوره کودک با توجه به بزرگسال بودنش‌،نباید از دنیای کودکی خود فاصله بگیرد.این اتفاق به معنی بچه گانه بودن رفتار او نیست بلکه به معنی ارتباط بهتر و قابل لمس تر با دنیای کودکی است و احتمال ارتباط موفقیت آمیز و تاثیر گذار با کودک را افزایش میدهد.
  3. پذیرنده بودن:
    به عنوان دکتر روانشناسی کودک لازم است که رفتار پذیرنده ای داشته باشیم تا کودک بتواند به ما اعتماد کند و ما بایداو را به کشف موضوعات خصوصی و بخش نهان وی سوق دهیم.
  4. از نظر عاطفی فاصله داشتن:
    دکتر روانشناسی کودک باید از برخورد و پاسخ های عاطفی در مقابل مسائل کودک دوری کند و همچنین از پریشانی عاطفی هم دور باشد.
  5. ارتباط با سایر افرادی که با کودک کار میکنند:
    قطعاً با این مسئله که مربی مدرسه کودک توصیه می‌کند که او را به مراکز مشاوره و روانشناسی ببرید،مواجه شده اید در واقع دلیل اینکه اکثر خانواده ها به دنبال دکتر روانشناس کودک می گردند این است که معلمان نگرانی هایی راجع به رفتار کودکانشان بروز داده‌اند. بنابراین در ارتباط بودن دکتر مشاور کودک با این افراد اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا یقیناً همکاری با این افراد در روند پیشرفت درمانی کودک تاثیر بسزایی می گذارد.
  6. درگیر کردن والدین:
    دکتر کودکتان باید دائماً در ارتباط مستقیم و منظم با شما باشد و شما را در جریان روند درمان قرار دهد و در زمینه های مورد نیاز راهنمایی های لازم را به عمل آورد و همچنین این امر باعث می شود شما بتوانید سوالات خود را با او در میان بگذارید.

آیا شما تجربه مراجعه به روانشناس کودک را داشته اید؟

بسیاری از متخصصان کودک سال ها در این حوزه فعالیت داشتند به طوری که شخصیت و خصوصیات فردی مشاور یا آموزش‌های حرفه‌ای او تاثیر مهمی در روابط مشاوره با کودک و همچنین بر نتایج جلسات مشاوره دارد.

اهداف دکتر روانشناسی کودک چیست؟

روانشناسی کودک به عنوان یکی از از زیر مجموعه های “روانشناسی رشد” با هدف به اینکه نگاه دقیق و علمی به کودک و نیازهای او و یافتن شیوه های صحیح پرورشی و آموزشی کودک از اولین سال های روانشناسی علمی مورد توجه بوده است.
در طول این سال‌ها روانشناسان زیادی نظیر ژان پیاژه، استانلی هال، به مطالعه و تحقیق در مورد جنبه های مختلف رشد کودک پرداخته اند.

اهداف اصلی مشاوره روانشناسی کودک را می‌توان اینطور دسته بندی کرد:

۱- شناخت علمی کودکان در حوزه های مختلف فیزیکی، اجتماعی ،اخلاقی و روانی.
۲- شناخت نیازها ،مشکلات و خواسته‌های اساسی کودک.
۳- کمک و یاری رساندن به کودک در جهت حل مشکلات و تامین نیازهای او.
۴- انتخاب روش ها و راه های مناسب در جهت برخورد مطلوب درخور شأن با کودک.
۵- دستیابی به یک سری اصول مطلوب و منسجم برای موضوع تربیت کودک و تنظیم سیاست های تربیتی کودکان.
۶- ارائه کمک به کودک در مسائل و مشکلات.
۷- یاد دادن واقع بینی به کودکان.

چه زمان هایی کودکمان را نزد روانشناس‌ کودک ببریم؟

برخی از والدین در تربیت کودکان دچار مشکل می‌شوند و بسیاری از آن ها فکر می کنند که نیازی به مشاوره نیست و به تنهایی می توانند این مشکلات را حل کنند.
شاید برخی از مشکلات بدون نیاز به مشاوره قابل حل باشد اما گاهی در دوران کودکی برای فرزندان مسائل پیش می آید که نیاز به مراقبت یک متخصص دارد.
اگر در چنین شرایطی دیر به متخصص مراجعه کنی ممکن است فرصت‌های کمک به کودک را از دست بدهیم.
اغلب کودکان در نوزادی نیاز به مراقبت دارند و در دوران نوجوانی نیاز به استقلال دارند.
این تفاوت ها در کودکان گاهی باعث مشکلاتی بین والدین و کودکان می شود که در این شرایط بهتر است به یک متخصص روانشناسی کودک مراجعه کنیم.

سایت روانشناسی ما علاوه بر موضوعات ذکر شده در زمینه ی مشاوره خانواده و اطلاعات ازدواج موفق از نظر روانشناسی و همچنین مشاوره زناشویی ، و همچنین موضوعاتی همچون پاکسازی ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه ،تقویت قوه شهود و الهامات درونی ،  الهامات غیبی و … فعالیت کرده و همواره در این راه بروزترین و موثرترین روش ها را استفاده می کند.

علاوه بر آن مشاوران ما به شما آموزش مدیتیشن را یاد می دهند و می توانید اطلاعاتی درباره کشف کودک درون بدست آورید و یا مطالب مهمی مانند اهمیت روانشناسی در زندگی کودک را بشناسید.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید